آخرین اخباراجتماعی

تکنیک های مدیریت زمان چیست؟

محسن اکبرزاده- کارشناس اجتماعی

 

مدیریت زمان برای کارآفرینان بسیار مهم است ، زیرا زمان یکی از دارایی‌های محدود و گرانبها است. اولین قدم در مدیریت زمان، تعیین اولویت‌ها در وظایف و فعالیت‌ها است. شناسایی و تمرکز بر وظایفی که بیشترین اهمیت و اولویت را دارند، به کارآفرینان کمک می‌کند تا زمان خود را به بهترین شکل ممکن تخصیص دهند. یادتان باشد برنامه‌ ریزی مفصل و روزانه یکی از اصول اساسی مدیریت زمان است. کارآفرینان باید زمان خود را برای وظایف مختلف تقسیم کنند و برنامه‌های زمانبندی شده برای هر فعالیت ایجاد کنند. تعیین زمان مشخص برای انجام هر وظیفه و رعایت آن به کارآفرینان کمک می‌کند تا به طور مؤثرتری برنامه‌ریزی کنند و وظایف شان را به موقع انجام دهند.

کارآفرینان باید بتوانند وظایف و مسئولیت‌های خود را به افراد واجد شرایط مناسب انتقال دهند. این امر به آنها اجازه می ‌دهد تا زمان بیشتری را برای وظایف استراتژیک و مهم‌ تر اختصاص دهند و به جایگزینی وظایف عملیاتی و روزمره بپردازند. البته استفاده از ابزارها و فناوری‌های مدیریت زمان می‌تواند به کارآفرینان کمک کند تا بهبود قابل ‌توجهی در مدیریت زمان خود داشته باشند. برنامه‌های مدیریت وظایف و زمان ، برنامه‌های مشترک و تقویم‌های آنلاین، ابزارهای بازیابی اطلاعات و سیستم‌های هشداردهی می‌توانند به کارآفرینان در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان کمک کنند.

مدیریت زمان به معنای بهره‌وری از زمان در همه جوانب زندگی نیست. کارآفرینان باید به تعادل کار و زندگی خود  توجه کنند و به خود وقتی برای استراحت و انرژی‌ بخشی اختصاص دهند. ورزش، تفریح، داشتن زمان با خانواده و دوستان و سایر فعالیت‌هایی است که به بازیابی انرژی و بهبود کیفیت زندگی کمک می‌کنند.از اینرو ارزیابی منظم زمان صرف شده برای وظایف و فعالیت ‌ها، شناسایی نقاط قوت و ضعف در مدیریت زمان و انجام تغییرات لازم را ممکن می‌سازد.

حفظ تعادل میان کار و زندگی یک چالش مهم برای بسیاری از افراد است، اما با مراعات چند راهکار می‌توانید این تعادل را برقرار کنید. تعیین اولویت‌های شخصی و حرفه‌ای و تمرکز بر آنها اهمیت بسیاری در حفظ تعادل میان کار و زندگی دارد. شناسایی اولویت‌هایتان و تمرکز بر آنها به شما کمک می ‌کند تا زمان و انرژی خود را براساس اهمیت و ارزش واقعی آنها تخصیص دهید. در واقع مشخص کنید که کی کار می ‌کنید و کی به زندگی شخصی و خانواده‌ تان اختصاص می‌ دهید و در تلاش باشید تا این مرزها را رعایت کنید. سلامت جسمی و روانی شما برای حفظ تعادل میان کار و زندگی بسیار مهم است. توجه به تغذیه مناسب، ورزش منظم، خواب کافی و تنظیم استرس می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین عملکرد را در کار و زندگی خود داشته باشید.

البته سپری نمودن زمان در سبک زندگی هر فردی متمایز از سایر افراد است. هر کسی زمانش را صرف انجام کاری می کند، عده ای کنج عزلت برمی گزینند و تنها زمان از دست داده  را نگریسته و حسرت زندگی آدم های موفق را می خورند و عده ای دیگر، زمان را در دست گرفته و برای لحظه لحظه ی آن برنامه ریزی می کنند. مسئله ای که امروزه بسیاری از جوانان ما از آن غافل اند و شاید ساعت ها از وقت گرانبهای خود را صرف کارهای کم ارزش و فاقد ارزش می‌نمایند.

مدیریت زمان به روش کارآفرینان
مدیریت زمان به روش کارآفرینان

گشت های بی هدف در فضاهای مجازی و وب گردی هایی که صرفا جنبه ی سرگرمی دارد، وقت گرانبهای آنان را به تباهی می کشاند، غافل از آنکه آدم های هوشمند با هر کلیک و لایک آن ها میلیاردها دلار ، درآمد کسب می‌کنند و بعد از گذشت زمان پربار جوانی، چیزی جز حسرت برایشان باقی نخواهد ماند.وقت خود را مدیریت کنید، چرا که شعار بزرگ کارآفرینان این است که ارزش وقت را بدانید و باور داشته باشید که زمان؛ گرانبهاتر از طلاست.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا