آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

تولید شیشه یکپارچه به ضخامت 49 میلیمتر برای اولین بار در ایران

شرکت شیشه قزوین با قدمتی 50 ساله نقش بزرگی در تامین نیاز شیشه کشور در ساختمان و خودروسازی دارد و توانسته بازار بزرگ صادراتی خود را در کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و حتی آمریکای شمال پیدا کند.

شیشه سازی به عنوان یک صنعت اثرگذار در جهان شناخته می شود که در ایران قدمتی 50 ساله دارد. نخستین واحد تولید شیشه در کشور ما مربوط شرکت شیشه ایران است که در سال 1318 با ظرفیت حدود 60 تن در روز با استفاده از سه خط تولید آغاز به کار کرد.

بی نیازی ایران به خارجی ها در شیشه سازی

در جریان جنگ دوم جهانی تولید این واحد متوقف و در سال 1333 بار دیگر بازسازي و راه اندازي شد. پس از آن، کارخانجات شیشه قزوین و شیشه آبگینه نیز ساخته و راه اندازي شدند. این درحالی است که شیشه و بلور با اتکا به مواد اولیه موجود در معادن داخل ایران ساخته می شود که ما را از خارجی ها بی نیاز کرده است و تا حدود زیادی در این زمینه خودکفا شده ایم.

 

شیشه قزوین با 95 تن تولید روزانه

درحال حاضر شرکت شیشه قزوین یکی از مهم ترین و بزرگ ترین کارخانه تولید انواع شیشه و بلور در ایران است که با ظرفیت 95 تن در روز درحال تولید است که نه تنها نیاز کشور را برطرف کرده، بلکه به کشورهای توسعه یافته اروپایی و حاشیه خلیج فارس و حتی آمریکای شمالی نیز انواع شیشه را صادر می کند. از مزایای این کارخانه، علاوه بر مشتریان زیاد، می توان به رضایت کامل کارگرانش نسبت به شرایط معیشتی و حقوقی خود اشاره کرد که عزم آن ها را در بالا بدن کیفت کار افزایش می دهد.

کار بزرگ و در عین حال ساده یک کارگر

جالب است بدانید که این کارخانه شیوه جدیدی را هم در برش شیشه کشف کرده که در نوع خود بسیار ساده است. مسئولان کارخانه به دنبال راهی برای برش شیشه با ضخامت 50 میلیمتر بودند، زیرا الماس های موجود حداکثر توانایی برش شیشه های 19 میلیمتری را دارند.

آن ها طی جلساتی تصمیم گرفته بودند این کار را با اره الماسه یا واتر جت و یا شوک حرارتی انجام دهند که ناگهان یکی از پرسنل ساده خط برش به نام مظاهر برجعلی، شیشه تولید شده را با الماس نشانه گذاری می کند و بلافاصله با ریختن آب در محل خط الماس، شیشه را به راحتی جدا کرد و کارخانه را از هزینه های گزاف و سنگین دلاری دور کرد.

قدمت 50 ساله تولید شیشه در ایران

با توجه به مسائل مطرح شده این مجموعه موفق به تولید شیشه ای یکپارچه با میزان درصد اکسید آهن پایین، با ضخامت 49 میلیمتر، طول 37 متر و وزن 7600 کیلوگرم برای اولین بار در دنیا شده است که رونمایی این محصول با حضور مدیران و مسئولان مربوطه و اصحاب رسانه، برگزار شد.

این شیشه بر اساس نیاز و درخواست مشتری با ابعاد، طرح و رنگهای متفاوت، تولید و به بازار عرضه میگردد و توانایی تولید شیشه با ضخامت بالاتر در حدود 53 میلیمتر نیز در حال حاضر امکان پذیر است. از کاربردهای محصول جدید میتوان به استفاده وسیع آن به عنوان آجرها و بلوکهای شیشهای در صنعت ساختمان جهت ساخت انواع دیوار و پارتیشن، استفاده در نمای ساختمان و نیز مصارف هنری و تزئینی در هتل سازی و ساخت مراکز فروش، مراکز تفریحی، سالنهای اجتماعات و … اشاره نمود.

برهمین اساس در اصحاب رسانه از این مجموعه که به همت مجمع کارآفرینان ایران صورت گرفت، وحید محمدی؛ مدیر تولید شرکت شیشه قزوین با ارائه توضیحاتی در مورد فرایند ساخت شیشه در این کارخانه گفت: تولید صنعتی شیشه در ایران که بیشترین کاربرد آن در بخش ساختمان بوده است، نزدیک به 50 سال قدمت دارد.

وی افزود: فرایند تولید شیشه به این گونه است که پس از تامین و استخراج مواد اولیه از معدن، فرایند آسیاب و تعیین دانه بندی مواد اولیه و تسویه ناخالصی ها در معدن انجام می شود. پس از آن مواد تصفیه شده به کارخانه منتقل می شود و در قسمت بچ پلنت باهم ترکیب می شوند. سپس با تزریق مواد به کوره، عملیات ذوب انجام می شود و در نهایت فرایند شکل دهی شیشه مذاب صورت می گیرد و در انتهای خط، با فرایند خنک کاری، برش و انتقال به انبار، محصول بارگیری می شود.

ضربه گمرک به تولید از تحریم ها بیشتر است!

محمدی ادامه داد: کارخانه شیشه سازی قزوین روزانه ۹۵ تن شیشه مشجر تولید می کند که نیاز شیشه را در صنعت خودروی کشور به طور کامل رفع کرده است. این کارخانه روی هم حدود 1350 نفر پرسنل دارد و حقوق کارکنان نیز به روز است.

وی با اشاره به مشکلات صنعتگران با گمرک اظهار داشت: من به شخصه معتقدم ضربه ای که تحریم ها به صنعت و تولید زده اند فقط یک شعار است. بسیاری از جنس ها و لوازم و ماشین آلات به راحتی از خارج تامین می‌شوند ولی در گمرک های داخلی به بروکراسی اداری کهنه و قدیمی برخورد می‌کنند که هیچگونه کنترل نظارتی وجود ندارد.

مدیر تولید شرکت شیشه سازی قزوین بیان کرد: تمامی این قوانین فقط دست و پای تولید و تولید کننده و صنعتگران این مملکت را بسته اند . از هر گمرکی بازدید کنید انبارهایی پر از دستگاه و لوازم مصرفی را می‌بینید که دارند خاک می خورند و اجازه ترخیص ندارند.

محمدی در پایان گفت: متأسفانه با صحنه هایی در گمرک مواجه می شوید که نه در شأن اسلامی نیست و فقط می توان گفت که در هرج و مرج و غارتگری داستان ها به گوشمان رسیده است.

جمع بندی

بر اساس این گزارش، با توجه به وفور مواد اولیه و انرژي ارزان در کشور، امید آن می رود که این صنعت و هنر اصیل جایگاه واقعی خود را در ایران بازیابد و انتظار است تا دولتمردان و قانون گذاران، با دوری از نگاه هزینه ای به صنعت، از قوانینی که مانع از افزایش تولید می شود، دوری کنند و با اصلاح ساختار گمرکات و مبارزه با فساد و رشوه در آن، حمایت جدی را از پیشران های اقتصادی به عمل آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا