آخرین اخباراجتماعی

تاثیرات منفی افزایش دما بر انسان

رضا اصغری زند - کارشناس سلامت

در پی افزایش بی سابقه ی دما در جهان و البته کشور و تعطیلی های اخیر، بالارفتن دمای هوا در فصل تابستان و تاثیرات منفی آن بر بدن انسان یکی از دغدغه‌های پیش روی است. گرچه نمی توان تمام خصوصیات روانشناختی مردم را به آب و هوا نسبت داد، اما نمی توان منکر تاثیر شگرف هوای گرم بر رفتار انسان ها شد. مطالعات کارشناسی در این حوزه نشان می دهد که رابطه ی مستقیمی میان هوای گرم و کاهش عملکرد شناختی انسان وجود دارد که می تواند تاثیرات چشمگیری بر کاهش بهره ‌وری ، اشتباه در قضاوت ، اثرات مضر بر سلامت روان، افزایش خطر آسیب در محل کار و حتی افزایش جرم و جنایت ‌شود.

آفتاب سوزان و دمای بالا بر پوست، قلب و ماهیچه‌ های شما تاثیر می ‌گذارد به گونه ‌ای که انرژی ‌تان را کاهش می ‌دهد. تحقیقات نشان می دهد ، زمانی که به مدت طولانی و در هوای بالای 40 درجه سانتیگراد در معرض آفتاب قرار می گیرید،  اتساع عروق اتفاق می افتد که در پی آن، فشار خون کاهش یافته و احساس خستگی در فرد پدیدار می شود. اتساع عروق و تولید عرق با افزایش ضربان قلب ، سطح انرژی افراد را به طرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. همچنین مطالعات نشان می دهد که گرما نه تنها از نظر جسمی در ایجاد احساس خستگی نقش دارد، بلکه از نظر ذهنی نیز باعث خستگی ، تاخیر در حافظه کاری و کاهش بهره وری به خصوص در دانش آموزان و بزرگسالان خواهد شد.

خواب شبانه ی ناقص یکی دیگر از پیامدهای افزایش دمای هواست و همچنین میزان آب مصرفی در مقابل میزان آب از دست رفته ی بدن نیز بسیار حائز اهمیت است. گرما در تعامل با سایر استرس ‌ها مانند استرس ناشی از بی ‌خوابی می‌تواند آستانه تحمل فرد را برای پاسخگویی به عملکردها کاهش دهد.

جالب است بدانید که طبق تحقیقات اخیر، در دمای بالا، احتمال خطر تصادف به علت  ایجاد کاهش تمرکز در خیابان ها افزایش می یابد. آمارهای منتشر شده در این حوزه نشان می دهد که از هر هفت تصادف، یک تصادف در روزهای با دمای بالاتر از 25 درجه سانتیگراد اتفاق افتاده، که قطعا افزایش دما در آن به عنوان یک عامل تشدید کننده بسیار حائز اهمیت است.

عوارض ناشی از گرمازدگی می تواند از ناراحتی خفیف تا مرگ، متغیر باشد. فرد گرمازده شده تب، تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، سردرد یا حالت تهوع را تجربه می کند. همچنین ممکن است فرد گرمازده، سنکوپ گرمایی و یک دوره غش یا سرگیجه را تجربه کند. عوارض این چنینی با کاهش جریان خون به مغز به دلیل ایستادن طولانی مدت در گرمای زیاد یا بلند شدن سریع از حالت نشسته یا دراز کشیدن در هنگام گرما اتفاق می افتد.

با افزایش دمای هوا در روزهای گرم سال و در صورت ایجاد شرایط بحرانی، رویکرد مناسب افراد نسبت به گرما ضروری است. در افراد سالم ، میزان قرارگرفتن در معرض گرما ، ورزش، لباس مناسب، تغذیه و آبرسانی ضروری است. در این میان حفاظت از کودکان و افراد کهنسال بسیار ضروری تر می باشد. وقتی اتومبیل را در آفتاب پارک می‌ کنید، دمای داخل اتومبیل در عرض ده دقیقه بیش از 6 الی 7 درجه سانتیگراد بالا می ‌رود. بنابراین از نگاه داشتن کودکان و سالمندان در هوای گرم در اتومبیل پارک شده با پنجره‌ های بسته حتی برای دقایقی به شدت پرهیز نمایید. برای جلوگیری از گرمازدگی و عواقب ناشی از آن از قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب به شدت خودداری کنید. قبل از اینکه کاملاً احساس تشنگی کنید، نوشیدن آب و مایعات کافی به خصوص در زمانی که به علت تعریق بدن آب قابل توجهی از دست داده است ، ضروری است.

قبل از فعالیت زیاد و ایستادن در معرض آفتاب، ابتدا بدن خود را با این شرایط وقف دهید، سیستم تنظیم دمای بدن شما هنگامی که به گرما عادت کرده باشد، بهتر عمل خود را انجام خواهد داد. از محافظ فیزیکی مثل دستکش و کلاه سایبان دار استفاده کنید. از  لباس‌های گشاد  و رنگ روشن استفاده نمایید و وعده‌های غذایی ‌تان را سبک و به مقدار کم میل کنید و مصرف سبزیجات و میوه جات را در وعده های غذایی تان افزایش دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا