آخرین اخباریادداشت

چرایی تجزیه و تحلیل کسب و کارها؟

تجزیه و تحلیل کسب و کار ها ، شامل یک سری وظایف و تکنیک  برای به حداقل رساندن میزان خطرات و ریسک‌هایی است که هر کسب و کاری با آن روبروست. همانطور که می دانیم ، همواره سازمان‌ها و کسب و کارها به دنبال حل چالش ها ، مشکلات و یا استفاده از فرصت‌هایی هستند که با آن روبرو می‌شوند. در این بین برای رسیدن به این اهداف، باید مشکلات را شناسایی و راه حل‌های مناسب آنها را پیدا کنند. از همین رو تحلیل کسب و کار روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگر به تازگی یک کسب و کاری را به راه انداخته اید، نمی توانید بنشینید و نظاره گر موفقیت آن باشید. بزرگان دنیای کسب و کار به خوبی دریافته اند که چگونه می توان با تجزیه و تحلیل کسب و کار ، بالاخص تحلیل رقبای موفق ، آگاهانه قدم برداشت و به سوی موفقیت تضمین تر شده ای حرکت نمود.

کسب و کارهایی که به دنبال موقعیت و شکار فرصت های ناب در حوزه های مرتبط با کسب و کارشان هستند ،همواره و به طرق مختلف در حال رصد کردن شرایط فعلی خودشان و شرایط پیرامونشان هستند. آن ها رقبای موفق شان را آنالیز می کنند تا با بهره گیری از نقاط قوت و منفی آن ها ، شرایط کسب و کارشان را بهبود بخشند.

حال باید دید که مزایای تجزیه و تحلیل کسب و کارها چیست و چگونه می توان از طریق این عملکرد ، ریسک ها و خطرات پیش روی کسب و کارها را به حداقل رساند. در گام اول ، سازمان و کسب و کارتان را بهتر بشناسید. تحلیل کسب و کار به شما کمک می کند که از زوایای پنهان ، کسب و کارتان را بطور دقیق شناسایی کنید و برنامه ریزی های دقیق تری برای آنچه پیش روی شماست ،انجام دهید.

در گام دوم ، نقاط قوت و ضعف کسب و کارتان را در مقایسه با سایر کسب و کارها دقیق تر بررسی نمایید. یکی از دلایل عمده ی شکست کسب و کارها ، عدم آگاهی از نقاط ضعف آن هاست. مسلما تا مادامی که بیاندیشید همه چیز به خوبی پیش می رود، نمی توانید متوجه نقاط ضعف و شکست کسب و کارتان شوید. البته این تنها یک بعد ماجراست. چرا که اگر در یک کسب و کار ، ما از پتانسیل ها و نقاط قوت غافل شویم ، اشتباه تمرکزمان بر روی موارد جانبی دیگر افزایش می یابد و از موضوعات اصلی غافل می شویم.  تحلیل کسب و کار می تواند این پتانسیل های پنهان  را شناسایی کند و به ما نشان دهد.

تجزیه و تحلیل کسب و کار موفق
تجزیه و تحلیل کسب و کار موفق

وقتی که شما و تیم کاریتان به تجزیه و تحلیل کسب و کارتان می پردازید ، در واقع آمارهای دقیق در اختیار خواهید داشت که براحتی تغییرات را پیش بینی می کنید. همچنین تحلیل کسب و کار باعث می شود که کنترل دقیقی بر ورودی ها و خروجی های سرمایه تان داشته باشید و حرکتی با برنامه ریزی مناسب انجام دهید. البته ناگفته نماند که این تحلیل می تواند در حوزه های مهمی چون صنعت مالی، حوزه درمان، ساخت و اجرا و حتی اجتماعی و دولتی  را در بر گیرد.

اگر شما هم به عنوان یک کارآفرین و یا استارت آپ تازه کار به مطالعات حوزه ی تحلیل کسب و کار علاقه مندید،در وهله ی اول باید داده های با کیفیت و مفید را جمع آوری کنید. سپس می توانید این داده ها را  در اختیار تحلیل گران حرفه ای و با تجربه قرار دهید و در نهایت آن ها با استفاده از این داده ها ، خروجی های لازم برای موفقیت هر چه سریع تر را تجزیه و تحلیل نمایند. این موضوع تا به حدی حائز اهمیت است که بسیاری از افراد سازمان ها تنها بدین منظور گرد هم آمده اند تا به تحلیل کسب و کارها بپردازند.

آنها کلیه ی جوانب کسب و کارتان را رصد می کنند و مسئولیت کشف، ترکیب و آنالیز اطلاعات گردآوری شده از منابع مختلف درون یک سازمان را که شامل ابزارها، فرآیندها، مستند سازی‌ها و ذینفعان است ، را برعهده می گیرند.  خصوصیاتی چون مهارت‌های ارتباط بین فردی و مشاوره، مهارت‌ تفکر تحلیلی و البته حل مسئله، توانایی تجزیه و تحلیل هزینه‌ها و در پی آن ، توانایی مدل سازی فرایندها، از مهم ترین ویژگی های این مجموعه هاست و دقیقا به دلیل رعایت همین اصول ذکر شده ، کسب و کار شما را در برابر فراز و نشیب های اقتصادی و ورشکسته شدن محافظت می نمایند.

 

دکتر حوریه یحیایی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا