اجتماعی

به کارگیری نخستین دستگاه امحای پسماند بیمارستانی در شهرداری تهران/طرح کاپ متوقف نشده است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند از مذاکره و توافق با چین برای تهیه و به کارگیری نخستین دستگاه امحا و بی خطرسازی، پسماند بیمارستانی با ظرفیت یک تن در ساعت خبر داد.

به گزارش نقش نیوز، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در اولین نشست خبری آنلاین سال 99 با اشاره به اقدامات این سازمان درخصوص جمع آوری پسماند و حفاظت از سلامت پاکبان‌ها گفت: از بهمن ماه سال گذشته، که تولید پسماند روزانه به 4800 تن در آرادکوه رسید که 2300 تن کمپوست می شد، به دلیل پیدایی ویروس کرونا و قطع تفکیک زباله، شاهد آمار 7هزارتن در روز هستیم.

وی افزود: در واقع یک ماه و بیست روز است که ما پسماند را بدون تفکیک جمع آوری و دفن می کنیم و هیچ پروسه تفکیک و تبدیل کمپوست صورت نمی گیرد.

علیپور اضافه کرد: بحث دوم ما مربوط به ضدعفونی کردن سطح شهر به همراه سازمان آتش نشانی است که به صورت روزانه توسط 60اکیپ سازمان انجام می شود؛ ضمن اینکه ما هر روز بحث ضدعفونی کردن و شست و شوی 11 ایستگاه میانی، خودروهای حمل پسماند و آرادکوه را هم داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به موضوع زباله های بیمارستانی نیز گفت: در بهمن سال گذشته، پسماندهای پزشکی روزانه 70تن بوده است، اما این آمار هم به روزانه 110تن رسیده که بسیار پرریسک است؛ در این زمینه ما با سختگیری ها و توجه به همه پروتکل های مربوط به پوشش ایمن، دفن این زباله ها را با شرایط ویژه داریم.

تهیه دستگاه بی خطرسازی پسماند بیمارستانی از چین

علیپور در پاسخ به سوالی مبنی بر مذاکرات برای ورود دستگاه چینی بی خطرسازی پسماند بیمارستانی گفت: پیرو مذاکرات شهردار تهران و سفیر چین، مقرر شد این دستگاه که با روش ماکرو ویو پسماندهای پرخطر بیمارستانی را بی خطر می کند، وارد تهران شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی توضیح داد: پسماندهای بیمارستانی با روش اتوکلاو بی خطر و پکیج می شوند، اما با توجه به حساسیت در خصوص بیمارستان های ویژه بیماران کرونایی و احتمال نقص در سیستم بی خطرسازی در برخی بیمارستان ها، ضرورت ورود این دستگاه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند افزود: این دستگاه که می تواند ساعتی یک تن و به صورت روزانه 10 تن پسماند کرونایی را بی خطر کند، یک میلیون دلار ارزش دارد کهدر اختیار شهرداری تهران قرار خواهد گرفت.

طراحی اپلیکیشن تفکیک پسماند از مبدا

علیپور در خصوص پرسشی مبنی بر آغاز تفکیک پسماند از اول اردیبهشت گفت: در بحث ممنوعیت تفکیک، ما اولین پیشنهاد دهنده در این زمینه بودیم و تهران نخستین شهری  بود که از اول اسفند ممنوعیت تفکیک زباله را علی رغم بار مالی شدیدی که داشت، آغاز کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کلانشهرهای کشور، بحث تفکیک زباله را آغاز کردند اما ما در سازمان مدیریت پسماند به دلیل حساسیت هایی که وجود دارد تا به زیرساخت های لازم و تحقق برنامه ریزی های مدنظر نرسیم این کار را آغاز نخواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: ما روزانه 7هزار تن زباله را دفن می کنیم که تبعات محیط زیستی بسیاری هم دارد؛ از سوی دیگر یکی از اصلی ترین دغدغه های ما بحث دریاچه شیرابه است که با توجه به بارندگی های اخیر و افزایش وزن پسماندهای منتقل شده به آرادکوه، مسائل ما را چند برابر می کند.

علیپور تاکید کرد: در این شرایط راه اندازی اپلیکیشنی را آغاز کردیم که شهروندان می توانند با ثبت نام در آن و تفکیک زباله از مبدا، به این اقدام مهم کاهش زباله، پسماند از مبدا و حفظ محیط زیست بپیوندند.

طرح کاپ و حذف کامل زباله گردی

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در پاسخ به سوالی درباره طرح کاپ نیز گفت: سال گذشته زیرساخت های این طرح را آغاز کردیم؛ اساس آن هم مربوط به تغییر فرم مخازن، مخزن گذاری داخل ساختمان ها، آغاز کمپین شنبه های بدون پسماند و آموزش کاهش تولید پسماند بود. ضمن اینکه برنامه ها و بودجه آن نیز در شورای اسلامی شهر تهران مطرح و مصوب شد.

علیپور با بیان این مطلب که با اجرای طرح کاپ، بحث زباله گردی یک بار برای همیشه به طور کامل رفع می شود، افزود: متاسفانه آغاز این طرح با همه گیری ویروس کرونا همراه و موجب وقفه موقت در اجرای این طرح شد.

وی با تاکید بر این نکته که تلاش ها برای تحقق زیرساخت های طرح کاپ را متوقف نکرده ایم افزود: اگر تفکیک از مبدا صورت گیرد و شاهد کاهش تولید زباله هم باشیم، به تبع آن، حجم جمع آوری ها کاهش می یابد و کمپوست بهتر و با کیفیت تری را در آرادکوه تولید خواهیم کرد. با توجه به اهمیت اجرای این طرح، در حال حاضر تلاش ما این است تا کرونا را از تهدید به فرصت بدل کنیم و از ظرفیت های آن برای اجرای بهتر کاپ بهره ببریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا