آخرین اخباراجتماعی

کتابخوانی و توصیه هایی برای آن

صادق باغبانی یزدی

کتاب و کتابخوانی یکی از مولفه های مهم در هر کشوری است . در این مطلب سعی شده که بر اهمیت کتابخوانی تاکید شود .شاید بارها در رابطه با خواندن کتاب و مزیت های آن بسیار شنیده اید و بی توجه از آن عبور کردید .همان طور که می دانید سرانه مطالعه کتاب در کشور ما در مقایسه با جهان بسیار پایین است و درصد کمی از افراد میل به خواندن کتاب دارند.

از دلایل نخواندن کتاب می توان به نواقص سیستم آموزشی اشاره کرد. دانش آموزان زمانی که وارد مدرسه می شوند خود را با کتاب های زیادی  درگیر می‌بینند که مجبورند آنها را بخوانند . این اجبار شاید در سال های اول تحصیل تاثیر نداشته باشد، اما به مرور باعث دلزدگی افراد از خواندن کتاب می شود ، چرا که بسیاری از سال های کودکی و نوجوانی خود را در اجبار خواندن می بینند.

سیستم آموزشی به جای ایجاد انگیزه برای مطالعه باعث فراری دادن بچه ها می شود. به طوری که بعد از اتمام تحصیلات گرایش افراد به خواندن کتاب کاهش می یابد . متاسفانه این موضوع برای دانشجویان نیز اتفاق می افتد. دانش آموزان پشت کنکوری اجبار به خواندن کتاب هایی برای ورود به دانشگاه دارند ، به طوری که پس از آنکه دانش آموز وارد دانشگاه  شد ؛ لذت خواندن را از دست می دهد. از دیگر دلایل کتاب نخواندن می تواند فضای مجازی باشد فضایی که رنگ،  صدا و تصویر دارد و بسیار جذاب است. جذابیتی که این فضا دارد ، خود باعث فرار از خواندن می شود به طوری که ساعت ها در فضای مجازی مشغول هستید و احساس خستگی نمی کنید ، ولی خواندن یک خط از کتاب ممکن است شما را اذیت کند.

عدم شناخت کتاب ، علتی دیگر است . اکثرا کتاب ها را صرفا از روی جلد و تیتر آن ها انتخاب می کنند بدون اینکه نویسنده و ناشر را بشناسند. گاهی فقط بر اساس قیمت کتاب را می خرند. نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که کتاب را بر اساس علاقه انتخاب کنید نه جلد و قیمت. قبل از خریدن در مورد کتاب و نویسنده جستجو کنید . لیستی از کتاب های معروف تهیه کنید و به تدریج کتاب ها را خریداری کنید. گاهی پیش می آید ، فرد کتاب مورد نظر خود را انتخاب کرده تا نیمی از آن را خوانده و بعد رها می کند و به سراغ کتاب دیگری می رود. این نوع روش باعث خسته شدن ذهن می شود ، هیچگاه کتابی را نیمه کاره رها نکنید ، هر وقت که توانستید آن را بخوانید . زمان خود را طوری تنظیم کنید که خسته نشوید.

از مزایای دیگر کتابخوانی  می توان  به تمرکز افراد  کتابخوان اشاره کرد. آنها در مقایسه با دیگر افراد از تمرکز و دقت بیشتری در کارها برخوردار هستند. چرا که در هنگام مطالعه، نمی‌توان به ‌صورت هم‌زمان به کار دیگری پرداخت، لذا این مسئله و تمرین در درازمدت باعث می‌شود که فرد کتابخوان از قدرت تمرکز و دقت بالاتری در مقایسه با سایرین برخوردار باشد. یکی دیگر از فواید کتابخوانی این است که فرد کتابخوان به ‌واسطه مطالعه متون ساختارمند و انواع سبک های نویسندگی، به‌ مرور با نحوه نوشتن صحیح آشنا شده و خود نیز در امر نویسندگی توانمند‌تر می‌شود.

در پایان، پیشنهاد می شود خود را به خواندن کتاب های دیجیتال عادت ندهید. برای کسانی که عادت کتابخوانی دارند، کتاب دیجیتال یا مکتوب (هاردکپی) تفاوتی ندارد. اما برای کسانی که به تازگی خود را به کتابخوانی عادت می دهند، لمس کردن برگه های کاغذ، خط کشیدن زیر نوشته ها، دیدن نشانه میانه کتاب (که مشخص می کند بخشی از کتاب خوانده شده ) باز شدن شیرازه کتاب و جدا شدن برگه های آن (ناشی از بارها مرور یک کتاب)، همه و همه می توانند احساس خوب ایجاد کنند. احساسی که ما را به خواندن کتاب های بیشتر ترغیب می کند.

آخرین توضیح: اگر حوصله کرده اید و متن را تا پایان خوانده اید، معلوم می شود که از هم اکنون، یک خواننده حرفه ای با حوصله هستید که می توانید حتی این متن را هم بخوانید. به شما تبریک می گویم.

منبع: روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا