آخرین اخباراجتماعی

بهره مندی کارآفرینان از ترافیک های شهری

مصطفی یحیائی – ارشد علوم ارتباطات

 

ترافیک همیشه دردسرساز بوده و اثرات منفی وجودی آن بر تمامی ابعاد زندگی شهری قابل مشاهده است . اما در این میان عده ای با ایده های ناب از این ترافیک استقبال می کنند و به دنبال راهکارهایی هستند که به اصطلاح از آب روغن بگیرند. استفاده از ترافیک شهری و ایجاد کارآفرینی مرتبط با آن می ‌تواند از طریق ایده ‌ها و راهکارهای مختلفی صورت بگیرد. ایده ها و راهکارهایی که تا امروز توانسته هزاران شغل ایجاد کند.

سرویس های حمل و نقل هوشمند یکی از مهم ترین کسب و کارهایی است که این روزها ایجاد شده است. شرکت ‌هایی با هدف حمل و نقل هوشمند و مبتنی بر فناوری به منظور بهبود جریان ترافیک و ارائه خدمات حمل و نقل مؤثرتر در این حوزه فعالیت می کنند. این شرکت ‌ها شامل سرویس ‌های اشتراکی اتومبیل ، خدمات رزرو آنلاین تاکسی، پلتفرم‌های رانندگی مشترک و سامانه‌ های هوشمند راهنمایی ترافیکی هستند، که حتما امروزه با آن ها در کشور آشنا هستید. از اسنپ، تپسی و ده ها شرکت معروف دیگر در این حوزه که بخش اعظمی از سیستم حمل و نقل ناوگان عمومی را به دوش می کشند و توسعه ی آن ها تا جایی پیش رفته که دیگر حذف آن از سیستم حمل و نقل شهری غیرممکن بنظر می رسد.

بکارگیری فناوری‌ های راهبردی برای مدیریت ترافیک هم یکی از فعالیت های کارآفرینانه در حوزه ترافیک شهری است. شرکت ‌هایی می ‌توانند ابزارها و سیستم‌ های نوآورانه را برای مدیریت ترافیک شهری و بهبود جریان خودروها ارائه کنند. از سیستم‌ های هوشمند ترافیک، اطلاعات ترافیک در زمان واقعی، سامانه‌ های هوشمند راهنمایی و رانندگی گرفته تا نرم‌افزارهای ترافیک و سیستم‌های پیشرفته مدیریت ترافیک که البته این روزها از کارایی دو چندانی برخوردارند.

یکی دیگر از معضلات ترافیک شهری بالاخص در کلانشهرها و شهرهای پر جمعیت جای پارک است. کسب و کارهایی به منظور فعالیت در حوزه ی سیستم‌ های پارکینگ هوشمند و نرم ‌افزارهای رزرو پارکینگ را برای یافتن و رزرو جای پارک و مدیریت بهینه پارکینگ‌ها در شهرها می توانند ایجاد شوند. همچنین با رونق خرید آنلاین، شرکت ‌هایی می ‌توانند خدمات تحویل خودرو را در شهرها ایجاد کنند. این خدمات می‌توانند شامل تحویل خودروهای اجاره‌ای، خرید و تحویل خودروهای جدید و دست دوم و خدمات مرتبط با خودرو باشند.

سرویس‌های اشتراکی مبتنی بر ترافیک نیز جالب و البته حائز اهمیت است. مثلاً سرویس‌های اشتراکی خودروهای الکتریکی، اشتراک خودروهای سواری برای سفر به مقاصد مشابه و سامانه ‌های هوشمند پیشنهاد سفر با استفاده از خودروهای خالی ایده های کارآفرینانه جالبی بنظر می رسند. کارآفرینان علاقه مند به این قبیل کسب و کارها می توانند از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی برای ارائه خدمات و راهکارهای مبتنی بر ترافیک استفاده کنند. اپلیکیشن‌های هوشمند ترافیک، پلتفرم‌ های اطلاعات ترافیک در زمان واقعی، سامانه ‌های هوشمند اطلاع‌ رسانی ترافیک و ارائه خدمات مبتنی بر موقعیت جغرافیایی از مهم ترین و البته پر کاربرد ترین آن ها می باشد.

کارآفرینی در ترافیک حد و مرزی ندارد. مباحث مذکور شاید بخش کوچکی از فعالیت های کارآفرینانه و بهره برداری مناسب و سودده از ترافیک های شهری است.

وقتی از ترافیک های طولانی شهری کلافه شده اید و به اصطلاح حوصله تان سر رفته است و دلتان می خواهد برای گذشت زمان هم شده یک پادکست انگیزشی گوش کنید. تولید محتوا و و راهنمایی در باره مدیریت ترافیک و رانندگی ایمن، بستر ایجاد چندین شغل است. وب سایت‌ها، پادکست ‌ها و ویدئوهای آموزشی می ‌توانند برای ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد فرهنگ رانندگی ایمن و مسئولانه هم حتی مورد استفاده قرار بگیرند.

ایجاد سیستم‌های اطلاعات شهری، می تواند ایده ی یک فعالیت کارآفرینانه باشد. شرکت‌ هایی می‌ توانند سیستم ‌های اطلاعات شهری را ایجاد کنند که شامل نقشه های ترافیک، اطلاعات مربوط به رویدادها و تقاطع ‌ها، مکان ‌یابی و مسیریابی هوشمند و اطلاعات عمومی مفید برای شهروندان باشند. مباحث مذکور تنها چند مثال از ایده ها و راهکارهایی هستند که می‌ توان در حوزه ترافیک شهری و کارآفرینی مرتبط با آن ها ارائه کرد. کارآفرینان جوان به یاد داشته باشند که هر ایده و کسب و کار باید با توجه به نیازهای محلی و قوانین مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و امکان پذیری و پتانسیل موفقیت خود را داشته باشد. اما علاقه مندان کارآفرینی به یاد داشته باشند، که بسیاری از ایده های کارآفرینی در لابلای همین معضلات روزمره ی شهری پنهان شده است و فقط کافی است با زاویه ی دید متفاوتی به آن ها نگریسته شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا