آخرین اخبارکارآفرینی

اثرات سوء مشغله های فکری  بر کارآفرینی

دکتر حوریه یحیایی

 

همه ی انسان ها اوقات روزانه ی خود را با مشغله های فکری بی شماری می گذرانند و البته این موضوع به مراتب در کارآفرینان شایع تر است. چرا که کارآفرینان مدام در حال ساماندهی کارها و امور مربوط به کسب و کارشان هستند و چون به نوعی خودشان را از صاحبان اصلی کسب و کارشان می دانند در برابر انبوهی از کارهای ناتمام احساس مسئولیت می کنند. اما در این بین نکته ی مهم آن است که کارآفرینان جوان بدانند چگونه با ساماندهی افکار ذهنی و انجام کارهای ناتمام به جای درگیر شدن با حاشیه ها تمرکزشان را بر روی کارهای اصلی خود افزایش دهند.مشغله های فکری  بطور مستقیم می تواند بر فعالیت های کاری و حتی روند طبیعی زندگی کارآفرینان اثرات سوء داشته باشد و از کیفیت آن بکاهد.

در واقع انسان ذاتا تمایل دارد تا چیزی را که شروع کرده به پایان برساند و مغز برای تکمیل کارها برنامه ریزی شده است. در حالیکه در نقطه ی مقابل انسان ها و بالاخص کارآفرینان باید راهکارهایی برای رفع اهمال ‌کاری و پشت گوش انداختن کارها بیابند.

یادتان باشد برای دستیابی به این مهم ، زمانی که کاری را شروع می کنید و موفق به اتمام آن نمی شوید ، افکار مربوط به آن کارِ ناتمام به ذهن شما وارد می‌شوند، حتی زمانی که سراغ کارهای دیگر می ‌روید. این فکرهای آزاردهنده شما را گرفتار یک درگیری ذهنی می نماید که حتی زمانی که به سمت کارهای دیگر هم بروید ، مدام ذهنتان مشغول است.

یکی از راهکارهای مهم پیش رو این است که ​در گام اول ، کارهای نیمه تمام تان را در سریع ترین زمان ممکن به اتمام برسانید، چرا که کارهای نیمه تمام انرژی زیادی از ذهن می گیرد و به جای بالا بردن کارکرد ذهن، آن را  مستهلک می کند. یکی از مهم ترین دلایل عدم تمرکز کارآفرینان جوان و پایین آمدن بهره وری ذهنی آن ها، داشتن کارهای نیمه تمام و نیمه رها شده است. این مشغله های فکری ذهن را مجبور می کنند که زمان زیادی را مشغول اندیشیدن درباره آن ها باشد و از موضوعات اصلی منحرف شود. یک جمله ی معروف برای کارآفرینان ذبده و حرفه ای وجود دارد : “وقتی کارتان تمام شد دست از تلاش بردارید، نه وقتی که خسته شده اید.”

یادتان باشد یک اصل مهم در این مورد وجود دارد ، از پرداختن به چند حوزه ی کاری آن هم بطور ناقص به شدت بپرهیزید، اگر قرار است چند کار را محقق کنید، برنامه ریزی زمانی برایشان داشته باشید تا مغز بداند که قبل از فرارسیدن زمان مقرر، نیازی نیست خود را درگیر آن کند و به آن به چشم یک کار نیمه تمام ننگرد. همیشه کارهای نیمه تمامتان را یادداشت کنید و سعی کنید با یک برنامه ریزی اصولی به آن ها نظم دهید.

این که همه ی ما در زندگی روزمره ی خود این حجم از مطالب ذهنی و سنگینی بار روانی آن را حمل می کنیم جای بسی تعجب است. مطمئنا این سنگینی حرکت ما را به سمت موفقیت کمتر می کند و هر چه ذهن انسان سبک تر و دارای مسائل طبقه بندی شده تری باشد ، چابک تر به سمت اهداف و موفقیت هایش حرکت می نماید. ذهنتان را طبقه بندی کنید تا بتوانید تمرکزتان را بر روی کار اصلی قرار دهید و بتوانید مرحله به مرحله به هدف اصلی تان نزدیک  شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا