آخرین اخبارکارآفرینی

چرایی برون سپاری کسب و کارها ؟

سیده مینا دیوبند - سردبیر

 

برون‌سپاری (Outsourcing) روشی است که در آن یک سازمان و بسیاری از برندهای و کسب و کارهای مطرح ، بخشی از فعالیت ‌ها و وظایف خود را به یک شرکت یا سازمان خارجی محول می‌کند. این شرکت یا سازمان خارجی به عنوان یک شریک عمل می ‌کند و وظایف مورد نیاز را بر عهده می‌گیرد.

برون ‌سپاری در دهه‌های اخیر به علت مزایای متعددی که ارائه می‌دهد، به یک روش محبوب در محیط کسب و کار تبدیل شده است. برون‌سپاری می‌تواند به صورت محلی یا بین‌المللی صورت بگیرد. در برون‌سپاری محلی، سازمان متصدی وظایف را به شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی محول می‌کند ،  اما در برون‌سپاری بین‌المللی، سازمان وظایف خود را به شرکت‌ها و سازمان‌های خارجی منتقل می‌کند. این شرکت‌ ها ممکن است در کشورهای دیگری واقع شده باشند که به دلایل مختلفی مانند هزینه کمتر نیروی کار، دانش فنی بالا و دسترسی به بازارهای جهانی مورد توجه قرار می‌گیرند ، که در این حوزه کشورهای آسیای شرقی همچون چین در راس قرار دارند.

برون‌سپاری در ابعاد مختلفی از جمله IT و تکنولوژی اطلاعات، خدمات مشتریان، تولید، حسابداری، منابع انسانی و بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایای برون‌ سپاری شامل کاهش هزینه‌ها، دسترسی به منابع تخصصی، تمرکز بر فعالیت‌های اصلی، افزایش کیفیت و بهبود عملکرد ، افزایش انعطاف‌پذیری و تسریع در رسیدن به بازار است.

بی ترید یکی از مزایای اصلی برون‌ سپاری کاهش هزینه ‌ها است. با انتقال بخشی از فعالیت‌ها به شرکت‌ها و سازمان‌های خارجی که هزینه کارکنان و منابع آن‌ها کمتر است، سازمان می‌ تواند هزینه‌های خود را به طور قابل توجهی کاهش دهد.حتی با برون‌سپاری فعالیت‌ها به شرکت ‌ها و سازمان‌ های خارجی، هزینه‌های مرتبط با استخدام و حقوق و دستمزد کارکنان کاهش می ‌یابد. در بسیاری از کشورها، هزینه نیروی کار در سطح کمتری نسبت به کشورهای پیشرفته ‌تر است. این امر به سازمان امکان می‌دهد تا هزینه‌های خود را کاهش داده و سودآوری را افزایش دهد.

شرکت‌ها و سازمان‌های برون‌سپار معمولاً تخصص و تجربه لازم را در زمینه‌های خاصی دارند. با انتقال فعالیت‌ ها به این شرکت‌ها، سازمان می‌تواند از منابع تخصصی و تجربه ‌ای استفاده کند که ممکن است در داخل سازمان در دسترس نباشد. که این امر می‌تواند منجر به بهبود عملکرد و کیفیت خدمات یا محصولات شود. با برون‌سپاری فعالیت ‌های غیر اصلی و غیراستراتژیک به شرکت‌ ها و سازمان ها، سازمان می ‌تواند تمرکز بیشتری روی فعالیت ‌های اصلی خود داشته باشد. این امر به سازمان اجازه می‌دهد تا بر توسعه و بهبود فعالیت‌های کلیدی خود تمرکز کند و رقابت ‌پذیری خود را افزایش دهد.

با استفاده از تخصص و تجربه شرکت‌ها و سازمان‌های برون‌سپاری، سازمان می‌تواند بهره ‌وری بالاتری را در فعالیت ‌های خود داشته باشد و منجر به افزایش بازدهی، کاهش زمان انجام وظایف و بهبود فرآیندهای کسب و کار شود. به طور خلاصه، برون ‌سپاری می ‌تواند با کاهش هزینه ‌های نیروی کار، بهبود عملکرد و کیفیت، تمرکز بر فعالیت‌ های اصلی، انعطاف‌پذیری سازمانی و بهره‌ وری بالا به سازمان کمک کند. با این حال، برون‌سپاری نیز دارای چالش‌ها و ریسک‌های خود است و برای موفقیت در این روند، باید به مدیریت مناسب، انتخاب شرکت ‌ها و سازمان‌های معتبر و ایجاد روابط موثر با آن‌ها توجه کرد.

برای مدیریت مناسب برون‌ سپاری، می‌ توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید: انتخاب شرکت یا سازمانی که برای برون‌سپاری فعالیت‌ها انتخاب می‌کنید، بسیار حائز اهمیت است. باید از قابلیت‌ ها، تخصص ‌ها، تجربه و شفافیت شرکت مورد نظر اطمینان حاصل کنید. بررسی مراجعه کنندگان قبلی و بررسی نمونه‌ های کاری شرکت می‌تواند به شما در این امر کمک کند. قبل از شروع هر پروژه برون‌ سپاری، باید اهداف و انتظارات خود را به شرکت یا سازمان برون‌سپاری بطور واضح تعریف کنید. باید مشخص کنید که چه خروجی‌هایی انتظار دارید، چه زمانبندی را رعایت می ‌کنید و چه کیفیتی را از فعالیت‌های برون‌سپاری می‌خواهید. این اطلاعات باید در قرارداد برون‌سپاری مشخص شده و با شرکت یا سازمان برون‌سپاری در میان گذاشته شود.

برقراری ارتباطات موثر با شرکت یا سازمان برون‌سپاری بسیار اهمیت دارد. باید روش‌ها و فراهم ‌کردن زمینه ‌های ارتباطی را مشخص کنید و مطمئن شوید که اطلاعات و نیازهای شما به درستی منتقل می‌شوند. همچنین، باید مکانیزم ‌هایی برای مدیریت ریسک‌ها و رفع اشکالات در فرآیند برون ‌سپاری ایجاد کنید. قرارداد برون‌سپاری باید شامل تمام جزئیات مربوط به پروژه، شرایط مالی، زمانبندی و حقوق و تعهدات طرفین باشد. مدیریت قرارداد صحیح و مداوم می‌تواند در حفظ روابط موفق با شرکت یا سازمان برون‌سپاری کمک کند. البته باید فرآیند برون‌ سپاری را با دقت نظارت کرده و از پیشرفت‌ها و کیفیت کار شرکت یا سازمان برون‌سپاری آگاه باشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا