آخرین اخباراقتصادی

بازارهای نوظهور و کارآفرینان

بازارهای نوظهور به دلیل نرخ رشد اقتصادی بالا و تولید ناخالص داخلی ، از اهمیت و البته جذابیت بالایی از سمت کارآفرینان برخوردارند. البته این رابطه دو سویه است و تحقیقات نشان می دهد که گرایش به فعالیت های کارآفرینانه هم اثر مثبتی در رشد و توسعه ی بازارهای نوظهور در اقتصادهای برتر جهان دارد. اما شاید برای بسیاری از افراد سئوال باشد که بازارهای نوظهور چه بازارهایی هستند. بازارهای نوظهور،عمدتا شامل شرایط اقتصادی درکشورهایی کم درآمد اما سریع رشد هستند که از آزادسازی اقتصادی به عنوان موتور اصلی رشد خود استفاده می‌کنند. از کشورهای در حال توسعه در آسیا گرفته تا بخشی ازآمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه و حتی بازار بزرگی همچون چین در زمره ی بازارهای نوظهور قرار می گیرند. بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا و کارآفرینان مطرح در حال برنامه ریزی اند تا حضورشان را در بازارهای نوظهور گسترش دهند. در واقع، تقریباً نیمی از این سازمان‌ ها انتظار دارند که بیست درصد از درآمدهای جهانی‌شان حاصل از بازارهای نوظهور باشد.

تنها نکته ی حائز اهمیت در این بین ، این است که این بازارها، با ریسک های بزرگ تری مواجه هستند، که از بی ثباتی اقتصادی، مسائل زیرساختی داخلی، نوسانات نرخ ارز برخوردارند. در واقع یکی از مهم ترین معایب بازارهای نوظهور، محدود بودن فرصت های منصفانه است. چرا که در بازارهای نوظهور، اغلب شرکت ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی توسط دولت و سازمان های دولتی مدیریت می شوند و همین انحصار، منجر به محدودیت در فعالیت های اقتصادی برای کارآفرینان و شرکت های علاقه مند به فعالیت در این حوزه محسوب می شود. اقتصاد بازارهای نوظهور، درآمد سرانه کمی دارند، بی ثباتی سیاسی – اجتماعی بالاتری داشته و درصد بیکاری آنها نیز بالا می باشد.

کارآفرینان علاقه مند به فعالیت در این حوزه باید بدانند که کار در این بازارها نیاز به درک عمیقی از بازار، فرهنگ و محدودیت ‌های محلی به علاوه نیروهای فروش کافی و ساختارهای پشتیبانی برای معرفی محصولات به مناطق جدید دارد. بسیاری از شرکت های بزرگ و مطرح ، سال ها طول کشیده است که توانسته اند به ظرفیت های قابل قبولی در بازارهای نوظهور دست یابند. برای مثال شرکت ولوو بعد از ده سال تولید و فروش در هند، اخیراً سرمایه‌ گذاری مشترکی را با ایچر موتورز ، یک تولید کننده خودروی محلی در هند انجام داده است. یکی دیگر از موانع پیشرو  در این بازارها ، کمبود نیروی متخصص است. حتی در کشور پر جمعیتی مثل چین با فراوانی نیروی کار، از هفتاد میلیون کارگر ماهر در نواحی شهری چین، تنها چهار درصد متخصص هستند.

بازارهای نوظهور و جذابیت آن
بازارهای نوظهور و جذابیت آن

برای بسیاری از تولیدکنندگان و کارآفرینان جوان، شاید واژه این بازار  کمی گمراه ‌کننده باشد. از فعالیت و بهره مندی از مزیت های بالای بازارهای نوظهور نهراسید. کافی است ، پیرامون آن ها تحقیقات جامعی داشته باشید و بدانید که چگونه کسب و کارتان را در آن ها توسعه دهید. چگونه ریسک‌ها و چالش‌های مربوط به این منطقه‌ها را خنثی کنید و در این بازارها به رقابت بپردازید.

مهندس امین رشیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا