آخرین اخبارکارآفرینی

ایجاد شغل از اصلی ‌ترین چالش‌های اقتصاد کشور

مصطفی یحیائی - ارشد علوم ارتباطات

 

ایجاد یک شغل موفق می‌تواند فرآیندی چالش ‌برانگیز باشد ، اما با رویکرد صحیح و برنامه‌ ریزی مناسب، می ‌توانید به موفقیت برسید. موضوع ایجاد شغل و بیکاری همیشه یکی از اصلی ‌ترین چالش‌های اقتصاد کشور به شمار می‌ رود  که  در صورت عدم توجه به آن، می تواند پیامدهای گسترده‌ای در حوزه های اجتماعی و اقتصادی ایجاد نماید. از اینرو ایجاد شغل یکی از دستاوردهای مهمی است که هر دولتی می تواند در طول دوران حاکمیت خود در کارنامه اش داشته باشد. متاسفانه در سال های اخیر، عملکرد مطلوبی در ایجاد شغل در کارنامه ی دولت ها به چشم نمی خورد.

اما دولت چگونه و از چه دریچه ای  می تواند در این شرایط اقتصادی با کمترین هزینه شغل ایجاد کند. آیا دستگاه های عریض و طویل دولتی که بعضا تنها هزینه های سرسام آور بر دوش دولت می گذارند، محل ایجاد شغل اند. یا باید همانند تجارب موفق بسیاری از کشورهای توسعه یافته،  تقویت بخش خصوصی را تنها راه حل ایجاد شغل در جامعه دانست.

بخش خصوصی همیشه یکی از مهم ترین متولیان ایجاد شغل در کشور بوده و البته در این حوزه به موفقیت های قابل توجهی نیز دست پیدا نموده است. افرادی که علاقه مند به فعالیت در این حوزه اند باید به این مهم توجه داشته باشند. اولین قدم برای ایجاد یک شغل، پیدا کردن یک ایده است. این ایده می‌تواند براساس تجربه شخصی، علایق و مهارت‌های شما، نیازهای بازار، مشکلات موجود یا فرصت‌های جدیدی که می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید، پیدا شود.

ایجاد شغل از اصلی ‌ترین چالش‌های اقتصاد کشور
ایجاد شغل از اصلی ‌ترین چالش‌های اقتصاد کشور

در این مرحله، تحقیقات و مطالعه دقیق در باره صنعت مورد نظر، رقبا و مشتریان هدف اهمیت بالایی دارد. پس از پیدا کردن ایده، باید یک برنامه‌ریزی جامع و دقیق برای توسعه و راه‌اندازی شغل خود داشته باشید. این برنامه باید شامل اهداف، استراتژی‌ها، پیش‌بینی هزینه و درآمد، تعیین منابع مورد نیاز و زمانبندی باشد. همچنین، باید در نظر داشته باشید که برنامه شما قابل تعدیل و به روزرسانی باشد. قبل از ورود به بازار، باید بازار را به دقت تجزیه و تحلیل کنید. شناخت رقبا، مشتریان هدف، نیازها و تمایلات آن‌ها، روندهای بازار، اندازه بازار و ریسک‌ها و فرصت‌های موجود در بازار مهم است. همچنین، به دقت به تحقیقات بازار و نظرسنجی‌ها توجه کنید.

با توجه به اطلاعاتی که در مرحله قبل جمع آوری کرده‌اید، باید طرح کسب و کار خود را تدوین کنید. این طرح باید شامل مواردی مانند مدل کسب و کار، ساختار سازمانی، تیم مدیریت، محصولات و خدمات، استراتژی بازاریابی، نقشه مالی و  برنامه عملیاتی باشد. وقتی برای راه‌اندازی و رشد شغل خود ، نیاز به منابع مالی دارید ، می‌توانید از منابع مختلفی مانند تأمین سرمایه خود، سرمایه گذاری، وام بانکی، یا جذب سرمایه‌گذاران استفاده کنید. باید برنامه ی مناسبی برای تأمین منابع مالی خود داشته باشید و به مدت طولانی نیز بودجه را مدیریت کنید. بعد از تأمین منابع مالی، می‌توانید به راه‌اندازی شغل خود بپردازید. انجام فعالیت‌های مربوط به تأسیس شرکت، استخدام نیروهای کارآمد، ساختاردهی عملیاتی و فنی، تولید یا ارائه خدمات از جمله اقدامات شما خواهد بود.

در این بین چنانچه  بخش خصوصی در اقتصاد به جایگاه واقعی خود برسد و شاهد کاهش تصدی‌گری در بخش دولتی باشیم ، قطع به یقین شرایط  قابل قبول تری را  در حوزه ی اشتغال و ایجاد شغل  خواهیم  داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا