آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

بومی سازی و رشد صنایع داخلی

بومی سازی و موفقیت آن در صنایع داخلی از سوی تولیدکنندگان نیازمند حمایت و همکاری همه جانبه­ ی تمام مسئولان کشور است .البته در این زمینه موضوعی که اهمیت ویژه ای دارد ، این است که بومی سازی فرایندی است که ممکن است چندین سال طول بکشد .

اگر درسال های نه چندان دور، دو برند معروف ” ال جی و سامسونگ ” بازار لوازم خانگی ایرانی را قبضه کرده بودند، اکنون چند سالی است که ورق برگشته و دیگر اثری از این دو برند معروف در بازار نیست. مگر به اصرار شما ، فروش نده ای یک یا دو وسیله ی برقی از این برندها یا از قبل موجود داشته یا به لطف قاچاق به بازار لوازم خانگی ورود  پیدا کرده اند و البته شرط سومی هم وجود دارد که تولیدات داخلی در کارگاه های زیرزمینی به دلیل علقه ی تعداد معدودی مصرف کننده ، برندشان را بصورت تقلبی به رنگ و لعاب ” ال جی و سامسونگ ” در بیاورند. البته این موضوع در باره ی سایر برندهای خارجی معروف همچون بوش و … هم صدق می کند.

البته این موضوع مصداق بارزی از ضرب المثل عدو سبب خیر شود می باشد، زمانیکه در اوایل سال ۹۷ با آغاز تحریم های ظالمانه تامین برخی از قطعات لوازم خانگی تولید کنندگان را در تنگنا قرار داد ، فعالان عرصه صنعت لوازم خانگی موفق شدند با بومی سازی و داخلی سازی کیفیت محصولات ایرانی را ارتقا دهند و همین امر سبب شد، هم اکنون بسیاری از لوازم خانگی ایرانی با کیفیت بالایی تولید و به بازار عرضه  شود.

کره ای های متعهد به قوانین مصوب تحریمی ایران از کشور خارج شدند و با وجود اهرم افزایش قیمت ارز، تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی مجال یافته ‌اند تا با افزایش تولید داخلی، ضمن اشتغال ‌زایی، سهم خود از بازار داخلی را افزایش دهند. به گفته ی بسیاری از کارشناسان این حوزه، صنعت لوازم خانگی در ایران مرحله بومی سازی را رد کرده و امروز تولید کنندگان لوازم خانگی صاحب سبک و تکنولوژی شده اند و مدعی هستیم که به یکی از سازندگان پلت فرم لوازم خانگی در جهان تبدیل شده ایم.

به طوری که براساس آمار، کالا‌های تولید شده در ۹ ماهه سال 1401 یک میلیون و ۴۳۰ هزار دستگاه انواع تلویزیون در کشور بوده ، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها ۸۸۶ هزار دستگاه انوع تلویزیون تولید شده بود؛ بنابراین این آمار نشان دهنده افزایش ۶۳ درصدی تولید انواع تلویزیون در کشور در یک سال اخیر است.همچنین شاهد افزایش ۱۸ درصدی تولید انواع یخچال و فریزر، افزایش 9 درصدی در تولید لباسشویی، 29 درصدی کولر آبی و افزایش ۱۲ درصدی تولید انواع الکتروموتور در کشور هستیم. آمارهای مذکور نشان می دهد که می توان با تکیه بر دانش جوانان نخبه ی ایرانی و ارزش گذاری تولیدات داخلی به نقطه ی خودکفایی دست پیدا کرد. شناسایی نخبگان و متخصصین جوان و یا شناخته شده درهمه بخش ‌ها و موضوعات و سازماندهی و بکارگیری عملی آنها در بخش‌های مختلف تولید یکی از گام های موثر برای رونق تولیدات داخلی در این حوزه می باشد. البته بکارگیری ایده‌های کارآمد و جدید با همکاری و استفاده از ظرفیت فکری نخبگان و فراهم نمودن تسهیلات و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی استعداد آنها و اجرای ایده‌‌هایشان هم از جمله مسائلی است که باید به شدت مورد توجه مسئولین این حوزه قرار گیرد.

متاسفانه با وجود همه ی راهکارهای  تسهیل کننده در حوزه ی تولید، بازنگری و به روز‌رسانی و همچنین رفع اشکالات و خلاءهای موجود در قوانین و مقررات اقتصادی، از جمله ی چالش های بزرگ تولیدکنندگان است. خودکفایی ایران در زمینه تولیدات لوازم خانگی نشان می دهد، ساماندهی واردات و صادرات و جلوگیری جدی و عملی از واردات کالاهای غیرضروری و دارای تولید مشابه داخلی و استفاده از سایر روش‌های ترغیبی و تشویقی برای ایجاد رقابت سازنده در بخش تولید بسیار موثر است.

حمایت از تولید و دانش بنیان ها در سال گذشته و امسال همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و ایشان بارها توجه به این نکته را راهگشای بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور می دانند. اکنون بازار لوازم خانگی ایرانی به دنبال فتح بازارهای جهانی است و البته این موضوع هرگز غیر قابل دسترس نیست. حمایت و تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط در کنار ارج نهادن به نخبگانی که بعضا به دلیل بی مهری ها ، عزم مهاجرت از وطن را دارند، شاید یکی از جدی ترین دغدغه های کشور است که باید با نگاهی ژرف تر مورد توجه قرار گیرد.

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا