آخرین اخبارعلمی و فناوری

اهمیت دیتا ماینینگ در کسب و کارها

مهندس فاطمه یحیائی

اگر شما هم صاحب کسب و کاری نوپا هستید و به دنبال دریافت اطلاعاتی درباره ی مشتریان خود هستید، قطعا نیازمند استفاده از روش های نوین بررسی و استخراج داده های مربوط به مشتریان خود هستید، تا بتوانید با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های استخراج شده ، برای کسب و کار خود تصمیمات درست و تاثیرگذاری را اتخاذ نمایید، که منجر به ماندگاری مشتری و افزایش فروش و در نهایت درآمد بالا شود.

دیتا ماینینگ (Data Mining) یا استخراج داده، فرایندی است که با استفاده از تکنیک های آماری، ریاضی و هوش مصنوعی ، اطلاعات مفید و نهان موجود در مجموعه ای از داده ها را شناسایی و استخراج می کنند. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و بالاخص حوزه ی هوش مصنوعی و امکان ارتباطات گسترده ی به‌ واسطه ابزارهای مبتنی بر فناوری در دنیای امروز، علی‌الخصوص کامپیوترها، طبقه بندی و ارزیابی حجم وسیعی از داده ها در دنیای تجارت و کسب و کار و البته تحلیل و بررسی این داده ها میسر است.

با توجه به گستردگی این داده ها، تحلیل و پردازش این حجم از داده ها هرگز کار ساده‌ای نیست و دیتا ماینینگ به کمک انسان آمده تا از دل داده‌های انبوه و با بهره‌گیری از شیوه‌ ها و نرم ‌افزارهای مختلف، اطلاعات و نکاتی را فراهم ‌آورد که بررسی این اطلاعات به سهولت امکان پذیر باشد. دیتا ماینینگ به صورت خودکار و بدون نیاز به تعریف دقیق مسئله، اطلاعات را از داده ها استخراج می کند و در قالب الگوها، روابط و تحلیل های مختلف را نمایش می دهد.

دیتا ماینینگ در بسیاری از صنایع و حوزه های کاربردی، از جمله بازاریابی، علوم اجتماعی، بهداشت، علوم زیستی، مالی، بانکداری، مهندسی و … استفاده می شود. برای مثال یک شرکت برای استفاده از دیتا ماینینگ، می تواند الگوهای رفتاری مشتریان خود را شناسایی کرده و به این ترتیب، راهکارهایی را برای بهبود فروش و رضایت مشتریان ارائه دهد. شناسایی الگوها و روابط موجود در داده ها باعث افزایش دقت در تصمیم گیری ها در کسب و کارها و کاهش ریسک های موجود می شود. در عین حال، داده های بزرگ و پیچیده ی موجود در بسیاری از سازمان ها و شرکت ها، برای تجزیه و تحلیل قطعا نیاز به روش های دیتا ماینینگ دارد تا نتیجه، بهبود شرایط کسب و کار و افزایش سودآوری را ایجاد نماید. بررسی داده های مشتریان و به بیان دیگر ، داده کاوی توسط روش دیتا ماینینگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در واقع مفهوم جدیدی از بررسی داده های مشتریان توسط دیتا ماینینگ در حال رشد و توسعه است  که به طور گسترده توسط شرکت‌های پیشرو برای جلو ماندن از رقبای خود در حال استفاده و بهره برداری است.  از ارائه آخرین اطلاعات مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل رقابت، تحقیقات بازار، روندهای اقتصادی گرفته تا بررسی رفتار مصرف کننده ها، تحقیقات صنعت، تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی و…یک به یک مورد بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق قرار می گیرد. دیتا ماینینگ ابزار قدرتمند تصمیم گیری مدیران شرکت ها و کسب و کارهای تخصصی است تا به آن ها کمک کند،  بتوانند تمام داده های تکراری را غربال کنند، اطلاعات درست را دریابند و سپس از آن اطلاعات به خوبی استفاده کنند تا نتایج احتمالی را ارزیابی کنند و سرعت تصمیم گیری آگاهانه و از روی دانش درست بالا برود.

عمولاً تحلیلگران زبده کسب ‌و کار، مدیران اجرایی برای تحقق دیتا ماینینگ و مراحل اجرای آن را به چهار مرحله ی اصلی گردآوری داده (Data Gathering)، آماده‌ سازی داده (Data Preparation)، کاوش داده (Data Mining)، تحلیل و تفسیر داده (Data Analysis and Interpretation) تقسیم بندی می نمایند تا بتوانند استخراج اطلاعات را از مجموعه داده های عظیم مانند پایگاه داده اطلاعات مشتریان، سوابق تراکنش‌ها و فایل‌های گزارش از سرورهای وب، اپلیکیشن‌های موبایل و حسگرها را به راحتی استخراج نمایند.

اطلاعات مهمی که منجر به بازاریابی، فروش موثرتر، ارائه ی خدمات بهتر به مشتریان، بهبود مدیریت زنجیره تامین و در نهایت هزینه ی نهایی کمتر برای تولید را میسر خواهد کرد.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا