آخرین اخباریادداشت

اقتصاد دیجیتال و سهم آن در ایران

در سراسر جهان ، با گسترش اینترنت و فناوری‌های نوین دیجیتال ، زندگی همه مردم و به عبارتی دیگر، اقتصادها وارد عصر جدیدی به نام اقتصاد دیجیتال شده است.باید به این مسئله توجه داشته باشیم که با رویکرد به این نوع اقتصاد ، بهره وری ارتقاء پیدا کرده و به موجب آن رشد اقتصادی تحقق می یابد.

شما نیز با شنیدن عنوان اقتصاد دیجیتال (Digital Economy) قطع به یقین به مفهومی چون یک اقتصاد مبتنی بر تکنولوژی ‌های محاسبات دیجیتال می اندیشید.البته بسیاری از علاقمندان به این حوزه ،اسامی دیگری نیز بر روی این کانسپت قرار داده اند که از مهم ترین آن ها می توان به اقتصاد جدید ، اقتصاد وب و اینترنت اقتصاد اشاره کرد.

در رابطه با پیشینه این اصطلاح می توان به تاریخ کشور ژاپن در زمان رکود اقتصادی ،طی سال های 1990- 1991 که توسط یک استاد دانشگاه مطرح گردید و مورد پژوهش قرار گرفت ، اشاره کرد و البته نکته ی حائز اهمیت در رابطه با این موضوع این است که اقتصاد دیجیتال ؛مفهومی نیست که به یکباره شکل گرفته شده باشد ، بلکه یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد است که در ایران نیز طی چندین سال اخیربه شکلی گسترده رواج پیدا کرده است.

اقتصاد دیجیتال چیست؟
اقتصاد دیجیتال چیست؟

پدیده اقتصاد دیجیتال که به تازگی مورد شکوفایی قرار گرفته است ، همه کسب و کارها در جهان و از جمله کسب و کارهای ما را نیز دستخوش تغییراتی قرار داده ،چرا که منجر به تغییر شیوه تولید و ارتقای جایگاه بازاریابی کالاها و خدمات شده است، همچنین موجب خلق فرصت­ های جدید برای کسب ­وکارهای موجود و نیز سبب ایجاد نوآوری در کسب ­وکارها توسط کارآفرینان می باشد و البته دراین میان ، نکته ی قابل تامل گزارشاتی است که از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیرا اعلام شده است.وی با تاکید براهمیت اقتصاد دیجیتال اشاره کرد که سهم اقتصاد دیجیتال در کشورعزیزمان ایران، حداکثر۵ درصد است و براساس هدف گذاری های دولت این سهم باید به 10 درصد ارتقاء یابد.

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که ” چگونه اقتصاد دیجیتال پیشرفت می‌کند؟ ” برای پاسخ دادن به این سوال باید گفت ، اقتصاد دیجیتال همانند همه ی پدیده‌های نوظهور در سراسر دنیا پتانسیل‌های بالقوه‌ای را داراست که می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور توسعه یابد و موجب پیشرفت و ترقی همه ی مسائل مرتبط با اقتصاد شود. پتانسیل اقتصاد دیجیتال بسیار بالا است ، بطوریکه کشورهایی مانند اندونزی و هند نیز با استفاده از آن و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز توانسته‌اند  ، خود را به رده‌ های بالای اقتصادهای نوظهور ارتقاء دهند.

برای ایجاد و توسعه زیر ساخت های مذکور در ابتدا باید معیاری مدنظر داشته باشیم . این مسئله در اروپا تحت عنوان  “دی ای اس آی “به معنای شاخص اندازه گیری میزان رشد اقتصاد دیجیتال و جامعه نام برده می شود و معیارهای آن علاوه بر سرمایه انسانی و تربیت افراد متخصص در این زمینه ، نیاز به زیرساخت های فیزیکی اینترنت جهت افزایش کیفیت آن است.سطح دیجیتال سازی کسب و کارها و میزان استفاده ی آن ها از اینترنت برای ارائه ی محصولات خود به متقاضیان از مهم ترین علل رشد اقتصاد وب است.

تکنولوژی همواره موجب پیدایش مشاغل جدیدی می شود و در این میان حتی ممکن است ، عده ای از مشاغل را از بین ببرد. در نتیجه در صورت تغییر نوع نگاه خود ، لازمه یادگیری  و فراگیری مهارت های مرتبط  را متوجه خواهیم شد.موج پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر، سرعت بسیار بالایی را داراست و در صورت همراه نشدن با این موج ، به‌ سادگی از چرخه‌ی شغلی کنار گذاشته خواهیم شد و اقتصاد کشورمان نیز با مشکلاتی روبرو می شود و به سطح پایین‌تر منتقل می‌شویم.

امید است ، روزی دولت برای پیشبرد اهداف کشور با برطرف ساختن عمده مشکلات به ویژه  در راستای پیاده سازی  (Digital Economy)اقتصاد دیجیتال  که از مهم ترین آن ها را می توان عدم وجود بستر مناسب اینترنتی ، نبود افراد متخصص و فقدان آموزش مفید و به دنبال آن کم بودن میزان نوآوری و خلاقیت در ارگان ها و سازمان ها اشاره کرد ، نام ایران نیز در میان کشورهای متخصص این حوزه بدرخشد.

مهندس فاطمه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا