آخرین اخبارکارآفرینی

اشتغال با احیای واحدهای تولیدی ؟!

احیاگری واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل ، راهکاری مهم و هدفمند در جهت رسیدن به اهداف رشد اقتصادی، توسعه ، مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید ، اشتغال و افزایش صادرات خواهد بود.

تولید مهم است، به شرط آنکه دولت و تمامی دست اندرکاران کمر همت به روشنی چراغ واحدهای صنعتی و گردش چرخ کارخانه ها ببندند. متاسفانه در طی این سال ها ، تعداد قابل توجهی از کارخانه‌ های مولد کشور در بخش‌ های مختلف صنعتی به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور تعطیل شده است و سرمایه های هنگفت آن ها خاک می خورد. منظره ای تلخ، که اثرات مخرب آن می تواند اقتصاد یک جامعه را از پای درآورد.

تعطیلی بخش ‌هایی از صنعت که صدها و یا هزاران کارگر را خانه نشین نموده است ، می تواند نشات گرفته از عوامل مختلفی باشد که متاسفانه در طی این سال ها ، عزم جدی در مرتفع ساختن آن ها ندیده ایم. از واردات بی‌ رویه، قاچاق محصولات مشابه داخلی گرفته تا بالا بودن هزینه‌ های تمام شده ی تولید کنند گان داخلی ، نقدینگی بالا، کاهش قدرت خرید مردم و گردش سرمایه ها در بخش های غیرمولدی چون سکه، طلا و مسکن همه و همه دست به دست هم داد تا کارخانه های بسیاری از چرخه ی تولید و اقتصاد کشور باز بمانند.

در طول این سال ها ، ماجرا بدین منوال پیش رفت که اوضاع تولید روز به روز وخیم تر شد و طی این چند سال اخیر ، تقویت تولید در مرکز توجه دولت و دولتمردان قرار گرفت. اینکه بسیاری از کارخانه ها تعطیل و یا نیمه تعطیل اند و تنها با کمتر از نیمی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند و بسیاری از آنها حقوق های معوقه چند ماهه دارند و تحت فشارهای مالی شدید قرار دارند ،  حاکی از آن است که یک جای ماجرا لنگ می زند.

احیای واحدهای تولیدی
احیای واحدهای تولیدی

این روزها خبر پیگیری دولت برای راه اندازی کارخانه ها و بازشدن تعدادی از کارخانه های تولیدی کشور به گوش می رسد. پایش کارخانه‌ ها و واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل یکی از نخستین دستورات رئیس جمهوری بود تا ضمن شفاف‌ سازی وضعیت موجود و آغاز فعالیت مجدد این واحدها، جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال اتفاق بیافتد.

البته  در خبرها هم شنیده شد که هر ماه تعدادی کارخانه یا کارگاه تولیدی تعطیل شده در حال برگشتن به چرخه ی تولید کشور هستند و البته این خبرها بسی خوشحال کننده است ، اما به شرط آنکه حمایت های لازم برای ادامه ی فعالیت های آنها صورت بپذیرد. باید دلایل تعطیلی این واحدهای تولیدی به دقت مورد بررسی قرار گیرد. گاه این واحدها به دلیل عدم موفقیت در تولید و عدم سودآوری قادر به ادامه ی فعالیت نبوده اند. در هر صورت راه‌ اندازی واحدهای تولیدی نیازمند حمایت جدی و نه شعاری دولت است. صحبت ها از حمایت دولت بسیار مفید و مسرت بخش است ، اما دولت باید گام‌های عملی بیشتری را در این زمینه بردارد. مشکلات بانکی، مالیاتی، بیمه‌ ای و گمرکی از اصلی ترین مشکلات این واحدهای تولیدی است. راه اندازی هر واحد تولیدی منجر به اشتغال خواهد شد و همین یک دلیل کافی است تا دولت عزم خود را برای حمایت جزم کند.

در هر صورت ، صنعت بستر مناسبی برای ایجاد اشتغال و رونق تولید است و تولید کنندگان و کارآفرینان این مرز و بوم  توقع به جایی از نهادهای مسئول دارند تا با همراهی سرمایه گذاران در راستای توسعه صنعتی و افزایش تولید، گام های اساسی بردارند و مشکلات تولید کنندگان زحمتکش این مرز و بوم را با دقت بیشتری پایش نمایند.

مهندس فاطمه یحیایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا