آخرین اخبارکارآفرینی

مهارت آموزی ، کلید ورود دانش آموختگان به بازار کار

مصطفی یحیائی – ارشد علوم ارتباطات

 

 

بسیاری از فارغ التحصیلان هنگام ورود به بازارکار با یک چالش عمده روبرو هستند و آن چیزی نیست جز خلای مهارت و دانش فنی فارغ التحصیلان. دنیای کسب و کار امروزی با سرعت زیادی در حال تغییر و تحول است. تکنولوژی‌های جدید به طور مداوم ظهور می ‌کنند و روش‌های کاری و مهارت ‌های مورد نیاز نیز به سرعت در حال دگرگونی هستند. آنچه در زمان تحصیل فراگرفته‌ اند ، ممکن است تا زمان ورود به بازار کار کاملاً منسوخ شده باشد. به همین دلیل فارغ ‌التحصیلان باید همواره در حال یادگیری و بروزرسانی دانش و مهارت‌های خود باشند تا بتوانند با نیازهای روز بازار کار هماهنگ باشند.

بماند که قطعا کارفرمایان امروزی انتظار دارند که کارکنان آنها همواره بر اساس آخرین تحولات و روندهای صنعتی عمل کنند. آنها به دنبال افرادی هستند که دانش تخصصی و فنی روز را داشته باشند و بتوانند مسائل و چالش‌های جدید را حل کنند. فارغ‌التحصیلان باید این انتظارات را برآورده سازند تا بتوانند در رقابت با سایر متقاضیان موفق شوند.

بهره وری بالا از مهم ترین خواسته های هر کارفرمایی است. به روز نگه داشتن دانش و مهارت‌های خود به فارغ ‌التحصیلان کمک می ‌کند تا بهره‌ وری و اثربخشی کاری خود را افزایش دهند. آنها می ‌توانند وظایف محوله را با سرعت و کیفیت بیشتری انجام دهند و به حل مشکلات و چالش‌های پیش رو کمک کنند. این امر به نوبه خود باعث می‌شود که کارفرمایان از آنها راضی باشند و به آنها اعتماد و فرصت‌های بیشتری بدهند.

مهارت آموزی، کلید ورود دانش آموختگان به بازار کار
مهارت آموزی، کلید ورود دانش آموختگان به بازار کار

هر فارغ التحصیلی که به صورت حرفه ای وارد بازار کار شده است به خوبی به این مهم واقف است که به روز نگه داشتن دانش و مهارت ‌ها می‌ تواند به حرکت سریع او در مسیر شغلی اش کمک کند. کارفرمایان به طور طبیعی به دنبال افرادی هستند که دانش و مهارت‌های به ‌روز و کاربردی داشته باشند تا بتوانند در پست‌هایی با مسئولیت بالاتر مشغول شوند. فارغ‌التحصیلانی که خود را به ‌روز نگه می ‌دارند می‌توانند سریع‌ تر ارتقا یابند و به مشاغل با درآمد بیشتر دست پیدا کنند.

واضح و مبرهن است که در بازار کار پر رقابت امروزی، داشتن دانش و مهارت‌ های به‌ روز می ‌تواند مزیت رقابتی مهمی برای فارغ‌ التحصیلان محسوب شود. آنهایی که به ‌روز باشند می‌توانند در مقایسه با سایر متقاضیان شانس بیشتری برای جذب در سازمان‌ها داشته باشند. این امر به ویژه برای افرادی که تازه وارد بازار کار هستند و تجربه کاری چندانی ندارند، اهمیت زیادی دارد.

آموزش مداوم و یادگیری مادام‌العمر، شرکت در دوره‌های آموزشی، وبینارها و کارگاه‌های آنلاین و حضوری، خواندن کتاب‌ها، مقالات و منابع تخصصی و استفاده از منابع آموزشی آنلاین مانند آموزش‌ های ویدئویی، پادکست‌ها و دوره‌های آنلاین بسیار حائز اهمیت است. توسعه مهارت‌های نرم (Soft Skills) ، تقویت مهارت‌های ارتباطی، کار تیمی، حل مسئله و تفکر انتقادی و از همه مهم تر  توسعه مهارت ‌های رهبری و مدیریت نیز می تواند فارغ التحصیلان دانشگاه را برای ورود به بازار کار فراهم نمایند.

تجربه کاری و کسب مهارت‌های عملی از طریق شرکت در پروژه‌های داخل سازمان یا خارج از آن

و پذیرش مسئولیت‌های جدید و چالش‌ برانگیز نیز می تواند سهم بسزایی در پرورش افراد توانمند و حرفه ای داشته باشد. فارغ التحصیلان دانشگاهی از شبکه ‌سازی و ایجاد ارتباطات حرفه‌ ای غفلت نورزند. عضویت در انجمن‌های تخصصی و شرکت در رویدادهای صنعتی، برقراری ارتباط با افراد متخصص در حوزه کاری و استفاده از پلتفرم‌های آنلاین برای شبکه ‌سازی حرفه ‌ای می تواند کمک های شایانی به شما به عنوان یک فرد تازه ورود به بازار کار نماید.

با استفاده از این روش‌ها می‌توانید دانش و مهارت ‌های خود را به طور مداوم بروزرسانی و توسعه داد و آمادگی لازم برای پاسخگویی به نیازهای متغیر بازار کار را داشت.از اینرو ضروری است که فارغ ‌التحصیلان همواره در حال یادگیری و بهبود مهارت ‌های خود باشند تا بتوانند با نیازهای متغیر بازار کار هماهنگ باشند و در یک محیط رقابتی موفق عمل کنند. این امر نه تنها به نفع خود آنهاست، بلکه می ‌تواند به سازمان‌ ها و کل جامعه نیز کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا