آخرین اخبار

لزوم تقویت مدیریت سرمایه‌ صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی

یک کارشناس روابط کار معتقد است سرمایه ها و دارایی های صندوق های بیمه ای و بازنشستگی ازجمله تامین اجتماعی باید به درستی مدیریت و ساز و کارهای نظارتی در آنها تقویت شود.حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با ایسنا با اشاره به مشکلات و مطالبات سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: یکی از مسایلی که باعث شده سازمان تامین اجتماعی در سالهای اخیر با مشکل مواجه شود، این است که برنامه ریزی و سیاستگذاری در دولتها که مبتنی بر سازمان برنامه و بودجه است، ملی نیست.

وی افزود: متاسفانه همه ابعاد کشور را در نظر نمی‌گیریم و تنها با یک نگاه سیاسی در حوزه دولت برنامه ریزی می کنیم در حالی که سیاست ها و برنامه ها در حوزه دولت باید ملی و مبتنی بر رویکردهای کلان باشد و دولت حتماً در آنها حضور داشته باشد و نظارت کند.این کارشناس روابط کار تصریح کرد: معتقدم  افرادی که به تامین اجتماعی می روند عمدتاً از اشخاص سیاسی هستند در حالی که تأمین اجتماعی، یک سازمان تخصصی، بیمه‌ای و فنی است و نباید تصور شود حیات خلوت افرادی است که نگاه کوتاه مدت به سازمان تامین اجتماعی دارند و هزینه های کلان به سازمان تحمیل می کنند.حاج اسماعیلی با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌ای، محاسبات ریاضی آماری دارند، اظهار کرد: در سازمان‌های بیمه‌ای ورودی و خروجی باید یک توازن منطقی داشته باشد؛ به عنوان مثال چقدر سقف بیمه می گیرند و چطور آن را باید سرمایه گذاری کنند؟ نحوه خدمات رسانی باید چطور باشد و پیش بینی های لازم را به لحاظ تحلیلی برای اینکه سازمان دچار مشکل نشود، ارائه دهند.

وی با اشاره به مطالبات تامین اجتماعی از دولت، گفت: دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی نمی پردازد اما برای سازمان تعهد ایجاد می کند. نمونه آن پرداخت پول مربی فوتبال خارجی است که حتی با مصادره ساختمان هم تسویه نمی شود چون مبلغ ارزی است و شرایط، تورم و درصد سود همگی در آن تاثیرگذار است.این کارشناس روابط کار، صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی را سازمان های ملی دانست که ارتباط با نسل‌های متعدد دارند و تاکید کرد که سرمایه های آنها باید مدیریت صحیح داشته باشد.

به اعتقاد حاج اسماعیلی، سرمایه ها و دارایی های تامین اجتماعی به درستی مدیریت نشده و این موارد از اشکالات کلانی است که امروز تامین اجتماعی با آنها روبرو است.وی در ادامه به برخی راهکارها برای خروج تامین اجتماعی از مشکلات موجود اشاره کرد و گفت: اولا در برنامه ریزی های کلان کشور در دولت سازمانهای غیر دولتی و عمومی حتماً باید مدنظر باشند و رویه دولت، مسئولیت و تعهداتش در قبال آنها مشخص باشد. دوم اینکه دولت برای سازمان هایی که بودجه و منابع مستقل دارند و محاسباتشان از بودجه دولت بیرون است، نباید تعهد ایجاد کند.حاج اسماعیلی افزود: نکته سوم، مدیریت هزینه در سازمان تامین اجتماعی است. اگرچه سازمان بازرسی و دیوان محاسبات تاحدودی آنجا حضور پیدا کردند ولی هیچ زمانی به قوه قضاییه نرفت. در مجلس قبلی هم این محاسبات انجام شد ولی هیچگاه به درستی  مورد رسیدگی قرار نگرفت که نشان می دهد ساز و کارهای نظارتی در سازمان تامین اجتماعی باید قوی تر شود؛ همچنین باید مکانیسم تامین اجتماعی را از طریق اصلاح قانون آن فعال کنیم تا این جرات در افراد به وجود نیاید بدون آنکه به بخشهای مختلف پاسخگو باشند، منابع را از سازمان جابجا کنند.

وی در پایان با بیان اینکه دولت باید یک خط اعتباری داشته باشد و آن را در سازمان پس انداز کند تا قوی شود، گفت:  یکی از مسئولیت‌های دولت این است که مثل سایر قسمتها باید در تامین اجتماعی سرمایه گذاری کند چون متعلق به نسل‌های متعدد است و این نکات مجموعه راهکارهایی است که در جهت تقویت سازمان تامین اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا