آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

7 راهکار مارکتینگ در صنعت غذایی 

مارکتینگ در همه مشاغل و کسب و کارها نقش مهمی دارد . بنابراین باید در رسیدن به موفقیت و جذب مشتری در صنعت پر طرفدار غذا به هیچ وجه آز آن غافل نشد. یکی از تجارت های بسیار رقابتی در دنیا ، بازاریابی صنعت غذا می‌باشد. از اینرو مارکتینگ در صنعت غذا بسیار دشوار است و از آنجایی که تولید محصولات غذایی به دلیل حاشیه ی سود نسبتا پایین با چالش هایی روبرو است، لزوم یادگیری راه های مارکتینگ در صنعت غذایی در شرکت های تازه تاسیس به مراتب مهم تر و حائز اهمیت است. طعم مواد غذایی، بسته بندی، قیمت گذاری، میزان و چگونگی توزیع محصولات در بازار ، همه و همه از جمله شاخص هایی هستند که می توانند در مارکتینگ صنعت غذایی تاثیرگذار باشند. بنابراین مارکتینگ در صنعت غذا را می توان به دو شاخه ی اصلی تقسیم بندی نمود. نخست فرایندی است که از تولید محصول از خط شروع کارخانه تا درب کارخانه رخ می دهد که می تواند فاکتورهایی چون کیفیت و بسته بندی و … را در نظر گرفت و در گام بعدی آنچه در بیرون از کارخانه و فرایندی که برای جذب مشتری در فروشگاه ها اتفاق می افتد.

صنعت غذا دراولویت نیازهای اجتماعی و انسانی قرار دارد و مردم همواره سعی دارند که با توجه به فاکتورهای متعددی چون کیفیت و قیمت انتخاب نمایند. اگر دراین حوزه مشغول به فعالیت هستید، در گام اول از کیفیت محصول در نظر گرفته شده مطمئن باشید. کسب و کار در حوزه مواد غذایی نیاز به مشتریان وفادار دارد. مشتریانی که وقتی وارد مغازه می شوند به دنبال محصول و برند شما باشند. افرادی که ممکن است چند فروشگاه مواد غذایی را طی کنند تا محصول مورد نظر خود را بیابند. در کنار کیفیت از عناصر جذاب بسته بندی بهره مند شوید. بسته بندی های جذاب مشتریان را جذب می کند و باعث درخشش تولیدات شما در قفسه های مواد غذایی می شود. از بسته بندی های تکراری و غیر جذاب بپرهیزید و سعی کنید در قفسه مواد غذایی در کنار ده ها و صدها برند مرتبط با حوزه ی کاری تان متمایز باشید.

در گام دوم ، اگر به عنوان کارآفرین صنعت غذا در شروع کار هستید ، باید قیمت گذاری تمام محصولات مشابه در بازار را رصد نمایید تا بتوانید از مزیت رقابت قیمت گذاری بهره مند شوید. قیمت گذاری پایین در کنار کیفیت بالا می تواند فاکتور برنده ی شما در میان سایر رقبا باشد. تکنیک های مارکتینگ در صنعت غذا ده ها و صدها مورد است که موفقیت شما را بیمه می نماید. برای تبلیغات و جذب مشتری، به مشتریان خود چندین نمونه محصولات رایگان عرضه کنید. ارائه نمونه های رایگان از محصولات خود در بسته بندی های کوچک به مشتریان هدفتان، می‌تواند روشی ساده و بدون ریسک برای ارزیابی میزان استقبال مشتریان باشد. حتی می توانید برای مشتریانی که خرید بالا دارند، جایزه تعیین نمایید و یا اینکه تخفیفات ویژه ای را برای مشتریانی که برای بار دوم یا سوم خرید می کنند در نظر بگیرید. تخفیفات می تواند اولین پل میان شما و انتخاب مشتریان باشد. گاها تخفیفات یک درصدی هم می تواند نظر مشتریان را نسبت به انتخاب محصول جلب نماید. از مغازه دارها و فروشنده های محلی غافل نشوید، گاهی اوقات تنها یک توصیه برای خرید برندی متفاوت می تواند دیدگاه مصرف کنندگان را تغییر دهد و آن ها را به خرید هر چه بیشتر ترغیب نماید.

اهمیت صنعت غذایی
اهمیت صنعت غذایی

بازاریابی اصولی در صنعت غذا به شما کمک می کند تا با کمترین هزینه ممکن نتایج حیرت انگیزی را رقم بزنید. از فروش اینترنتی غافل نشوید. همچنین یک وب سایت عالی با دسترسی آسان راه اندازی نمایید. محصولاتتان را در تمامی اپلیکیشن های مربوط به صنعت غذا قرار دهید. از تبلیغات غافل نشوید. تبلیغات حرف و اول و آخر را می زند. هرچند شما را مجبور به هزینه های هنگفت در این حوزه می نماید. اما این قبیل هزینه ها در بازه ی اندکی به جیب شما باز خواهد گشت. صنعت غذا یکی از پر سودترین صنایع دنیاست. کافی است که با رعایت راهکارهای مارکتینگ بصورت حرفه ای در این حوزه گام بردارید تا بتوانید به موفقیت برسید.

 مصطفی یحیایی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا