آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

10 نکته جالب راجع به شوتینگ زباله که لازم است بدانید!

از آن جایی که امروزه یکی از تاسیسات جدید ساختمان های مدرن و مجهز، شوتینگ زباله است و احتمالاً کاربران عادی جامعه از این محصول اطلاعات زیادی ندارند، بر آن شدیم تا در این فرصت راجع به این تجهیزات رفاهی ساختمانی بیشتر صحبت کنیم.

 

از آن جایی که امروزه یکی از تاسیسات جدید ساختمان های مدرن و مجهز، شوتینگ زباله است و احتمالاً کاربران عادی جامعه از این محصول اطلاعات زیادی ندارند، بر آن شدیم تا در این فرصت راجع به این تجهیزات رفاهی ساختمانی بیشتر صحبت کنیم.

شوتینگ زباله ساختمان

در ادامه به ده نکته قابل توجه راجع به شوتینگ های زباله اشاره خواهیم کرد:

نکته اول: سیستم شوتینگ زباله از انتشار بوی بد و زننده زباله واحد های آپارتمانی جلوگیری می کند. زیرا هنگام انتقال زباله ها به روش قدیمی و دستی که کیسه زباله را در دست می گرفتند و از طریق آسانسور به بیرون از ساختمان منتقل می کردند، بوی نامطبوع زباله ها در فضای ساختمان و آسانسور پخش می شد و تا مدت ها باقی می ماند.

علاوه بر آن در صورت عدم استفاده از شوتینگ زباله در ساختمان، امکان آلودگی فضا توسط شیرابه زباله ها نیز وجود دارد. ضمن آن که در روش دستی دفع زباله امکان انتقال بیماری از طریق انتشار زباله های عفونی هم به وجود می آید.

نکته دوم: هتل ها، بیمارستان ها و مجتمع های اداری و تجاری از دیگر ساختمان هایی هستند که از سیستم شوتینگ برای دفع زباله ها یا جمع آوری ملحفه های کثیف استفاده می کنند.

نکته سوم: از لحاظ فنی سیستم شوتینگ زباله از یک کانال بزرگ و هم اندازه با ارتفاع ساختمان با قطر زیاد ساخته شده‌ است که در همه طبقات آپارتمان دریچه‌ هایی برای استفاده ساکنین دارد .شوتینگ ها دریچه دیگری هم در پایین ساختمان برای خارج کردن زباله ها دارند که علی القاعده باید هر روز یا پس از پر شدن مخزن اصلی آن تخلیه شود.

نکات مهم درباره شوتینگ زباله

نکته چهارم: فضای اشغالی شوتینگ های زباله مساحتی برابر با 70 *70 سانتی متر در قسمت داخلی یا خارجی ساختمان ها است و جنس این تاسیسات اغلب فلزی از ورق گالوانیزه یا استیل می باشد.

لازم به ذکر است در کارخانه هایی که استاندارد را رعایت میکنند، مانند شوتینگ زباله شرکت صنعتی رحمتی، تولیدات از متریال بسیار مقاوم و با کیفیت استنلس استیل می سازند که علاوه بر زیبایی دارای طول عمر مفید بالاتری نیز می باشند.

نکته پنجم: هر شوتینگ زباله از لحاظ ساختاری از ده بخش عمده زیر تشکیل شده است:

  1. کانال اصلی شوت زباله : این کانال استوانه ای که اغلب از جنس استنلس استیل یا گالوانیزه است، در داخل داکت تاسیسات یا داکت شوتینگ کار گذاشته می شود. قطر این کانال بستگی به تعداد واحد ها، ابعاد خود ساختمان و فضای اختصاص داده شده برای سیستم شوتینگ دارد.

به صورت تقریبی می توان گفت قطر کانال اصلی شوت زباله برابر با 50 تا 60 سانتی متر است.

  1. کانال سه راهی: این کانال با زاویه دقیقی ساخته شده و در همه طبقات نصب می گردد. دریچه شوتینگ بر روی این کانال قرار می گیرد.
  2. دریچه شوت زباله: این دریچه معمولاً از ورق استنلس استیل یا ورق های گالوانیزه دو جداره ساخته شده و به صورت لولایی باز و بسته می شوند. طراحی این دریچه ها به شکلی است که در زمان باز و بسته شدن، زباله به صورت اتوماتیک به داخل کانال هدایت می شود.

لازم به توضیح است که به منظور جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع زباله در این دریچه ها از یک نوع لاستیک درزبندی استفاده می شود.

  1. سرعت گیر: به علت آن که بلندی ساختمان باعث سرعت گرفتن کیسه های زباله می شود، به منظور جلوگیری از متلاشی شدن کیسه های زباله قبل از رسیدن آن ها به دریچه انتهایی کانال، یک سرعت گیر کار گذاشته می شود.
  2. دریچه انتهایی شوت: این دریچه که نقش عمده ای در جلوگیری از ورود حشرات موذی و انتشار بوی زننده زباله ها دارد، در زمان خروج زباله و پس از تخلیه بسته می شود.
  3. سیستم شست و شو: این سیستم شامل یک آب پاش و یک نازل آب می شود که در بالاترین نقطه طبقات قرار می گیرد. جهت نظافت در این سیستم ها هم از یک سیستم فرچه ای استفاده می شود.
  4. سیستم تخلیه هوای اتاقک زباله: این سیستم که مسئول تخلیه هوای اتاقک زباله به بیرون از کانال است، از ورق گالوانیزه با ضخامت 0.6 میلی متر و قطر 30 سانتی متر ساخته می شود.
  5. کاور صداگیر: این کاور که بر روی دیواره خارجی کانال شوتینگ قرار می گیرد، از انتقال صدای ناشی از برخورد کیسه های زباله با کف کانال جلوگیری می کند.
  6. ساپورت ها: این ساپورت ها که جهت نگه داشتن کانال های شوت زباله و تخلیه هوا استفاده می شود، از تسمه های آهنی با عرض 3 سانتی متر و قطر 2.5 میلی متر ساخته شده است. این تسمه ها به صورت دو نیم دایره ساخته می شوند و در هر طبقه یک جفت از آن ها به دور یکی از کانال ها پیچ و مهره می شود.

اجزای سیستم شوتینگ زباله

نکته ششم: البته برخی از سیستم های شوتینگ زباله پیشرفته شامل یک دمپر حریق هم می شوند که از لحاظ امنیتی قوی تر هستند و از عبور دود و آتش به یک منطقه دیگر در کانال جلوگیری می کنند.

نکته هفتم: شوتینگ های زباله ساختمانی می توانند حتی پیشرفته تر نیز باشند و قابلیت های گوناگون دیگری مانند سیستم کامپکتور، سیستم شست و شو، تهویه یا تفکیک کننده زباله را هم داشته باشند.

نکته هشتم: قیمت سیستم شوتینگ زباله، به عوامل متعدد زیر بستگی دارد:

  1. قطر و ارتفاع کانال
  2. نوع کاربری مورد نظر
  3. حجم مخازن پایین دستی
  4. جنس بدنه کانال یا ورق‌ های فلزی
  5. تجهیز یا عدم تجهیز شوتینگ زباله به تکنولوژی های تفکیک زباله های تر و خشک یا سیستم کمپکتور
  6. توان مکش فن های تهویه

نکته نهم: در انواع خارجی شوتینگ های زباله، مسیر جمع ‌آوری زباله در خارج از ساختمان قرار می گیرد. این سیستم ویژه ساختمان ‌های قدیمی یا پروژه‌ های ساخت و ساز تکمیل شده است.

نکته دهم: ظرفیت مخزن جمع ‌آوری زباله در شوتینگ باید متناسب با حجم زباله ‌های تولید شده ساکنین بر اساس تعداد نفرات ساکن در آن ساختمان و تعداد طبقات آن محاسبه ‌شود. ظرفیت مخزن ذخیره زباله نیز باید قابلیت نگهداری زباله ها به مدت ۲۴ ساعت را داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا