استان هاخراسان رضویویژه

گرمای هوا علت کاهش عرضه مرغ در خراسان رضوی است

خراسان رضوی-رضابهنام-مرتضی اشرفی اظهار داشت: تولید گوشت مرغ در خراسان رضوی امسال تحت تاثیر منفی گرمای زودهنگام و شدید هوا قرار گرفته بطوری که حجم کنونی تولید این ماده پروتئینی نسبت به سالهای پیش کمتر شده است.

وی توضیح داد: “ضریب تبدیل نهاده یا خوراک طیور به گوشت” در صنعت پرورش مرغ تحت تاثیر گرمای هوا و حساس نسبت به افزایش دما است بطوری که همزمان با گرم شدن هوا حجم تبدیل خوراک مورد مصرف مرغ به گوشت کاهش می‌یابد.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس هرگاه هوا گرم شده و دمای آن بالا می‌رود، وزن‌گیری جوجه در حال پرورش نسبت به غذایی که می‌خورد کمتر می‌شود.

وی گفت: بر این اساس گرمای کم‌سابقه هوا ظرف دو هفته اخیر علاوه بر کاهش وزن‌گیری جوجه‌های در حال رشد در واحدهای مرغداری همزمان با قطع جریان برق این واحدها و افزایش تلفات جوجه‌ها سبب نزول حجم عرضه این ماده پروتئینی در سطح بازار کشور شده است.

اشرفی افزود: کاهش نسبی عرضه مرغ در دیگر استانها در حالی که تقاضای بازار برای این ماده خوراکی در مناسبت اعیاد مذهبی قربان و غدیر بالا رفته و سبب تقاضای مازاد بر عرضه شده در مجموع بازار مرغ در سطح کشور و همچنین خراسان رضوی دچار مشکل موقت کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که حجم جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری فعال خراسان رضوی ظرف روزهای نخست تا ۲۸ تیر ماه گذشته حدود ۹ میلیون قطعه بود که در مقایسه با مصرف ماهانه ۷.۷ میلیون قطعه‌ای آن در این استان بیشتر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی همچنین میزان مرغ آماده کشتار در این استان را ظرف روزهای ۲۶ تا ۳۱ تیر ماه گذشته یک میلیون و ۹۷۶ هزار و ۳۲۵ قطعه ذکر و بیان کرد: وزن این تعداد قطعه با محاسبه ۱۰ درصد تلفات طبیعی در روند تولید گوشت مرغ ظرف این شش روز سه هزار و ۳۴۴ تن و متوسط روزانه آن ۵۵۷ تن بود که پاسخگوی تقاضا و نیاز خراسان رضوی به ماده پروتئینی است.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا، مصرف مازاد بر تولید مرغ را در دیگر استانهای کشور باعث اختلال در بازار این ماده پروتئینی در خراسان رضوی اعلام و بیان کرد: کارگروه استانی تنظیم بازار به همین خاطر تصمیماتی گرفت تا بطور مستمر توسط دستگاههای اجرایی و نظارتی ذیربط مورد پیگیری جدی قرار گرفته و اجرا شوند.

اشرفی “اعمال مدیریت دقیق و نظارت مستمر از سوی سازمان دامپزشکی را بر روند صدور مجوز خروج مرغ از خراسان رضوی و همچنین خروج احتمالی غیررسمی و قاچاق این ماده پروتئینی از استان” یکی از تصمیمهای کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی برای عادی شدن وضعیت بازار مرغ اعلام و بیان کرد: پیگیری جدی و تشدید نظارت بر این امر هم به نیروی انتظامی محل شده است.

وی گفت: کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی همچنین ابلاغ کرد که سازمان دامپزشکی ضمن اعمال نظارت کنترلی بر میزان قطعه‌بندی مجاز مرغ در کشتارگاهها، از انجماد آن در سردخانه‌های نیز جلوگیری نماید.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: تشدید برخورد با گرانفروشی مرغ زنده و گرم، ممانعت از خرید مرغ زنده با قیمت بالاتر از قیمت مصوب و معرفی متخلفان به دستگاههای نظارتی از دیگر تصمیمهای موکد کارگروه استانی تنظیم بازار با هدف عادی نمودن وضعیت و تثبیت بازار مرغ در خراسان رضوی هستند.

وی گفت: همچنین شرکت پشتیبانی امور دام خراسان رضوی مسوول پیگیری لازم برای جذب سهمیه مرغ منجمد مازاد به استان شد تا برنامه‌ریزی توزیع آن را نیز تدوین و ارائه کند.

پیش از این مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا کمبود مرغ در بازار این استان را در شرایطی که تولید آن افزایش یافته، موجب شگفتی و ضرورت تقویت شبکه کنترل و نظارت اعلام کرده بود.

محمدمهدی یعقوب‌زاده همچنین از افزایش ۲۷ درصدی جوجه‌ریزی امسال در واحدهای مرغداری این استان خبر داده و افزوده بود: روزانه دست‌کم ۴۰۰ تن خروج مرغ از کشتارگاههای این استان ظرف امسال تاکنون ثبت شده است.

خراسان رضوی هزار و ۴۰۰ واحد فعال مرغداری تولیدکننده گوشت گرم مرغ با ظرفیت پرورش ۲۶ میلیون قطعه جوجه را در هر دوره دارد.

۱۵۳ هزار تن گوشت سفید و ۱۴۰ هزار تن تخم‌مرغ بطور سالانه در استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی تولید می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا