آخرین اخبار

کسب و کارهای کوچک و فرصت های شغلی

کسب و کارهای کوچک ، نقش مهمی در ایجاد فرصت های شغلی و حل معضل بیکاری که یکی از دغدغه های اصلی جوانان تحصیل کرده است ، ایفا می نماید.برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک در ابتدا توانایی و استعداد خود را سنجیده و شروع به کار نمایید.چون برای رشد و پیشرفت هر کسب و کاری اولین قدم شناخت توانایی­های خود است . به خود اعتماد داشته باشید ، چون در ابتدای راهید.

نوشته های مشابه

در سال های اخیر، کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان اصلی ترین منابع ایجاد شغل در کشورهای توسعه یافته شناخته شده اند. از اینرو الزامات پایداری کسب و کارهای کوچک ، امری ضروری و غیراجتناب برای حرکت به سمت توسعه ی پایدار است. کسب و کارهایی که در فراز و نشیب های اقتصادی بسیار آسیب پذیرند و همچون کسب و کارهای بزرگ ، تاب و تحمل لازم در برابر ناملایمات اقتصادی را ندارند. اما با یک برنامه ریزی مدون و شناسایی صحیح عوامل استراتژیک موثر برعملکرد آن ها می توان باعث رشد و تقویت آن ها شد و از آن در برابر بسیاری از مشکلات محافظت نمود.

ایالات متحده ی آمریکا ، محل تولید و رشد بزرگ ترین شرکت های نوظهور (استارت آپ) دنیا همچون گوگل ، مایکروسافت ، آمازون و … می باشد و باید به این نکته توجه داشت که همگی این شرکت ها در سال های نه چندان دور کوچک بوده اند و با فراهم بودن بستری مناسب رشد کرده و هم اکنون به غول های اقتصادی دنیا تبدیل گشته اند. ایجاد بستر رقابتی مناسب و کمک به آموزش نیروهای ذبده و توسعه این بنگاه ها با حمایت های مالی نهادهای متولی، تخفیف های مالیاتی و اجازه ورود به پروژه های پیمانکاری دولتی تنها بخشی از حمایت ها و تسهیلات در نظر گرفته برای سرمایه گذاران بنگاه های خرد و کوچک است. حتی با توجه به اینکه در آمریکا  بنگاه های بزرگ و چند ملیتی نقش اصلی و پررنگی در نظام اقتصادی کشور را دارا می باشند ولی این امر هرگز باعث کم توجهی و غفلت نسبت به رشد کسب و کارهای کوچک و نوپا نشده است.

توسعه اقتصادی
توسعه اقتصادی

اگر بخواهیم مثالی از کشورهای در حال توسعه موفق در زمینه مذکور را نیز در نظر بگیریم ، هند از جمله کشورهایی است که نسخه ای موفق در زمینه اصلاحات اقتصادی در جهت حمایت از کسب و کارهای نوپا ارائه داده است. در این کشور نحوه حمایت اعتباری از این بنگاه ها متفاوت بوده و این حمایت و اعتباردهی بسته به میزان عملکرد این نهادها، متغیر می باشد. مقایسه سیاست های حمایتی در زمینه حمایت از کسب و کارهای نوپا نشان می دهد که در ایران عمده ی سیاست ها یکنواخت و متکی بر تزریق منابع است و بدون توجه به تفاوت بنگاه ها صورت می پذیرد. در حال که سیاست های اعتباری در دنیا بصورت یکنواخت توزیع نمی گردد و بسته به اعتبار بنگاه ها اقدام به تخصیص منابع می کنند. بی شک ، مطالعه قوانین ویژه و نهادهای حمایتی دولتی که متولی این سیاست ها بوده اند و همچنین بررسی و استفاده از تجربیات مالی بنگاه های کوچک و نوپا در کشورهای توسعه یافته می تواند ره گشای بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه باشد.

در حالی که اصلی ترین چالش دولت از زمان آغاز فعالیت ، موضوع اشتغال و حل معضل بیکاری در کشور بوده است، راه اندازی کسب و کارهای کوچک ، بستری برای شکوفا شدن خلاقیت نیروی انسانی و فرصت های شغلی در مدت زمان کم ، مدلی مناسب بنظر می رسد. به همین منظورعزم جدی دولت برای حمایت از کسب و کارهای کوچک و نوپا امری مهم تلقی می گردد. با چنین نگرشی علاوه بر ایجاد اشتغال با بهره گیری از این سبک مراکز کسب و کار با جهت دار نمودن این شرکت ها به محقق نمودن سیکل تکمیل زنجیره توسعه اقتصادی کشور به معنی واقعی می توان دست یافت.

مصطفی یحیایی – ارشد علوم ارتباطات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا