یادداشت

کسب موفقیت در گروی اخلاق حرفه ای در کسب و کار

راه اندازی کسب و کارها و انواع استارت آپ ها، مستلزم اجرای اصولی است تا بتوان از همان ابتدای امر موفق و توانمند ظاهر شد. حتما می دانید، در دنیای پیچیده ی کسب و کار، اگر می خواهید موفق باشید، حرفه ای بودن (Professionalism) از ملزومات است. اما اینکه به چه کسانی و به چه مجموعه رفتار و عملکردی ،حرفه ای می گویند از نکات مهمی است که باید به آن اشراف کامل داشت. شاید عده ای حرفه ای بودن را انتخاب هوشمندانه نوع پوشش خود بدانند و برخی دیگر توانایی ایجاد ارتباطات گوناگون را معیاری از حرفه ای بودن بدانند و البته برای طیف وسیعی دیگر حرفه ای بودن به معنای داشتن مدارک پیشرفته یا سایر گواهی هایی است که آن ها را قاب گرفته و روی دیوار دفتر خود نصب نموده اند. حرفه ای بودن و داشتن یک عملکرد حرفه ای ،تمام تعاریف بالا را در بر می گیرد و حتی در بسیاری از موارد از آن هم فراتر خواهد رفت. حرفه ای ها در همه جا توسط شاخصه هایی منحصر به فرد متمایزند. اخلاق حرفه ای، رفتار، اهداف و قابلیت هایشان نشانه ی کیفیت کار و خدماتشان است. از اینرو همه ی ما می دانیم که برای موفقیت و پیشرفت درهر کسب و کاری باید حرفه ای عمل کنیم. به بیان دیگر حرفه ای گرایی، همان اصول ارزشی در کار و یا شغل حرفه ای خود را به بهترین نحو ممکن انجام دادن است. بررسی اینکه چه قابلیت هایی در محیط کار یک فرد را حرفه ای و فرد دیگر را مبتدی نمایش می دهد، از ضرورت های حرفه ای دیده شدن محسوب می گردد.

نوشته های مشابه

دانش تخصصی، نخستین ویژگی است که افراد حرفه ای به خاطر این مشخصه شناخته می شوند. داشتن دانش و اطلاعات بالا در محیط کار مستلزم حرفه ای شدن و حرفه ای ماندن است. این بدان معنا نیست که لزوما مدارک بالا ،حرفه گری را به ارمغان می آورد. در واقع بسیاری از افراد حرفه ای نیاز به مدرک تحصیلی بالا ندارند. اما افرادی با جدیت، دقت و سخت کوشی هستند که می کوشند، طبق آخرین پیشرفت های روز دنیا دانش تخصصی خود را ارتقا داده و این دانش را به روز نگه دارند، تا بتوانند شغل خود را به بهترین شکل انجام دهند. محقق کردن این امر در هر سازمانی صلاحیت حرفه ای شما را حفظ و تقویت می کند. یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف اختیار گرفتن افرادی است که از اصول حرفه ای تبعیت کرده  و علاوه بر تخصص، تعهد اخلاقی و وجدان کاری را از جزء اصول اولیه ی کار خود مدنظر دارند.

شایستگی یکی دیگر از فاکتورهای مهم حرفه ای هاست. افراد حرفه ای همیشه کار را به سرانجام می رسانند. به همین علت قابل اعتمادند و به قول خود اعتماد می کنند. حرفه ای ها همیشه آماده اند و به کارگیری این اصول سطح حرفه ای شما را در سازمان ها و یا هر کسب و کاری ارتقا می بخشد. تحقق هر یک از ویژگی های مذکور نیازمند به برنامه ریزی، زمان بندی و دقت است. حرفه ای بودن برای همه ی سازمان ها و شرکت ها ارزش بسیاری دارد. افراد حرفه ای هرگز بیکار نمی مانند و روند رشد و پیشرفت خود و سازمان مربوطه را سرعت می بخشند. مسئولیت پذیری نیز به شایستگی هر چه بیشتر آن ها صحه می گذارد. افراد حرفه ای ،همواره تنها خود را مسئول تفکرات و سخنان و اقدامات خودشان می دانند و اگر دچار اشتباه شوند، هرگز از زیر بار خسارات به عمل آمده شانه خالی نمی کنند و از قبول آن هیچ هراسی ندارند.

حرفه ای بودن، یک فرایند عقلانی است که مجموعه ای از کنش ها و واکنش های اخلاقی پذیرفته را شامل می شود. احترام و رعایت حقوق دیگران، درستکاری و راستگویی و از همه مهم تر، تعهد به وظایف بدون نیاز به اعمال فشار خارجی همگی از جمله صفاتی هستند که برای ایجاد پایه های اعتماد ضروری بوده و در موفقیت کسب و کار تعیین کننده اند. آن ها هرگز ارزش های خود را به خطر نمی اندازند و کار را به درستی انجام می دهند، حتی اگر این امر به معنای در پیش گرفتن مسیری دشوارتر باشد.

ممکن است، عده ای متصور شوند که در محیط کسب و کار، افراد بر مبناهای مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرند. اما آنچه جز مهم ترین شاخصه های افراد حرفه ای محسوب می گردد، نوع رفتاریست که هر فرد در مواجه با شرایط مختلف از خود بروز می دهد، که می تواند گام مهمی درتعیین آینده ی شغلی و در مراتب بالاتر، آینده ی شرکت باشد. در هر شغلی از شما انتظار می رود که متناسب با توانایی هایتان حرفه ای عمل کنید. پیروی از هنجارهای حرفه ای نه تنها باعث موفقیت خواهد شد، بلکه نقش مهمی در ارتقای شغلی افراد خواهد داشت. آداب کار گروهی، نحوه ی عکس العمل در برابر رفتار دیگران و حتی پوشش و لباس مناسب از فاکتورهای تعیین حرفه ای هاست. نوع رفتار در جلسات و نحوه ی ارتباط چه با افراد درون سازمانی و چه خارج سازمانی نیز مبین همین موضوع است. البته باید توجه داشته باشید که حرفه ای بودن هرگز، به معنای جلب توجه دیگران نیست، بلکه هدف جلب اعتماد دیگران است.

مهم نیست کار شما چیست و در چه حیطه کاری مشغول به فعالیت هستید. مهم این است که جدی باشید و بر آنچه انجام می دهید ،متمرکز شوید و درهمه شرایط، طبق فاکتورهای مذکور بیان شده، حرفه ای عمل کنید و مطمئن باشید با عملکرد حرفه ای می توانید ،چاشنی مناسبی در کنار سایر مشخصه ها برای فتح قله های موفقیت باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا