آخرین اخبارکارآفرینی

پرورش گل های زینتی ، کسب و کاری پرسود

مهندس فاطمه یحیایی

گل های زینتی و به عبارتی پرورش گل و گیاه با توجه به مشکلات و کم و کاستی هایی  که در این حوزه وجود دارد ، می تواند منبع درآمدزایی خوبی برای خود اشتغالی باشد.همانطور که می دانیم ، عصری که ما زندگی می کنیم ، استخدام های دولتی همچون گذشته پررنگ نیست و بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی  به دنبال راهی برای ایجاد کسب و کار و خود اشتغالی هستند، این حوزه می تواند کمک موثری در این زمینه نماید.چون بر اساس آمار، ایران یکی از 10 کشور بزرگ تولید کننده گل و گیاه در جهان بشمار می رود.گرچه به دلیل چالش ها و مشکلات صادراتی باعث شده که تنها به اندازه یک پنجم توان واقعی مان در این زمینه فعال باشیم.

شروع یک کسب و کار فارغ از ایده ، نیازمند به علاقه ی شما می باشد . شما ممکن  است در طول زندگی خود ، به کارهای زیادی مشغول باشید ولی به آن علاقه ای نداشته باشید . ولی خوب است بدانید که علایق فردی در رابطه با شغل انتخابی شما ، اگر در یک جهت باشد ، می تواند منجر به نتایج تاثیرگذار بر شغل شما  شود. نتایجی چون افزایش انگیزه ، امکان انجام هرگونه ریسک برای رسیدن به موفقیت در افراد به شدت دیده می شود . در میان حوزه های علاقمندی افراد ، عده ی زیادی از افراد به گل و گیاهان روی می آورند .

از سری دلایل ایجاد موقعیت برای ورود به این فضا ، می توان به چهار فصل بودن کشور عزیزمان ایران اشاره کرد که درهر زمانی از سال ، آب و هوای متفاوت در اقصی نقاط آن شاهدیم . همچنین همانطور که همگان به آن واقف هستیم در دنیای امروزه ، آلودگی ناشی از ارتقای صنعت درحال افزایش می باشد و این موضوع  حتی گریبان شهر تهران و دیگر کلانشهرها را گرفته است . از همین رو نیاز به گسترش و افزایش فضای سبز برای کاهش این آلودگی امری ضروری و مهم تلقی می شود . این موضوع تا حدی مهم و با اهمیت است که حتی تعداد زیادی از مردم ، به فکر تصفیه هوای خانه ی خود به کمک گل و گیاه شده اند. تنوع بالای محصولات عرضه شده می تواند به افزایش روحیه ی شما منجر شود .

در چنین موقعیتی ، کسب و کار هایی که مرتبط با فضای پرورش گل و گیاه است ، رونق می گیرد. البته باید این نکته را یادآور شد ، که پرورش هر نوع گیاهی فارغ از گل های زینتی و لوکس نیازمند دانش و مهارت تخصصی می باشد. گلخانه های بزرگ و کوچکی در همه ی جای شهر به چشم می خورد ، ولی موضوع اصلی میزان سود و زیان است که در هر یک باید بررسی گردد . اگر شما به این کسب و کار پر سود علاقمند هستید ، چندین نکته وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید .

در گام اول ، باید بدانید که این کار ، یک فعالیت پاره وقت به حساب نمی آید و شما باید تمام وقت خود را به گیاهان اختصاص دهید و یک غفلت کوتاه مدت ، می تواند کسب و کار شما را با شکست مواجه کند و محصولات شما را از بین ببرد.

صادرات گل های تزیینی
صادرات گل های تزیینی

در گام دوم ، انتخاب گل و گیاه مناسب ، امری مهم و ضروری است که نیازمند شناخت دقیق محیط محل پرورش و ویژگی گل های زینتی انتخاب شده توسط شما است . حتی می توان گفت ، مهم ترین دلیل که می تواند شما را از رقبایتان متمایز کند ، انتخاب محیط مناسب است .  حتی اگر گلخانه و یا محل پرورش گیاهان شما ، از وسعت زیادی برخوردار نیست ، تجهیز کردن آن را دست کم نگیرید . مسائل فنی و مشورت با یک متخصص می تواند به افزایش بازدهی شما کمک شایانی کند .

در قدم بعدی ، قبل از پرورش گیاه ، باید بازار فروش خود را به طور کامل و دقیق شناسایی کنید و جامعه ی هدف مشتریان را بشناسید . این شناخت مناسب به شما کمک می کند که برای تبلیغات نیز آگاهانه و هوشمندانه عمل کنید. یکی از مشتریان عمده ی گل های شما ، شهرداری ها و شرکت های خصوصی و یا دولتی مرتبط با زیبا سازی شهر و تامین فضای سبز ، می باشند .  شاید برایتان جالب باشد که بدانید علاوه بر تقاضای بالایی که در بازار داخلی برای این کسب و کار وجود دارد ، در عرصه ی بین المللی نیز پرمخاطب است . چرا که ، موقعیت اقلیمی و جغرافیایی ایران ، برای کشت انواع گل های زینتی و گیاهان تزئینی و لوکس بسیار مناسب است و همین موضوع زمینه ی صادرات انواع گیاهان را فراهم می کند.

امید است ،  با کمک مسئولین مرتبط ، سهم کشور در بازار تجارت محصولاتی چون گل و گیاهان زینتی افزایش یافته و با ارتقای این موضوع ، سبب زیاد شدن درآمد ارزی مناسب برای کشورمان باشیم.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا