آخرین اخباربین الملل

کرونا و تحریم؛ اسم رمز ارتباط دیپلماتیک هوشمند

«کرونا» و «تحریم» دو ویروس مخربی هستند که «جان و نان» مردم ابران را هدف قرار داده اند و  مقابله و مهار این دو هیولا در کشور مستلزم همراهی و همکاری همه بخشها و ارکان کشور و بهره مندی از هر ظرفیت بالقوه و بالغعل است.

بیماری کرونا شرایط اقتصادی و زندگی مردم جهان را با دشواری مواجه کرده، اما شرایط مبارزه و مقاومت در ایران با شرایط سایر کشورها متفاوت است و مردم ایران به دلیل تداوم تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، شرایط سخت تری را می گذرانند و همین مسایل کار دولت را برای عبور از بحران دشوارتر کرده است.

ویروس کرونا در شرایطی وارد ایران شده است که تحریم های ظالمانه آمریکا از دو سال گذشته افزایش یافته و آمریکا تهدید و فشار اقتصادی سختی را در حد یک جنگ تمام عیار در تمام ابعاد حتی در بخش بهداشت و درمان که به جان مردم ارتباط دارد، تحمیل کرده است.

پیروزی و موفقیت اصلی در این نبرد دو وجهی فقط با اتکا به کادر درمانی متخصص، طرح تحول سلامت و اقدامات زیربنایی دولت در هفت سال گذشته و تلاش های شبانه روزی واحدهای تولیدی در بخش لوازم مورد نیاز و البته همکاری همه جانبه مردم حاصل شده است.

اکنون که دولت و مردم با عزم و اراده ملی خود در این نبرد بسیج شده اند و مقاومتی بی نظیر را به نمایش گذاشته اند باید صدای حقانیت و مظلومیت آنها به گوش رهبران و مجامع جهانی رسانده شود و دشواری ها و چالشهای پیش روی دولت و ملت ایران ملت برای جهانیان تبیین شود.

کرونا و تحریم؛ محور دیپلماسی با ۸ رهبر جهان

در همین چهارچوب حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری در چهار چوب یک رویکرد دیپلماتیک هوشمند، در هفته گذشته در فاصله سه روز، با ٣ تن از همتایان خود در کشورهای همسایه و ٣ تن از رهبران جهان در اروپا و آفریقا و همچنین ٢ مقام عالیرتبه منطقه ای به گفت و گو پرداخت.

روحانی ضرورت تبادل تجارب کرونا و ابراز همدلی و همدردی را بهانه و فرصتی کرد تا به رهبران این ۸ کشور یادآور شود که آمریکا با خصومتی عمیق، «تروریسم اقتصادی» را در قالب یک جنگ تمام عیار بر ضد ملت ایران را حتی در دوران کرونا نه تنها کنار نگذاشته، بلکه آن را بی رحمانه تر از قبل ادامه داده است.

روحانی در چند روز گذشته با رییسان جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکیه و اوگاندا و همچنین نخست وزیران دو کشور ایتالیا و اسپانیا که یکی از کانون های بحرانی کرونا در جهان بوده اند، جداگانه تلفنی صحبت کرد و در تماس های جداگانه دیگری با امیر قطر و پادشاه عمان، علاوه بر بررسی مسایل مربوط به امنیت منطقه خلیج فارس و تاثیرات تحولات بازار نفت و کاهش شدید قیمت بر اقتصاد جهان همزمان با بحران کرونا، راه های مبارزه با کرونا و تحریم آمریکا بر ضد ایران را نیز بررسی کرد.

وی در این گفت و گو ها با تمرکز بر مبارزه با این ویروس منحوس، آمادگی تبادل و اشتراک گذاری تجربیات ایران را در شناسایی ویروس و روش های مبارزه با آن به اشتراک را اعلام و در خصوص آثار تلخ و جان باختن مردم، با همتایان خود ابراز همدردی کرد.

ضرورت تشکیل جبهه جهانی برای شکستن تحریم

روحانی از زمانی که ستاد ملی کرونا تشکیل شده، هر بار که اقدامات دولت در برابر کرونا را برای مردم توضیح میدهد یادآور می شود هر دستاوردی که تاکنون در نبرد با این بیماری بدست آمده، در شرایط سخت تحریم های آمریکا حاصل شده است.

دفتر کار روحانی در دو ماه گذشته، علاوه بر این که ستاد فرماندهی کرونا بوده، به مرکز دیپلماسی همکاری و همدلی بین المللی با دولت ها و ملت های جهان و روشن گری و بیان ابعاد ظالمانه جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا بر ضد ایران نیز تبدیل شده است.

روحانی در تمام سخنرانی های دو سال اخیر  چه در داخل و چه در مجامع بین المللی رفتار غیر انسانی آمریکایی ها را برای دولت ها و ملت های جهان تبیین کرده است و اکنون نیز در دل بحران کرونا بر ضرورت تشکیل یک جبهه جهانی در مقابله با تروریسم اقتصادی و فروریختن دیوار تحریم ملتها تاکید کرده است.

در این میان اظهارات و ادعاهای واهی ترامپ زمانی که وی در سخنان غیردیپلماتیک و مزورانه می گوید «حاضر است به مردم ایران کمک کند و تجهیزات پزشکی ارسال کند فقط کافی است ایرانی ها با او تماس بگیرند» و کارشکنی و جلوگیری آمریکایی ها در اعطای وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین المللی به ایران از نشانه های بارز یکجانبه نگری و مبانی غیر انسانی عملکرد آنها در مواجه به بحران های جهانی است.

البته رفتار ترامپ با جهان نیز از زمان روی کار آمدن بر همین مدار غیر اخلاقی، عدم تعهد و پیمان شکنی بوده است، خروج از پیمان های جهانی، از معاهدات آب و هوایی تا سازمان یونسکو و اکنون نیز تهدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر قطع حمایت های مالی و اقدامات آنها بر ضد ملت ایران در طول حداقل دو سال گذشته ناشی از همین رویکرد به جهان و مسائل مشترک آن است و در همین چهارچوب قرار می گیرد.

به نظر می رسد رفتارهای خصمانه آمریکایی ها «دیوار بی اعتمادی» بین تهران و واشنگتن را بلندتر و قطورتر کرده است، اما «دیوار تحریم» وضعیتی متفاوت دارد. اگر چه شکستن «دیوار بی اعتمادی» به تصمیمات ساکنان کاخ سفید باز می گردد و با توجه به رفتارهای ضد و نقیض دولت ترامپ دور از انتظار است، اما شکستن دیوار تحریم امری شدنی است.

اگر چه آینده اقتصاد جهان در پساکرونا دچار ابهام شده است و در ایران نیز تحریم های آمریکا با ویروس کرونا همنوایی می‌کند، و در یک موج جهانی شرایط سختی در پیش رو خواهد بود، اما همبستگی و همکاری ملی و شتاب بخشی به حرکت چرخ اقتصادی کشور برای تحقق «جهش تولید» و آغاز فصل جدیدی از روابط همکاری اقتصادی و تعامل سازنده با جهان راهبرد کلیدی کشور در شکستن تحریم ها خواهد بود.

تحریم شکنی مسیری است که یک بار دستگاه دیپلماسی کشور با ظرافت و هوشمندی از آغاز سال ۹۲ سر لوحه کار خود قرار داد و در دولت یازدهم و در چهارچوب برجام به ثمر نشست و اکنون هم نیازمند تشکیل یک جبهه متحد جهانی بر ضد آمریکا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا