بانک-بیمه-بورسیادداشت

کرونا ویروس: از تاثیرات وضعی تا تغییرات ساختاری برای صنعت بیمه

با توجه به زمینه‌محور بودن فعالیت‌های صنعت بیمه، به معنای تاثیرگذاری شدید و سریع تغییرات محیطی بر فعالیت‌های بیمه‌ای، بیماری‌های اپیدمی مانند کرونا نیز دربردارنده تهدیدات و فرصت‌های قابل توجهی برای صنعت بیمه است. در سطح خرد و کوتاه مدت، کاهش ترددها و مسافرت‌های بین‌شهری و نتیجتا، تصادفات و حوادث رانندگی می‌تواند کاهش ضریب خسارت در رشته‌های بیمه اتومبیل شامل بیمه شخص ثالث از جنبه مالی و بدنی، حوادث و بدنه را به دنبال داشته باشد که نتیجه آن بهبود نسبت‌های مالی شرکت‌های بیمه بویژه سودآوری می‌شود. اگرچه در همین رشته بیمه‌ای نیز با توجه به الزامات قرنطینه و ابهام اطلاعاتی، شرکت‌های بیمه بعضا شاهد تعویق در تمدید بیمه‌نامه و اخلال در جذب نقدینگی خواهند بود. در بیمه‌های اشخاص از قبیل بیمه درمان و بیمه‌های زندگی، وضعیت متفاوت است. افزایش هزینه‌های درمان مرتبط با آزمایشات تشخیصی و درمانی و افزایش متوفیان مرتبط با این ویروس، تعهدات شرکت‌های بیمه رو با افزایش چشمگیری مواجه می‌سازد. بعلاوه در بیمه‌های زندگی، تبعات اقتصادی کرونا به لحاظ مختل نمودن جریان درآمد خانوار، بیمه‌گذار را وارد فاز بازنگری تقدم و تاخر اولویت‌های زندگی می‌کند و ممکن است برای گروهی از بیمه‌گذاران تصمیم به تعویق خرید، فسخ یا بازخرید بیمه‌نامه یا تاخیر در پرداخت حق بیمه و وام‌های دریافتی را به همراه داشته باشد. با این حال، اپیدمی کرونا، به نوعی ارتقاء ریسک‌آگاهی و ریسک ادراک‌شده و درنتیجه فوریت اقدام خرید بیمه زندگی بویژه برای سرپرستان خانوار را بدنبال دارد. در رشته‌های دیگر بیمه‌ای مانند بیمه‌های اموال همچون آتش‌سوزی، باربری و …، و بیمه‌های مسئولیت، مسلما حساسیت بیشتری از طرف بیمه‌گذار برای کاهش هزینه‌ها و در نتیجه چانه‌زنی در مورد بیمه و نحوه پرداخت بوجود می‌آید و می‌تواند ریسک مالی و نقدینگی شرکت‌های بیمه را افزایش دهد.

بدینگونه هر چند در کوتاه‌مدت ممکن است شرایط فعلی واجد منافعی مالی برای شرکت‌های بیمه باشد اما در بلندمدت در صورت عدم ایفای نقشی فعال در مواجهه با این شرایط، متعاقب کاهش فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، با توجه به ماهیت محصولات بیمه در زمینه‌ای از مولفه‌های اقتصادی و فرهنگی و بعضا انفعال بیمه‌گران در ترغیب جامعه به اخذ پوشش‌های مورد نیاز و ارتقاء دسترسی بازار به خدمات بیمه‌ای، تولید حق بیمه می‌تواند با شتاب بیشتری در مقایسه با تولید ناخالص داخلی کاهش یابد و در نتیجه تاثیری منفی بر ضریب نفوذ بیمه داشته‌باشد.

ورای آثار و پیامدهای کوتاه مدت کرونا ویروس، سوالات و چالش‌هایی از قبیل دسترسی به بیمه‌گذار، حفظ بازار، نیازهای جدید بیمه‌ای، حفظ جریان نقدینگی به منظور ایفای تعهدات، مسائل مدیریت بهینه سرمایه‌های انسانی، حدود و ثغور مسئولیت‌های اجتماعی بیمه‌گران مطرح است که پاسخ‌های متقنی برای آن وجود ندارد. با این حال آنچه روشن است ضرورت بازنگری در فرآیند‌ها، شیوه‌های انجام کسب و کار و ارتقا توانمندی‌های ادارکی مدیران صنعت در درک پیچیدگی‌ها و تاثیرات بعضا متعارض این پدیده بر کسب و کار بیمه است. بحث تحول دیجیتال در صنعت، بازنگری مجدد ریسک‌های صنعت(ریسک بیمه‌گری، اجرا، بازار و ریسک مالی)، تمرکز بر فعالیت‌های ارزش‌آفرین و اتخاذ تدابیری با رویکرد مشارکتی با بیمه‌گذار با راهبرد گسترش ارتباطات و تعاملات با بازار هدف از طریق گفتگو، می‌تواند به درک متقابل از نیازها و دغدغه‌ها بیمه‌گر – بیمه‌گذار، تهدید‌های این پدیده ناخوشایند را به فرصتی برای گسترش پوشش‌های بیمه‌ای و در نتیجه رفاه اجتماعی تبدیل نمایند. سرمایه‌های انسانی صنعت بیمه با توجه به دانش پایه و ارتباط محور بودن فعالیت‌های بیمه، در این شرایط از حیث، مسائل دورکاری، توسعه ساختارهای شبکه‌ای فناورانه، ورای ساختارهای سنتی و توسعه کانال‌های جدید ارتباطی با بیمه‌گذار در کنار مسائل روانشناختی فضای کاری جدید باید مورد توجه قرار گیرند؛ ضمن اینکه ضرورت کسب تخصص‌ها و مهارت‌های جدید هم به لحاظ فعالیت‌های حرفه‌ای و هم توسعه و نظم فردی، مدیریت اولویت‌ها و درک و تطابق با مقتضیات جدید الزامی است. توجه به مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی، بیمه‌گران بیش از پیش اهمیت یافته و به دقت از طرف ذی‌نفعان رصد می‌گردد بنابراین از این حیث کرونا ویروس فرصتی برای ایجاد و القای حس حضور صنعت بیمه در بزنگاههای و شرایط حساس است.

هر چند این یادداشت نگاهی مختصر به آثار و پیامدهای کوتاه مدت و میان مدت و دربردارنده بایدهایی در مواجهه با شرایط جدید است و بررسی همه‌جانبه تاثیرگذاری اپیدمی کرونا در این مقال نمی‌گنجد، با این حال به عنوان فتح باب و دعوتی از اندیشمندان و صاحب نظران در خصوص تامل و ارزیابی صنعت در مواجهه اثربخش با تغییراتی ساختاری همچون اپیدمی کرونا قلمداد می‌شود. شیوه‌ای جدید از اندیشیدن، تحلیل‌کردن ، ساختارسازی و تدوین راهبردها و فرآیندها که ارتقاء دسترسی، ایجاد ارزش و توسعه صنعت بیمه را در فرایندی نزدیک‌تر با جامعه دنبال نماید و از تمام ظرفیت‌های فکری، فناورانه و مدیریتی برای کنش کاراتر در مقابل وضعیت‌هایی این چنین بهره گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا