آخرین اخبارعلمی و فناوری

کالای استوک چیست؟

محمد حسن لطفی – کارشناس فناوری

 

با افزایش قیمت وسایل الکترونیکی از قبیل کامپیوتر، لب تاپ، گوشی و … در بازار ایران بالاخص در سال های اخیر، روی آوردن به خرید این تکنولوژی ها در قالب استوک افزایش یافته است. اصطلاح “استوک” به معنای کالاهای دست دوم است. در صورتی که در باره لوازم الکترونیکی استوک صحبت می کنیم ، معمولاً به لوازم الکترونیکی مورد استفاده قبلی اشاره می ‌کنیم که تحت عنوان “استوک” به فروش می‌رسند. این لوازم ممکن است از دسترس خارج شده یا از تغییرات تکنولوژیکی جدید عقب افتاده باشند. در ادامه، در مورد لب تاپ و گوشی‌های استوک بیشتر توضیح می‌دهیم.

لپ تاپ‌های استوک ، لپ تاپ‌هایی هستند که قبلاً توسط یک فرد یا سازمان دیگر استفاده شده‌اند و سپس به فروشگاه‌ ها یا تجارعمده فروخته شده‌اند. این لپ تاپ‌ها ممکن است از انواع مختلفی باشند شامل: لپ تاپ‌های استفاده شده، لپ تاپ‌های بازسازی شده و لپ تاپ‌های نمایشگری. لپ تاپ‌های استفاده شده، لپ تاپ‌هایی هستند که به صورت دستی فروخته می ‌شوند و ممکن است علائم کارکرد قبلی را نشان دهند. آنها معمولاً با قیمت پایین ‌تری در مقایسه با لپ تاپ‌های جدید عرضه می‌شوند. لپ تاپ‌های بازسازی شده پس از خرید از بازار دست دوم، توسط تکنسین ‌های متخصص تعمیر و بازسازی می ‌شوند. قطعاتی که به ‌طور مستقیم با کیفیت و عملکرد لپ تاپ مرتبط هستند، ممکن است تعویض شده و سیستم عامل و نرم ‌افزارها به ‌روزرسانی شوند. و گروه آخر ، لپ تاپ‌های نمایشگری که برای نمایش در فروشگاه‌ ها یا نمایشگاه ‌ها استفاده می ‌شوند. آنها ممکن است تحت آزمایش قرار گیرند و برخی از قطعات آنها تعویض شده باشد. قیمت آنها معمولاً پایین‌ تر از لپ تاپ‌های جدید است.

از مزایای خرید لوازم الکترونیک استوک همچون لب تاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. تقریبا بر کسی پوشیده نیست که یکی از مهم‌ ترین مزایای خرید لپ تاپ استوک، قیمت مناسب ‌تر آنها نسبت به لپ تاپ‌های جدید است. این امر برای افرادی که در تهیه یک لپ تاپ جدید هزینه زیادی را نمی ‌توانند پرداخت نمایند، بسیار مهم است. البته شایان ذکر است که با خرید لپ تاپ استوک، می‌توانید از انواع و مدل‌های متنوعی انتخاب کنید که در بازار جدید شاید در دسترس نباشند.  همچنین لپ تاپ‌های استوک اغلب برای تعمیر و ارتقا قابلیت بیشتری دارند. قطعات قابل تعویض و قابلیت ارتقای سخت افزاری در این لپ تاپ‌ها معمولاً بیشتر است. این به شما اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز، سخت افزار را به روز کنید و کارایی رایانه خود را افزایش دهید.

البته موضوع در مورد خرید گوشی های استوک و سایر لوازم الکترونیکی نیز به همین منوال است. گوشی‌های استوک گوشی‌هایی هستند که قبلاً توسط فردی استفاده شده‌اند و سپس به فروشگاه‌ها یا تجارت‌کنندگان عمده فروخته شده‌اند. این گوشی‌ها ممکن است از مدل‌ها و برندهای مختلف باشند و معمولاً در دو حالت بازسازی شده و استفاده شده قابل تهیه هستند. سالانه تمام مردم دنیا از وسایل الکترونیکی استوک و بالاخص استوک های چینی استفاده می کنند، اول از همه آنکه این محصولات را باید از افراد مورد اطمینان تهیه نمود. فروشگاه ها یا وارد کنندگانی که شناخت کافی از آن ها داشته باشید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی بتوانید به آن ها مراجعه کنید. همچنین توجه داشته باشید که از لوازم الکترونیکی استوکی استفاده کنید که قطعات آن ها در بازار موجود باشد و در صورت بروز مشکل بتوانید قطعه ی تعویضی را بیابید. خرید محصولات استوک به دلیل مقرون به صرفه بودنشان نه تنها بد نیست بلکه در بسیاری از موارد پیشنهاد می شود به شرط آنکه از فرد و محل مناسبی خریداری شود و در صورتیکه تسلط کافی به تکنولوژی و سخت افزار و نرم افزار جنس استوک خریداری شده ندارید می توانید از متخصصین آن نیز کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا