یادداشت

کارآفرینی؛ نوشداروی بیکاری

کارآفرینی به عنوان یک پدیده نوین در اقتصاد، نقش موثری را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می نماید. فرایندی که با نگاه فرصت گرایانه کارآفرین ها استارت می‌خورد و نتیجه آن تولید محصولات، ارائه خدمات و از همه مهم تر، اشتغال زایی و ایجاد رفاه عمومی برای یک جامعه است.در واقع کارآفرینان با یک ایده ی نو و بکر از هیچ چیز، همه چیز را می آفرینند. در این بین، آنچه ازنقش منحصر به فردی برخوردار است، رابطه‌ی مستقیم و حداکثری کارآفرینی با اشتغال زایی می باشد. شاید عده ای بر این باورند که هدف کارآفرینان هرگز اشتغال زایی نبوده و اشتغال زایی،محصول فرایند تبدیل شدن به یک کارآفرین است. اما باید اذعان داشت که کارآفرینان بدنبال ارزش افزوده اند و با توجه به اینکه هیچ تولیدی بدون نیروی انسانی ایجاد نمی شود، در نتیجه شغل هم در کنار این فرایند ایجاد شده که این شغل می‌تواند برای یک نفر و یا هزاران نفر باشد. از اینرو، باید بدانید که به شواهد آمار، کارآفرینان قریب به ۴۰ درصد فضای کسب و کار را در اختیار داشته و موفق به اشتغال زایی شده اند.
تقویت رفتارهای کارآفرینانه، عامل شتاب دهنده ی تولید، انتشار و کاربرد ایده‌های نوآورانه است ، کارآفرینی تاثیرات زیانبار اجتماعی را از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی تعدیل می بخشد. مهم ترین انگیزه ای که در کارآفرینی باعث می شود که وی از خلاقیت خود در زمینه ی نوآوری استفاده کند، ایجاد کسب و کار، نیاز به اشتغال برای خود در درجه نخست و در مراحل بعدی برای دیگران، کسب ثروت و در نهایت احساس مفید بودن است. زیرا کسی که، سال ها تجربه کار برای کارفرمای خود دارد ،اکنون می تواند از مهارت به دست آمده و ایده ای ناب و جدید به صورت مستقل برای خود یک کارفرما باشد. شاید جرقه این فکر زمانی آغاز شود که از خود پرسیده شود، چرا کاری را که برای دیگران انجام می دهیم، برای خود انجام ندهیم و با گسترش کسب و کارمان،واسطه درآمد و اشتغال برای صدها و شاید هزاران آدم دیگر نباشیم. کارآفرینان در طی فرایند کارآفرینی یک شغل جدید ایجاد می کنند و در واقع یک ارزش ناب به جامعه اضافه می کنند و در اجتماع سبب پویایی و افزایش بهره وری شده و در سطح اجتماع، ارزش کار را افزایش داده و به نوعی، روحیه‌ی سعی و تلاش را در بدنه‌ی جامعه تزریق خواهند داد.
در دنیای اقتصاد مدرن امروز، توسعه ی اقتصادی بر پایه نوآوری و خلاقیت و دانش محوری است، چرا که در سال های گذشته ثروتمندان کسانی بودند که منابع مالی بیشتری در اختیار داشتند، اما امروزه، ثروتمند کسی است که از دانش بیشتری درخلق ثروت برخوردار است.
در بازار کار ایران که با دو مقوله ی جوانی و افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی همراه است، باید بخش وسیعی از جمعیت یاد شده از طریق کارآفرینی با بازار کشور مرتبط شوند، تا بتوانیم با بهره گیری از توان نیروهای خلاق و با انگیزه جامعه در راستای پویایی هر چه بیشتر و شکوفایی اقتصاد کشور بهره مند گشت. رابطه ی تنگاتنگ کارآفرینی و اشتغال به گونه ای است که بر اساس باورمحققان و تجارب کشورهای مختلف، هرگاه فعالیت های کارآفرینی در یک جامعه کند و آهسته شود، نرخ بیکاری آن جامعه نیز فزونی
می یابد.
بنابراین در شرایط کنونی جامعه، حمایت از کارآفرینانی که برای ادامه کسب و کار در برابر صدها مشکلات پیشرو هرگز خم به ابرو نیاورده و عاشقانه درمسیر کارآفرینی در حرکتند ،امری واجب وضروری است. کارآفرینان به کارگران و زیردستان خود همانند فرزندان خود می نگرند و با روحیه ای وصف ناشدنی از پشتکار و ایستادگی خود در ایجاد اشتغال برای جوانان این مرزو بوم لذت می برند. باید دولت و تمام دستگاه های اجرایی به این مهم، واقف باشند که بی تردید راه شکوفایی اقتصاد کشور از مسیر توسعه ی کارآفرینی می گذرد.

نوشته های مشابه

 

دکتر حوریه یحیایی

Hooriye_yahyaei@yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا