آخرین اخبارکارآفرینی

کارآفرینانی بزرگی که طعم ورشکستگی را چشیده اند

دکتر حوریه  یحیائی

 

اگر شما هم به عنوان یک کارآفرین در مسیر شغلی تان طعم ورشکستگی را چشیده اید و یا اکنون در مرحله ی ورشکستگی قرار دارید، بدانید که تنها نیستید و اکثر کارآفرینان بزرگ و مطرح جهان این مرحله را پشت سر نهاده اند. مهم این است که شما به این باور برسید که وجود مشکلات و ورشکستگی در مسیر کارآفرینان بزرگ جهان  رایج  است و اکثریت آن ها پس از ورشکستگی، مجدداً و با موفقیت شروع به کار کرده اند .

ورشکستگی‌ ها می ‌توانند فرصتی برای یادگیری ، رشد و نوآوری باشند. کارآفرینان بزرگ جهان از تجربیات خود استفاده کرده ‌اند و مجددا در مسیر موفقیت گام برداشته اند. کارآفرینی؛ مهارتی است که بیشتر از دانش و اطلاعات ، نیاز به مهارت و ویژگی‌های روحی خاصی دارد. کارآفرینان بیشتر از آن که با مدرک تحصیلی خود به شهرت رسیده باشند با روحیه خستگی‌ناپذیر و اراده‌های محکم خود در ذهن‌ها ماندگار شده‌اند.

ایلان ماسک، موسس شرکت‌هایی همچون Tesla Motors، SpaceX و SolarCity است. در سال 2008، بر اثر مشکلات مالی و توقف تولید در شرکت SpaceX، تمرکز خود را بر تسلا موتورز منعطف کرد. او با تلاش‌ های بسیار و استفاده از فناوری‌های نوآورانه، تسلا را به یکی از شرکت‌ های برتر خودروسازی جهان تبدیل کرد و مجدداً به موفقیت رسید. شرکت تسلا موتورز هم در دوران ابتدایی تولید خودرو، با مشکلاتی مانند تأخیر در تولید، ناکارآمدی در زنجیره تأمین قطعات و کیفیت پایین برخی از خودروها روبرو شد. این مشکلات باعث شد ، ماسک و تیمش برای بهبود فرآیندهای تولید و کنترل کیفیت بیشتر تلاش کنند و با گذراندن از این چالش‌ها، تسلا به یکی از شرکت‌های برتر خودروسازی جهان تبدیل شود.

استیو جابز نیز با شرایط مشابهی روبرو بود.موسس اپل Apple ، در سال 1985 به دلیل مشکلات سازمانی و عدم موفقیت فروش محصولاتش، از اپل اخراج شد. این وقفه در حضور جابز در اپل باعث شد او به دنبال فرصت‌های جدیدی در شرکت‌های دیگر بگردد، اما تجربه‌های کسب و کاری او در اپل نقش بزرگی در توانمندسازی او برای بازگشت به اپل ایفا کرد. او در سال 1997 به عنوان مدیر عامل بازگشت و شرکت را به رشد قابل توجهی رساند. زمانی که او به شرکت اپل بازگشت، ایده‌های نوآورانه را به شرکت برگرداند و محصولاتی همچون آی‌ مک‌ بوک “iMac”، آی ‌پاد” iPod”، آیفون‌  “iPhone  ” و آی‌پد” iPad”  را معرفی کرد که به موفقیت بزرگی رسیدند.

ورشکستگی و دلایل آن
ورشکستگی و دلایل آن

ریچارد برانسون، بنیانگذار گروه ویرجین، در طول دوران کاری خود تجربه‌ های متعددی از ورشکستگی را تجربه کرده است. او در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات هوایی، موسیقی، سفر و فضا ، پروژه‌های متعددی را راه ‌اندازی کرده است. برانسون با تلاش و پشتکار، در هر بار مواجهه با مشکلات و ورشکستگی ، مجدداً برخاسته و در طول سال ‌ها یکی از کارآفرینان برجسته جهان محسوب می‌شود . ترس از ورشکستگی و شکست ، حتی از خود ورشکستگی هم بدتر است. زیرا این موضوع، اجازه‌ ی شکوفایی استعدادهای وجودتان را سلب می‌کند. ورشکستگی در کسب و کار پدیده ‌ای ناخوشایند است، اما گاهی برای دستیابی به موفقیت لازم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا