بین الملل

کاخ سفید: گروه هفت خواستار بازنگری در سازمان جهانی بهداشت است

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد سران گروه هفت خواستار بازنگری و اصلاحات جامع در سازمان جهانی بهداشت هستند.

نوشته های مشابه

به‌ گزارش‌ایرنا، کاخ سفید در بیانیه‌ای که پنجشنبه‌شب منتشر شد، افزود که سران گروه هفت در یک کنفرانس آنلاین توافق کرده‌اند که برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی پس از تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، به برنامه‌ریزی هماهنگ انجام دهند.

براساس این بیانیه، سران گروه هفت وزیران خود را مامور آماده‌سازی برنامه‌ای برای اقتصادی این کشورها کردند تا به صورت ایمن بازگشایی شده و برمبنای بازگشت رشد اقتصادی پیشین با نظام‌های سلامت مقاوم‌تر و زنجیره تامین مطمئن‌تر باشد.

بیانیه کاخ سفید همچنین گفت که بیشتر سران گروه هفت سازمان جهان بهداشت را به دلیل آنچه “نبود شفافیت و سوء مدیریت در همه‌گیری کرونا” خوانده شد، محکوم کرده و خواستار بازنگری و اصلاحات جامع در این سازمان شدند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که پنجشنبه‌شب منتشر شد، افزود که سران گروه هفت در یک کنفرانس آنلاین که امروز به ریاست دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برگزار شد، توافق کردند اقدامات لازم را برای واکنش قدرتمند و هماهنگ جهانی برای مقابله با شیوع کرونا و آسیب‌های انسانی و اقتصادی آن انجام دهند.

این بیانیه گفت که بیشتر مکالمات میان سران گروه هفت بر انتقاد از “نبود شفافیت و سوء مدیریت در همه‌گیری کرونا” در سازمان جهانی بهداشت متمرکز بود و آن‌ها خواستار بازنگری و اصلاحات جامع در این سازمان شدند.

براساس این بیانیه، سران گروه هفت توافق کردند که اطلاعات اپیدمیولوژک و تحقیقات روزآمد را به صورت عمومی منتشر کرده و منابع ابررایانه‌ای خود را در اختیار کشورهای جهان قرار دهند.

سران گروه هفت وزیران خود را مامور آماده‌سازی برنامه‌ای برای اقتصادی این کشورها کردند تا به صورت ایمن بازگشایی شده و برمبنای بازگشت رشد اقتصادی پیشین با نظام‌های سلامت مقاوم‌تر و زنجیره تامین مطمئن‌تر باشد.

ترامپ روز سه‌شنبه سازمان جهانی بهداشت را به عدم اتخاذ اقدامات کافی در مقابله با کرونا متهم کرد و گفت که کمک‌های سالیانه به این سازمان را تعلیق می‌کند.

علاوه بر این، رییس جمهوری آمریکا این سازمان را به مخالفت با اعمال ممنوعیت سفر و فقدان شفافیت و همچنین اتکا به اطلاعات چین متهم کرد.

آمریکا سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به سازمان جهانی بهداشت کمک می‌کند اما اقدام ترامپ با مخالفت‌های زیادی خصوصا از سوی چین روبرو شده است.

جائو لی جیان سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین ضمن انتقاد از آمریکا به دلیل تعلیق کمک‌های مالی به سازمان جهانی بهداشت گفت که این تصمیم واشنگتن، «توانایی‌های سازمان بهداشت جهانی را تضعیف می‌کند و به همکاری‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با ویروس کرونا آسیب می‌رساند.

ویروس کرونا موسوم به کوید۱۹ اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این ویروس تاکنون بیش از 2 میلیون و 143 هزار نفر را در سرتاسر جهان مبتلا کرده و جان بیش از 143 هزار نفر را گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا