آخرین اخباراجتماعی

چگونه لاستیک پنچر خودرو رو عوض کنیم؟

چگونه لاستیک پنچر خودرو رو عوض کنیم؟

آیا تابحال شده ماشینتان داخل مسیری یا کنار خیابان پنچر بشه ولی ندونید چیکار باید بکنید؟ آیا براتون پیش اومده که تعویض لاستیک پنچر شده با لاستیک سالم کلی ازتون زمان و انرژی گرفته باشه؟ این‌ها دقیقا همان چیزهایی هستند که شاید بسیاری از افراد باهاش بسیار مشکل دارند؛ پس در این مقاله می‌خواهیم به بررسی نحوه عوض کردن لاستیک پنچر شده بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

قبل از اینکه بخواهیم ادامه مقاله را با یکدیگر بررسی کنیم، این نکته را در نظر داشته باشید پیش شرط شما برای تعویض لاستیک پنچر داشتن تجهیزات مورد نیاز است. بارها شده افراد ماشین جدید می‌خرند و اصلا به این تجهیزات توجهی ندارند و وقتی جایی پنچر می‌شوند تازه متوجه می‌شوند تجهیزاتی مانند جک، آچار چرخ خودرو و … را اصلا داخل ماشین ندارند. بنابراین حتما از این موارد را داخل ماشینتان چک کنید (هر ماشین جای مخصوصی برای آچار چرخ، جک و… دارد) و اگر هر کدام از این ابزارها را نداشتید می‌توانید از ابزارآلات یا یک فروشگاه لاستیک تهیه کنید.

اولین کار؛ توقف در جای مناسب

این کار به اندازه خود پنچری اهمیت دارد. سالیانه تعداد زیادی افراد به دلیل بی دقتی به همین موضوع و پارک کردن در مکان هایی که محل رفت و آمد ماشین های دیگر است، دچار تصادف می شوند و آسیب های شدیدی می بینند. بنابراین بهتر است حتما قبل از اینکه بخواهید اقدام به گرفتن پنچری ماشین کنید، در محل مناسبی پارک کرده و در صورت نیاز با استفاده از شبرنگ دیگران را از حضور خود مطلع کنید.

چرخ پنچر و آچار مربوط به آن را از صندوق خارج کنید

قبل از شروع کار ما توصیه می‌کنیم دستکش کار بپوشید یا اگر هنوز تهیه نکردید حتما تهیه کنید. چرا که تعویض لاستیک پنچر شده به راحتی می‌تواند دست‌ها و لباس شما را سیاه کند و از کار مهمی که داشتید بازدارد.

پس از توقف کامل، آچار چرخ و لاستیک را از صندوق ماشین خارج کنید (با توجه به نوع ماشین ممکن است لاستیک زاپاس در جای دیگری از ماشین وجود داشته باشد) سپس رویه قالپاق را ابتدا خارج کنید. برای خارج کردن رویه قالپاق می توانید از یک پیچ گوشتی استفاده کنید به گونه ای که پیچ گوشتی را زیر قالپاق بندازید تا جدا از رینگ جدا شود.

البته این کار برای خودروهایی مانند پراید و تیبا انجام می‌شود اما ماشین‌هایی مانند ریو کیا چون نحوه بسته شدن قالپاقشان با پیچ شدن چرخ بسته شده‌اند ، جدا کردن به این صورت قالپاق فقط باعث شکسته شدن آن می‌شود. (بنابراین به نوع قالپاق خیلی دقت کنید)

  • جک را زیر خودرو قرار دهید و آن را بالا ببرید

جک خودرو را در محل استاندارد قرار داده و با استفاده از ماشین را بالا ببرید. برای پیدا کردن محل استاندارد باید دفترچه هر ماشین را مطالعه کنید که متوجه شوید در کجای خودرو باید جک قرار گیرد. سپس با استفاده از پیچاندن جک دستی کم کم ماشین را کمی بالاتر برده تا لاستیک کمی از زمین فاصله بگیرد.

  • پیچ های چرخ را باز کنید

ممکن است این مرحله کمی سخت باشد و نیاز به فشار بالایی باشد چرا که عمدتا چرخ‌ها در سفت ترین حالت هستند تا حین حرکت از زیر لاستیک جدا نشود. برای جدا کردن پیچ های چرخ از آن باید از آچار چرخ مخصوص استفاده کنید. آچار چرخ مخصوص برای تمامی لاستیک‌ها یکسان هستند و به نوع لاستیک ارتباط ندارند. یعنی تفاوتی نمی کند شما چه نوع لاستیکی از چه برندی مثل لاستیک دانلوپ یا لاستیک یوکوهاما استفاده می‌کنید؛ در انتها برای باز کردن چرخ باید آچار چرخ مخصوص داشته باشید.

برای باز کردن پیچ ها باید آچارچرخ را روی پیچ قرار داده و با تمام وزن خود پیچ ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. در نظر داشته باشید پیچ ها را کاملا باز نکنید و شل کنید. مد نظر داشته باشید هنگام شل کردن پیچ ها خیلی به قالپاق ها حواستون باشه چرا که اگر قالپاق ها طوری باشند که بعد از جدا کردن پیچ درمی آیند، ممکن است در اثر ضربه آسیب ببینند و دچار خش بشوند.

  • جک را بالا ببرید و چرخ را خارج کنید

حال به صورت کامل جک را بالا ببرید و پیچ ها را کاملا شل کرده تا لاستیک از زیر چرخ به راحتی خارج شود.

حال لاستیک پنچر را با دو دست به سمت خودتان بکشید تا از جای خود خارج شود و از زیر ماشین دربیاید.

  • جایگذاری چرخ اصلی زیر ماشین

حال که لاستیک پنچر را از زیر چرخ خارج کردید، باید لاستیک زاپاس را بر روی آن قرار دهید. همانطوری که لاستیک پنچر از آنجا خارج شد، لاستیک زاپاس را در جای خود قرار دهید. سپس پیچ هایی که باز شده را جای اصلی آن قرار دهید و آن را سفت کنید.

برای قراردادن پیچ ها سرجای اصلی خودش ابتدا با استفاده از دست اینکار را انجام دهید تا در جای اصلی خودش قرار بگیرد سپس با استفاده از آچار چرخ، پیچ‌ها را سفت کنید. (جهت چرخش برای سفت کردن پیچ در جهت عقربه‌های ساعت است)

بهتر است نحوه سفت کردن پیچ‌ها به صورت ضربدری باشد. سپس جک را از زیر ماشین خارج کرده و وقتی لاستیک روی زمین قرار گرفت، با استفاده از آچار پیچ های چرخ را به صورت محکم سفت کنید.

سپس کاور قالپاق را روی چرخ قرار دهید و الان کار پنچرگیری شما به اتمام رسیده است.

سخن پایانی

امروز سعی کردیم یک آموزش کامل برای نحوه عوض کردن لاستیک چرخی که پنچر شده است خدمتتان ارائه کنیم. در نظر داشته باشید کیفیت لاستیک می تواند در پنچر شدن لاستیک شما کمی نیز تاثیرگذار باشد و مخصوصا مدت زمان زیادی است که از لاستیک استفاده می‌کنید، روند مستهلک شدن لاستیک را به تعویق بیاندازد. ممکن است قیمت لاستیک آن هم لاستیک‌های خارجی در ابتدا کمی برایتان سنگین باشد اما نگران نباشید سایت هایی مانند لاستیک مارکت که به صورت مستقیم و دست اول عرضه کننده انواع لاستیک هستند این مشکل را برای شما حل کرده‌اند و می‌توانید با پایین ترین قیمت لاستیک مورد نظرتان را تهیه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا