آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

چه خودروهایی در بورس عرضه می‌شوند؟

 سخنگوی وزارت صمت گفت: ‌برخلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، عرضه خودرو در بورس به هیچ عنوان از ابتدا در دستور کار جلسه شورای عالی بورس نبود و در حقیقت پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که در این جلسه ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ، «امید قالیباف» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: همچنین مصوبه‌ای نیز در این زمینه وجود نداشته که وزیر صمت آن را امضا کرده باشد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: در نهایت مقرر شد با هماهنگی کامل وزارت صمت خودرو در بورس عرضه شود.وی ادامه‌داد: خودروهایی که در مسیر خروج از از قرعه کشی قرار گرفته‌اند و به عبارتی تولید و عرضه‌شان بیشتر از میزان تقاضاست، به صورت بالقوه امکان عرضه را دارند.

قالیباف اضافه‌کرد: اما اینکه کدام خودرو، در چه زمانی و به چه شکلی  عرضه می‌شود، باید با هماهنگی وزارت  صنعت، معدن و تجارت باشد.وی گفت: به‌طور مثال اگر قرار باشد خودروهای شاسی‌بلند عرضه شوند، در این صورت همه خودروسازان شبه‌دولتی و خصوصی باید همه خودروهای خود در این کلاس را در بورس وارد کنند.

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به اینکه چرا چند هفته پیش جلوی عرضه دو خودروی شاسی‌بلند یکی از خودروسازان خصوصی در بورس گرفته شد، تاکید کرد: در مرحله نخست قرعه‌کشی سامانه یکپارچه خودرو مقرر بود همه خودروسازان در سامانه حضور بیابند تا عرضه‌شان شفاف شده و مشخص شود سیاستگذاری بعدی به چه صورت خواهد بود، بر این اساس نمی‌شد به یک خودروساز خاص اجازه داد که با نظر خود به عرضه بپردازد.

به گزارش ایرنا، روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۱ تیرماه) شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد.

کارشناسان معتقدند:‌ با عرضه خودرو در بورس، قیمت‌های کاذب موجود در بازار تعدیل شده و همچنین قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح می‌شود.

همچنین این شیوه در میان‌مدت نیز با شکل‌دهی رقابت در بورس، موجب ارتقای کیفی خودروهای تولیدی، متنوع‌تر شدن تولیدات و افزایش تیراژ خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا