آخرین اخبارفرهنگی

چند نکته در باره مقام و پاداش زائران حضرت معصومه(س)

آیت‌الله بهجت می‌گوید در روایت داریم «مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنةُ؛ هر کس حضرت معصومه(س) را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد». این خیلی کلمه بزرگی است! اما آیا این روایت درست است؟

به گزارش نقش نیوز  ، آیت‌الله بهجت (ره) در مورد اهمیت شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س) می‌گوید: حضرت معصومه(ع) از قبیل امامزاده‌های مطلق نیست ـ که هنگام زیارت او زیارت‌نامه مطلق امامزاده‌ها خوانده شود، بلکه زیارت مخصوص به خود دارد.

وی ادامه می‌دهد: در روایت داریم «مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنةُ؛ هر کس او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌گردد». این خیلی کلمه بزرگی است!

این جمله آیت‌الله بهجت و روایتی که ایشان مطرح می‌کنند بسیار اهمیت دارد ولی باید ابعاد بزرگی آن را از زبان خود اهل‌بیت(ع) بررسی کرد.

 

عظمت و مقام والای حضرت معصومه سلام الله علیها

در زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها عرضه می‌داریم «یا فاطمة اشفعی‏ لی فی الجنة، فان لک عند الله‏ شأناً من الشأن؛ ای فاطمه مرا در بهشت شفاعت کن چرا که در پیشگاه خدا دارای‏ جایگاه با عظمت هستی».

در حدیثی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می‌فرماید؛ «پاره تن من در قم مدفون می ‌شود و هر کس به‌ زیارت او بیاید بهشت بر او واجب خواهد شد»؛ معلوم می شود کریمۀ اهل بیت سلام الله علیها از مقام بسیار بالایی برخوردار است.

 

قم؛ حرم اهل‏ البیت علیهم السلام‏

امام صادق علیه السلام فرمودند: «ان لله حرما و هو مکة، وان‏ للرسول حرما وهو المدینة، وان لامیرالمؤمنین حرما و هو الکوفة، وان لنا حرما و هو بلدة قم، وستدفن فیها امرأة من‏ اولادی تسمی فاطمة، فمن‏ زارها وجبت له الجنة؛ خداوند حرمی دارد که مکه است، و برای پیامبر صلی الله علیه و آله هم حرمی است و آن مدینه است و حرم‏ امیرالمؤمنین علیه السلام کوفه است. و حرم ما اهل ‏البیت شهر قم است. و به زودی در قم، زنی از فرزندان من به نام فاطمه دفن می‏ شود که هر کس مرقد او را زیارت کند بهشت بر وی واجب می‏ گردد».

امام صادق علیه السلام این سخن را قبل از تولد امام کاظم علیه السلام پدر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بیان کرد. لذا روایات متعدّدی در مورد اهمیّت قم وارد شده که آن هم به دلیل مدفن پاک حضرت معصومه سلام الله علیها و هم به دلیل حضور شیعیان از صدر اسلام در این شهر است که عُش آل محمّد صلوات الله علیهم اجمعین بوده است.

 

بهشت، پاداش زائران حضرت معصومه سلام الله علیها

امام رضا علیه السلام در این زمینه می فرماید: «إن للجنّة ثمانیة ابواب و لأهل قم واحد منها فطوبی لهم ثم طوبی لهم ثم طوبی لهم؛ بهشت هشت در دارد که اهل قم یکی از آن درهای هشت گانه را در اختیار دارند؛ خوشا به حال آنها، خوشا به حال آنها، خوشا به حال آنها».

می دانیم درهای بهشت مثل درهای این دنیا نیست، بلکه درهای بهشت اسبابی است که انسان ها را به بهشت می برد، حال امام رضا علیه السلام در این روایت می‌فرماید یکی از درهای بهشت در قم است، یعنی در این سرزمین عاملی وجود دارد که می تواند مردم را به بهشت دعوت کند اما آن عامل همان قبر حضرت معصومه سلام الله علیها است که امام صادق علیه السلام درباره آن می فرماید: در آینده نزدیک زنی از نسل من در این جا دفن می شود «فمن زارها وجبت له الجنّة.»

البته «وجبت له الجنة» مطلق نیست یعنی این گونه نیست که بهشت بر او واجب شده است و او هر کاری که بخواهد می تواند انجام دهد بلکه وجوب جنت مشروط است. در میان صحابه کسانی بودند که یک روز بهشت بر آنها واجب بود و یک روز هم علیه علی علیه السلام قیام کردند و بسیاری را به کشتن دادند و خودشان هم کشته شدند و «وجبت لهم النار» شدند. از این رو وجوب بهشت مشروط است.

با این تفاسیر باید گفت زیارت با این همه ثواب که در روایات برای آن بیان شده، یک زیارت ساده معمولی نیست بلکه زیارتی است که عارفاً بحقّها باشد، یعنی وقتی به اینجا برای زیارت می آید در افعال خود باز نگری کرده و با توبه به اصلاح خویشتن بپردازد که این سبب می شود، اینجا دری از درهای بهشت باشد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا