آخرین اخباراقتصادی

چطور ساعت های مهم معامله بازار فارکس رو متوجه بشیم؟

زمانی که می‌خواهیم بازار فارکس را معرفی کنیم، آن را یک بازار ۲۴ساعته می‌نامیم که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت دارد. اما آیا این موضوع واقعاً به معنای ۲۴ساعته بودن فارکس است؟ اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، هر تریدر باید به‌صورت ۲۴ساعته پشت سیستم نشسته و بازار را تحلیل کند تا از سایر همکاران خود عقب نماند. باید بگوییم که اگرچه فارکس را یک بازار شبانه‌روزی می‌دانیم، اما فعالیت در آن قاعده و اصول خاص خود را دارد که سبب می‌شود هر تریدر ساعات خاصی را به معامله اختصاص دهد. در این مقاله به ساعت بازار فارکس و نحوۀ فعالیت در آن خواهیم پرداخت.

ساعت بازار فارکس

ساعت‌های کار در بازار فارکس چگونه مشخص می‌شود؟

بازار فارکس نیز مانند اغلب بازارهای معاملاتی دیگر، زمان فعالیت خاصی دارند. به‌طورکلی از ۰۰:۳۰ بامداد روز دوشنبه فعالیت این بازار شروع شده و تا یک هفتۀ کاری ادامه دارد. در نهایت در ۰۰:۳۰ بامداد روز شنبه این بازار بسته می‌شود. در این بازه‌ای که Forex برقرار است، ساعت بازار فارکس براساس سشن‌ها (session) مشخص می‌شود. به‌طورکلی چهار سشن در بازار فارکس وجود دارند:

  • سیدنی
  • توکیو
  • لندن
  • نیویورک

حال این سشن‌ها به چه منظور استفاده می‌شوند؟ از نظر تاریخی بازار فارکس سه سشن اوج معاملاتی و سرمایه‌گذاری دارد. حال تریدرها به جای آن‌که بر کل ۲۴ ساعت برای تریدینگ تمرکز کنند، یکی از این سه سشن معاملاتی را انتخاب می‌کنند. به این روش، سیستم سه سشنی فارکس گفته می‌شود. این سشن‌ها همان‌طورکه می‌توانید از اسامی شهرها متوجه شوید، سه ناحیۀ آسیا، اروپا و آمریکای شمالی را پوشش می‌دهند که برخی از افراد نیز آن‌ها را با نام قاره آن‌ها می‌شناسند.

ساعت کاری سه سشن مهم در بازار فارکس

ساعت بازار فارکس با توجه به هریک از سشن‌ها مشخص می‌شود. سشن سیدنی در اصل همان بازار فارکس نیوزلند است که یک بازار مالی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شود. این بازار به وقت محلی از بامداد دوشنبه شروع به کار می‌کند، اما در سایر نقاط جهان از یک روز قبل یعنی یکشنبه کار خود را آغاز می‌کند. این مارکت تا روز جمعه تعطیلی ندارد، اما بین ساعت ۱۹ تا ۲۲ مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود. در این بازۀ پنج‌ساعته، به سبب آن‌که معامله‌گران آمریکایی روز خود را به پایان رسانده‌اند و معامله‌گران استرالیایی در حال آماده شدن برای آغاز معاملات هستند، فعالیت مارکت بسیار كم می‌شود. در ادامه ساعت کاری هر سشن را قید کرده‌ایم:

  • سشن سیدنی: ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر به وقت محلی/ ۴ بعدازظهر تا ۱ بامداد به ساعت شرقی/ ۹ شب تا ۴ صبح به ساعت جهانی.

  • سشن توکیو: ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر به وقت محلی/ ۷ بعدازظهر تا ۴ صبح به ساعت شرقی/ ۱۲ بامداد تا ۹ صبح به ساعت جهانی.

  • سشن لندن: ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر به وقت محلی/ ۲ بامداد تا ۱۱ قبل از ظهر به ساعت شرقی/ ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر به ساعت جهانی.

  • سشن نیویورک: ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر به وقت محلی/ ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر به ساعت شرقی/ ۱ بعدازظهر تا ۱۰ شب به ساعت جهانی.

مطابق با این ساعت‌ها، ساعت بازار فارکس براساس ساعت محلی است و اغلب بازارهای فارکس بین ۷ تا ۹ صبح آغاز به کار می‌کنند.

همپوشانی ساعت‌های کاری فارکس در سشن‌های مختلف

با نگاهی به ساعت کار بازار فارکس می‌بینید که در برخی از قسمت‌ها، دو سشن با یکدیگر همپوشانی دارند. این قسمت‌ها اوج شلوغی بازار فارکس را نشان می‌دهند. به‌عنوان مثال در طول تابستان از ساعت ۳ تا ۴ صبح به وقت شرقی، دو بازار مشغول به فعالیت‌اند که درواقع همان سشن توکیو و سشن لندن هستند. این اتفاق چند جای دیگر هم تکرار می‌شوند. اگر در این موارد از ساعت کاری فارکس بخواهید معاملاتی را انجام دهید، با حجم مطلوبی از معاملات مواجه خواهید بود.

تغییرات ساعت بازار فارکس در تابستان

ساعت کار فارکس در برخی از ماه‌های سال تغییر می‌کند. این تغییرات در اواخر اکتبر، اوایل نوامبر، اواخر مارس و اوایل آوریل اتفاق می‌افتد. دلیل این اتفاق چیست؟ برخی از کشورهای دنیا با آغاز فصل تابستان، ساعتشان به ساعت تابستانی یا DST تغییر می‌کند، اما ژاپن تغییر ساعت ندارد. نکتۀ مهم این است که روز تغییر ساعت نیز در کشورهای مختلف متفاوت است و این موضوع سبب شده‌است تا تعیین کردن ساعت بازار فارکس کار دشواری باشد. به‌طورکلی یادگیری ساعت فارکس می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد، اما اگر می‌خواهید در ماه‌های گفته‌شده در بازار فعالیت داشته باشید، می‌بایست تغییرات ساعت فارکس را یادبگیرید.

بهترین ساعت معامله در فارکس در ایران

به‌طورکلی بهترین ساعت بازار فارکس زمانی است که فعالیت حداکثری در آن وجود داشته باشد. هرقدر بازار فارکس شلوغ‌تر باشد، می‌توانید معاملات بهتری را انجام داده و سود قابل‌توجهی را کسب کنید. از میان سشن‌های موجود، سشن لندن و نیویورک فعال‌ترین ساعات را دارند، به‌خصوص زمانی که این دو بازار با هم همپوشانی پیدا می‌کنند، بازار در اوج شلوغی خود قرار می‌گیرد. برای آن‌که بتوانید زمان فعالیت خود در بازار فارکس را به بهترین نحو مدیریت کنید، بهتر است انرژیتان را در ساعات شلوغی فارکس صرف کنید. وقت گذاشتن برای ساعت‌های آرام بودن فارکس، عملاً بی‌فایده است. بهترین ساعت کار فارکس برای تریدرهای ایرانی، این موارد است:

  • ۳:۳۰ بامداد تا ۱۲:۳۰ سشن توکیو

  • ۱۰:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ سشن لندن

  • ۱۶:۳۰ تا ۱:۳۰ بامداد سشن نیویورک

کلام آخر

با آگاهی از ساعت بازار فارکس و شناخت بهترین ساعت کار فارکس، می‌توانید زمان را برای دستیابی به اهداف خود مدیریت کنید. نیازی نیست ۲۴ ساعت شبانه‌روز را به معاملات اختصاص دهید و فعالیت دائمی در این حوزه داشته باشید. بازدهی حداکثری در فارکس زمانی اتفاق می‌افتد که بتوانید زمان مناسب را انتخاب کنید. با فعالیت و مطالعۀ مستمر می‌توانید بر ساعت بازار فارکس مسلط شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا