آخرین اخبارعلمی و فناوری

چرا چایساز برقی ضرر دارد؟

ضرر‌های چایساز برقی جز مطالبی است که کم‌تر کسی به مطالعه آن پرداخته و معمولاً افراد درباره آن اطلاعی ندارند. اکثر افراد جامعه علاقه زیادی به چایساز‌های برقی دارند؛ زیرا این محصولات، اغلب طراحی شده‌اند که به سرعت نیاز‌های مردم را تأمین کنند. با وجود همه فواید چایساز‌های برقی، اما معایبی نیز در این محصولات وجود دارد که می‌تواند سلامت انسان را به طور جدی به خطر بیندازد.

با این حال این چایساز، یکی از محبوب‌ترین لوازم خانگی به حساب می‌آید. به جرات می‌توان گفت در هر خانه‌ای یکی از آن‌ها وجود دارد. خیلی از افراد به جای خرید یک چایساز نو به تعمیر چایساز برقی خود رو می‌آورند، چرا که از برند معتبری آن را خریده‌اند و می‌توانند پس تعمیرات باز هم از آن استفاده کنند.

آیا چایساز‌های برقی سرطان‌زا هستند؟

چایساز‌های برقی به سرعت آب را به جوش می‌آورند و سپس خودشان خاموش می‌شوند، اما در کنار مزیتی که دارند، بی عیب نیستند. چایساز‌های برقی پلاستیکی می‌توانند سرطان‌زا باشند و این توسط دانشمندان تأیید شده است. دانشمندان با آزمایشاتی که انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که وسایل پلاستیکی و برقی در آشپزخانه درون خود ماده‌ای به نام BPA دارند. این ماده بسیار خطرناک است و در زمان جوشیدن می‌تواند به آب و بخار آب اضافه شود.

BPA ماده‌ای سرطان‌زا است؛ به همین دلیل دانشمندان توصیه می‌کنند که افراد کم‌تر از وسایلی همچون چایساز برقی پلاستیکی استفاده کنند. تنها در مواردی که زمان کافی برای صبر کردن وجود ندارد، استفاده از این محصولات مجاز است؛ در غیر این صورت باید به روش دیگری چای دم کرد.

BPA چیست و چه اختلالاتی در بدن انسان به وجود می‌آورد؟

ماده شیمیایی با نام BPA در ساختار خود دارای پلی کربنات یا پلی پروپیلن است، به همین دلیل از آن در ساخت محصولات پلاستیکی به خصوص وسایل پلاستیکی آشپزخانه استفاده می‌شود. دو تا از اختلال‌های مشهوری که توسط این ماده خطرناک برای انسان به وجود می‌آید، مربوط به چاق شدن و اختلال در رشد کودکان است. در کشور‌هایی همچون کانادا و ژاپن، تولید‌کننده‌های لوازم کودکان حق استفاده از BPA را به دلیل اختلالاتی که برای کودکان به وجود می‌آورد را ندارند. چای درست کردن با چایساز‌های برقی پلاستیکی مشکلات زیر را برای افراد به وجود می‌آورند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم؛

  • اختلال غدد

  • اختلال رشد برای کودکان

  • ناباروری

  • سرطان سینه

  • دیابت

  • سرطان پروستات

  • بیماری‌های قلبی و عروقی

چایساز‌های برقی آلومینیومی و فلزی ضرر دارند؟

تا الان هرچه که از مضرات چایساز برقی گفته شد، مربوط به نوع پلاستیکی آن بود. اما سؤالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند این است که آیا چای درست کردن با چایساز‌های برقی از نوع فلزی و آلومینیومی هم ضرر دارد؟ در حال حاضر بخش بسیار بزرگی از تولیدات چایساز‌های برقی را برند‌های فلر و فیلیپس در اختیار دارند که بخش عمده‌ای از محصولاتشان مربوط به چایساز‌های برقی فلزی است.

محصولات فلزی ضرری آن‌چنانی مانند نوع پلاستیکی ندارند، اما رسوب آهک در آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد. البته که رسوب به مقدار بسیار زیاد مضر است و در حد و اندازه‌های پایین نه تنها ضرر ندارد، بلکه می‌تواند مفید باشد. مصرف اندکی کلسیم و منیزیم موجود در آهکی که درون چایساز رسوب کرده است، می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، البته که تحقیق جامع و علمی درمورد آن وجود ندارد. از طرفی می‌گویند جمع شدن آهک بسیار زیاد در کتری و چایساز می‌تواند برای بدن مضر باشد، این مورد نیز به اثبات علمی نرسیده است.

اما به جرئت می‌توان گفت رسوب آهک می‌تواند باعث خرابی چایساز برقی شود و باید هر چند وقت یک بار چایساز به خوبی شسته شود تا این رسوبات جمع شده، به خوبی کنده شوند. می‌توان با استفاده از سرکه سفید، مایع ظرف‌شویی، پارچه میکرو فیبر یا حوله، پارچه خیس، روغن کودک یا روغن زیتون به راحتی از شر رسوبات آهکی خلاص شد. با انجام مراحل زیر رسوبات آهکی موجود در کتری و چایساز از بین ‌می‌روند.

  1. در مرحله اول باید نصف از ظرفیت چای ساز توسط سرکه و آب پر شود.

  2. پس از گذشت چند ساعت، حال زمان آن رسیده که چایساز به خوبی شستشو داده شود.

  3. پس از شستشو با آب و مواد شوینده، حال باید درون چایساز با حوله یا پارچه میکرو فیبر خشک شود.

بهتر است هر چند وقت یکبار این مراحل انجام شود؛ زیرا با گذشت زمان رسوب درون چایساز بیشتر و تمیز کردن آن سخت‌تر می‌شود. اگر مدت زیادی از تمیز کردن چایساز بگذرد، باید مقدار سرکه را در محلول آب و سرکه بیشتر کرد تا هنگام شستن، کار راحت‌تر باشد.

بهترین برند‌های چایساز

در بین برند‌های چایساز برقی، می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد که ضامن سلامتی افراد هستند و کم‌تر از موارد مضر در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. موارد زیر جز دسته‌ای از چایساز‌های برقی هستند که افراد زیادی از آن‌ها رضایت داشته‌اند.

فلر

یکی از برند‌های محبوب چایساز و به طور کلی لوازم خانگی آلمانی است. این شرکت در سال 1994 میلادی تأسیس شده و تا کنون بخش بزرگی از بازار جهانی چایساز‌ها را به خود اختصاص داده است.

فیلیپس

یکی دیگر از برند‌های مشهور در اروپا که هلندی است و به غیر از لوازم خانگی در زمینه وسایل الکترونیکی مختلف و مونتاژ کردن نیز فعالیت دارد. تعداد کارکنان این شرکت بزرگ جهانی به بیش از صد و بیست هزار نفر می‌رسد.

بوش

بوش، از برند‌های آلمانی که مانند فلر دارای شهرت بسیار زیادی است و حتی می‌توان آن را از فلر نیز مشهورتر دانست. البته که در زمینه ساخت چایساز‌های برقی هر دو آن‌ها بسیار عالی هستند و باید نقد و بررسی‌های بسیار زیادی را انجام داد تا برتری یکی از آن‌ها معلوم شود.

تعمیرات چایساز‌های برقی

یکی از مشهورترین برند‌های چایساز، فلر است. تعمیر چایساز فلر باید توسط افراد متخصص صورت بگیرد. چایساز فلر بر اساس بهترین و به‌روزترین تکنولوژی‌های حال حاضر دنیا ساخته شده است؛ به همین دلیل نباید افراد عادی و غیر متخصص دست به تعمیر آن بزنند. یکی از نکات مورد توجه درمورد چایساز‌های برقی این است که در بعضی از برند‌ها مانند فلر، گارانتی وجود دارد و در صورتی که تعمیر کار تخصصی آن را تعمیر نکند، این گارانتی از بین می‌رود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا