آخرین اخبارکارآفرینی

چرایی بهبود شاخص های کسب و کار؟

دکتر حوریه یحیایی

 

بررسی شرایط کسب و کارهای رو به رشد و موفق دنیا نشان می دهد که بازنگری شاخص های کسب و کار یکی از اولویت های مهم در پروسه ی کسب و کارهای رو به رشد است. بسیاری از کارآفرینان جوان بر این عقیده اند که این بازنگری تنها مختص روزهای نخستین شروع کار است، فارغ از آنکه موفق ترین کسب و کارها نیز در پروسه ی کاری خود نیاز به بازبینی و بهبود عملکردشان دارند. انجام هرچه دقیق تر بررسی چگونگی عملکرد و ارائه ی راه حل ها در کسب و کارها تاثیر بسیار زیادی در سوددهی و جلوگیری از ضرر و زیان در آن ها خواهد داشت. البته این بررسی ها می تواند در حوزه های گوناگونی صورت پذیرد که در این بین بعضا  شاخص هایی وجود دارد که بازنگری در آن ها از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

عملکرد مالی مجموعه ها به شدت نیاز به رصد کردن و البته بازنگری دارد. بررسی میزان فروش، درآمد، هزینه‌ ها و سود، می‌ تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت و ضعف مالی را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را انجام دهید. ممکن است نیاز باشد تا از مدل‌های مالی مانند ترازنامه، صورت سود و زیان و جریان وجوه نقد استفاده کنید. بررسی عملکرد عملیاتی کسب و کار نیز بسیار حائز اهمیت است. از فرآیندها، تولید، تأمین مواد گرفته تا مدیریت موجودی و راهبرد عملیاتی که هر یک بصورت مجزا می تواند شرایط کسب و کارها را به طرز فاحشی به سمت سوددهی بیشتر رهنمون سازد.
با بررسی این عملکرد، می ‌توانید نقاط قوت و ضعف عملیاتی را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را انجام دهید. ممکن است بخواهید از تکنیک‌هایی مانند نمودارهای فرایند، تحلیل عملکرد کیفیت و بهره‌وری استفاده کنید. جمع‌آوری بازخورد مشتریان به صورت منظم و جدی، بسیار مهم است.

از طریق نظرسنجی‌ ها، مصاحبه ‌ها، بررسی ارتباطات اجتماعی و نظرات مشتریان می‌ توانید نیازها و انتظارات مشتریان را درک کنید و بر اساس آن، بهبودهای لازم را در محصولات، خدمات و تجربه مشتری ایجاد کنید. در این میان از تحلیل رقبا هرگز غافل نشوید. رقیب خوب همیشه مانع پیشرفت شما نمی شود و در بسیاری از مواقع تلاش سایر کسب و کارها را دو چندان می سازد. بررسی رقبا و تحلیل بازار رقابتی آن ها می ‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از موقعیت کسب و کارهای خود در بازار پیدا کنید.

با مقایسه استراتژی‌ ها، محصولات و خدمات رقبا، می‌ توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و کارکردهای لازم را انجام دهید. استفاده از داده‌ها و آمارها را جدی بگیرید. تجمیع و تحلیل داده ‌های مربوط به کسب و کار می ‌تواند به شما اطلاعات مفیدی در باره عملکرد کسب و کارها بدهد. با استفاده از روش‌ های تحلیل داده‌ ها، می‌ توانید الگوها، روند ها و ارقام مهم را شناسایی کرده و تصمیمات بهتری برای بهبود عملکرد کسب و کار خود بگیرید. ممکن است نیاز باشد از ابزارها و تکنیک‌ های تجزیه و تحلیل داده، مدل ‌سازی و پیش‌ بینی استفاده کنید. در واقع ارزیابی استراتژی‌ های کسب و کار فعلی خود و تطبیق آنها با هدف نهایی و رویکردهای راهبردی آن ها می ‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف و نقاط قوت استراتژی‌های خود را شناسایی کرده و برخوردهای لازم را اعمال کنید.

بررسی فرایندهای داخلی کسب و کار، از جمله مدیریت پروژه، مدیریت منابع انسانی، مدیریت موجودی و مدیریت روابط با مشتریان، می‌ تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف لازم را شناسایی کرده و عملکرد عملیاتی خود را بهبود بخشید. برنامه‌ریزی استراتژیک را جدی بگیرید. تعیین اهداف و استراتژی‌ های جدید، ایجاد یک برنامه عملی برای توسعه عملکرد کسب و کار شماست. با تعیین اهداف قابل اندازه‌ گیری و واقع‌ بینانه و تعیین اقدامات مشخص، می‌ توانید راهکارهای لازم را انجام داده و به طور مداوم عملکرد خود را پیگیری کنید.

 

توسعه مهارت‌ های کارکنان را در راس امور قرار دهید. کارکنان شما سرمایه های انسانی هستند که نقش تعیین کننده ای در موفقیت کسب و کارها دارند. سرمایه های انسانی قوی و مجهز به مهارت‌های لازم ، برای روند عملکرد مثبت کسب و کار ها از ضروریات است. برنامه‌ ریزی برای آموزش و توسعه مهارت‌ های کارکنان، می ‌تواند رشد قابل توجهی در عملکرد کسب و کار شما ایجاد کند. و در نهایت نظارت و پیگیری گام آخر در بهبود فرایند کسب و کارتان است. بررسی عملکرد کسب و کارها به طور منظم و پیگیری از پیشرفت‌ ها و نتایج می ‌تواند به شما کمک کند تا تغییرات را ارزیابی کنید و بهبودهای لازم را در طول زمان اعمال کنید. مدیران موفق همواره در تلاشند تا با طی مراحل فوق نقاط قوت کسب و کارشان را تقویت و نقاط ضعف را بهبود بخشند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا