آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

پانصد شرکت مؤثر در اقتصاد کشور معرفی می شوند

مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در نشست خبری بیست و ششمین همایش رتبه بندی شرکت های برتر ایران گفت: پانصد شرکت بزرگ و مؤثر در اقتصاد کشور در ‌ بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در روز دوم بهمن ماه معرفی می شوند.

به گزارش نقش نیوز ، مصطفی مومنی گفت : مهمترین اهداف رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور ، شفاف سازی فضای کسب و کار ، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی، استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور و … است.

 

وی افزود : در رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران و رتبه بندی‌های مشابه ، ابتدا ۵۰۰ شرکت بر اساس شاخص میزان فروش انتخاب و رتبه بندی می‌شوند. پس از آن، این ۵۰۰ شرکت بر اساس شاخص‌های دیگری نیز رتبه بندی می‌شوند.

مؤمنی تصریح کرد: انتخاب ۵۰۰ شرکت بر اساس میزان فروش از منطق اقتصادی و مدیریتی برخوردار است، زیرا فروش خروجی نهایی بنگاه‌های اقتصادی است. در مجموع شرکت‌های برتر بر اساس ۳۳ شاخص از جمله فروش، رشد اشتغال، ارزش افزود، سودآوری، بهره‌وری کل، صادرات، نسبت صادرات به فروش و … رتبه بندی می‌شوند.

وی به نتایج کلی در رتبه بندی سال ۱۴۰۲ (سال مالی ۱۴۰۱) اشاره کرد و گفت: ارزش افزوده ۱۰۰ شرکت اول، ۱۱ درصد GDP و ارزش افزوده ۵۰۰ شرکت ۱۳ درصد GDP است. مقایسه فروش شرکت‌ها با تولید ناخالص داخلی نیز بر اساس نتایج کلی رتبه بندی سال ۱۴۰۲ (سال مالی ۱۴۰۱) حاکی از آن است که فروش ۱۰۰ شرکت اول ۴۱ درصد GDP و فروش ۵۰۰ شرکت ۴۶ درصد GDP را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه در ۵۰۰ شرکت برتر سال ۱۴۰۱ در مجموع ۶۱ شرکت دانش بنیان حضور داشته‌اند، گفت: در بین ۱۰۰ برتر کشور ۵ شرکت دانش بنیان حضور داشته در حالی که در سال ۱۴۰۰ از ۱۰۰ شرکت برتر فقط یک شرکت دانش بنیان حضور داشته است.

مؤمنی گفت: همچنین ۹۱ درصد از صادرات کشور نیز مربوط به همین ۱۰۰ شرکت اول است و به نظر می‌رسد این ۱۰۰ شرکت برتر مانند یک لوکوموتیو اقتصاد کشور را به جلو می‌راند .

مؤمنی گفت: در حوزه اشتغال بر اساس رتبه بندی سال ۱۴۰۱، بانک‌ها بیشترین اشتغال را داشته‌اند و بعد از آن نیز صنعت خودرو و قطعات وابسته بیشتری سهم اشتغال را در کشور داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا