آخرین اخباراجتماعی

پارک =پنچری

سجاد رحیمی مدیسه -نویسنده و پژوهشگر مدیریت

بارها به کرات شاهد دعوا و بحث و حتی زدوخورد در خصوص جای پارک خودرو بوده و هستم؛ چه بین دو شهروند و چه یک کاسب با شهروند و بالعکس. افزایش ترافیک و عدم توسعه زیرساخت‌های شهری برای توزیع متوازن خودروها و نیز مدیریت بهینه‌ پارک سبب شده که خیابان‌ها و کوچه‌ها نیز محل پارک طیف وسیعی از خودروها در شبانه‌روز باشند. اما جایگاه قانون و قوانین شهری در این بین کجاست که نتوانسته یک‌بار و برای همیشه، به این مجادله‌های روزانه شهروندان پایان دهد و فصل‌الخطاب باشد؟

چرا یک مغازه‌دار به خود اجازه و جرات می‌دهد در روز روشن، فلان بانو را عملاً تهدید کند که خودرویش را پنچر و یا خط‌خطی می‌کند؟ این بانو(یا هر شهروند دیگر) چرا باید توسط یک مغازه‌دار تهدید شود؟ زمانی که خودداری آن بانو از پذیرش حرف زور اتفاق می‌افتد، چرا مغازه‌دار باید فریاد بزند: من خودِ قانون‌ام؛ برو شکایت کن و هر غلطی بکن؛ اینجا دیگر پارک نکن!

پس هم قانون مشکل دارد که نتوانسته نقش بازدارندگی خود را ایفا کند و هم روال‌های قضایی و انتظامی آنقدر پیچیده و هزینه‌بر است که آن مغازه‌دار با علم به اینکه کمتر کسی برای خط و خش روی خودرو یا پنچر شدن، اقدام به شکایت می‌کند؛ و این از جهاتی خلاف برخی بندهای قانون اساسی ما در حوزه‌ امنیت و آرامش روانی شهروندان است.

تجویز راهبردی:

حق جای پارک، یکی از مسائل روزمره‌ تمامی کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچک ما است که یک‌بار برای همیشه باید توسط قوه‌قضائیه و نیروی انتظامی بررسی کارشناسی شده و برای آن، راهکارهای قانونی و نیز برنامه‌های فرهنگی تعریف و در کلان‌شهرها اجرا شود. در این خصوص نیز پیشنهادات و ایده‌هایی نوآورانه قابل ارائه به صورت رسمی است؛ اگر درخواستی رسمی برای این چالش شهرها توسط هر ارگان یا اداره‌ای باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا