آخرین اخباراقتصادی

ویژگی های سرمایه گذار هوشمند در بورس

سرمایه‌گذاری بر خلاف آنچه که اکثریت افراد فکر می‌کنند، اصول زیادی ندارد. شاید اگر اصول بنیادین این حرفه را یادداشت کنیم، حداکثر در یک برگه پشت و رو فضا اشغال کند.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز به نقل از خبرنگار مهر، در سلسله گفت‌وگوهای روانشناسی بازار، باز هم پای صحبت با علی اسفندیاری-  معامله گر و کارشناس بازار سرمایه نشسته ایم، او معتقد است «موفقیت در گروی هیچ کاری نکردن است.» ، برای این جمله عجیب اولین سوال را از وی می پرسم:

آقای اسفندیاری مگر نباید برای موفقیت تلاش کرد و کارهای زیادی را انجام داد؟

سرمایه‌گذاری بر خلاف آنچه که اکثریت افراد فکر می‌کنند، اصول زیادی ندارد. شاید اگر اصول بنیادین این حرفه را یادداشت کنیم، حداکثر در یک برگه پشت و رو فضا اشغال کند. بی تردید یکی از اصول اساسی سرمایه‌گذاری «هیچ کاری نکردن» است. هر سرمایه‌گذار موفقی نیک می‌داند بیش از حد نباید فعال باشد و بیکار بودن را باید تمرین کند.

می‌توانید بیشتر توضیح بدهید

ذهن ما به بیکار بودن عادت ندارد، ذهن ما عادت به کار کردن بسیار برای رسیدن به موفقیت بیشتر دارد.زمان‌هایی که بیکار هستید نوید یک سرمایه‌گذاری عالی را به شما می‌دهند. انرژی‌ای که روزانه صرف نگاه کردن به چارت قیمت، معامله‌کردن، اکسل زدن، پای بازار بودن و … می‌شود ، سرسام آور است.یکی از اشتباهات رایج در بازار سهام این است که اگر می‌خواهی در بازار سرمایه موفق شوی، باید به صورت مستمر خرید و فروش کنی. یادتان باشد که تنها راز موفقیت در بازار سرمایه این است که هیچ راز موفقیتی وجود ندارد. نسخه واحد برای تمام فعالان این حوزه برای موفقیت نمی‌توان پیچید.

سرمایه گذار هوشمند چه ویژگی دارد؟

یکی از ویژگی‌های سرمایه‌گذار هوشمند، عدم فعالیت بیش از حد است. از بیش‌فعالی به شدت پرهیز کنید. اگر در حال حاضر مالک سهام خوبی هستید، هیچ حرکتی، حرکت خوبی نیست. به واسطه صبر و فعالیت نکردن، به موفقیت بزرگی می‌توان دست یافت. بیشتر سرمایه‌گذاران بی‌صبر و بیش‌فعال هستند، این در حالی است که خرید و فروش‌های مکرر برای ثروت شما خطرناک‌اند.

پس منظور شما از کاری نکردن، صبر کردن در یک سهم تا رسیدن به بازده است؟

دقیقاً، صرفاً به‌منظور معامله‌کردن، معامله نکنید. خرید و فروش زیاد، نشانه بیش‌فعالی است. اینگونه سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت ضرر میل پیدا خواهند کرد تا سود. هرچه بیشتر معامله کنید، پول بیشتری احتمالاً از دست می‌دهید.بیکاری به معنای به ندرت خرید و فروش کردن است. سرمایه‌گذار چند ساله باشید، نه یک نوسان گیر.

کافی است به افرادی که ادعای نوسان‌گیری می‌کنند و در این زمینه دوره، سمینار و وبینار آموزشی برگزار می‌کنند نزدیک‌تر شوید. پشت کت و شلوار و سخنان پرطمطراق این افراد، ضررهای هنگفتی خوابیده ‌است.

نوسانگیری کار درستی نیست؟

اگر به دید نوسان‌گیری وارد بازارهای مالی شوید، به احتمال زیاد جزو بازندگان این حرفه خواهید بود و اگر به دید سرمایه‌گذار وارد این عرصه شوید، با انتخاب گزینه‌ای مناسب جهت سرمایه‌گذاری، به پول اجازه رشد مرکب خواهید داد و نتیجه‌اش شما را شگفت زده خواهد کرد. در دنیای سرمایه‌گذاری کمتر چیزی به رایگان پیدا می‌شود. یقیناً این صحبت‌ها به مزاج نهادهای مالی‌ای که به ازای هر گردش معاملات شما کارمزد دریافت می‌کنند خوش نمی‌آید. آن‌ها قصد دارند شما را هیجانی کنند تا هرچه بیشتر دست به معاملات بزنید. اما برای بدست آوردن موفقیت بیشتر، شما نباید بیش از حد معامله کنید، چرا که خودتان را به سمت ضررهای پی در پی و آب شدن سرمایه‌تان سوق خواهید داد. زمین و زمان را بهم ندوزید. به گروه‌های مشتاق و نگرانی که به‌خاطر معامله، معامله می‌کنند نپیوندید.اگر در حال انجام این کارها هستید، برای خودتان سرگرمی بهتری پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا