آخرین اخبارسیاسی

وضعیت زنان افغانستان در دومین سالگرد سقوط کابل

دو سال پس از سقوط کابل و خروج نیرو های آمریکا و تسخیر افغانستان توسط طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، اکنون به نظر می‌ رسد بازندگان اصلی این تهاجم بنیادگرایانه زنان هستند.

از زمان سلطه مجدد طالبان بر افغانستان، این گروه افراط‌گرای اسلامی تا کنون با صدور بیش از ۲۰ دستور در محدودکردن و حذف زنان از فعالیت‌های اجتماعی کوشیده است. همچنین محدودیت‌های بسیاری نیز بدون دستور بر زنان اعمال شده است.

اقدامات محدود کننده طالبان علیه زنان را می‌توان در چهار زمینه اصلی طبقه بندی کرد: محرومیت زنان از حضور در عرصه‌ های سیاسی، محدودیت حضور آنان در فعالیت‌ های اجتماعی، ممنوعیت ادامه تحصیل و همچنین محدود کردن زنان در فعالیت‌های اقتصادی.

یک زن ساکن کابل درمورد زنگی کنونی خود و دیگر زنان افغانستان در سایه حکومت اسلام‌گرایان افراطی طالبان گفت: «در کل، نه فقط من بلکه میلیون‌ها زن و دختری که در این کشور زندگی می‌کنند، روزهای خود را مملو از اندوه، درد و ناامیدی می‌گذرانند. آن‌ها همه روز در نگرانی این‌اند که چه بر سر خودشان و آینده‌شان خواهد آمد. در نتیجه آن‌ها با یک نوع آینده نامشخص دست در گریبان‌اند. زیرا زن‌ها مجاز به انجام خیلی کارها نیستند. محدودیت‌هایی وجود دارد و این محدودیت‌ ها هر روز بیشتر و بیشتر می‌ شوند. به عنوان مثال می‌توانم به محدودیت و منع تحصیل زنان ابتدا در مدارس و سپس در دانشگاه ها اشاره کنم. همچنین منع زنان از تنها به بازار رفتن و همچنین سفر کردن بدون حضور محرم از دیگر ممنوعیت‌های وضع شده است.»

وضعیت زنان افغانستان در دومین سالگرد سقوط کابل
وضعیت زنان افغانستان در دومین سالگرد سقوط کابل

این زن همچنین درباره جزئیات این ممنوعیت‌ها می‌گوید: «برای مثال، آن‌ها تعیین می‌کنند که تا چند کیلومتر می‌توانید تنها سفر کنید و از چقدر بیشتر مجاز نیستید. اگر دختری بخواهد از ولایتی به ولایت دیگر برود باید حتما همراه یکی از محارمش، برادر یا شوهرش این کار را انجام دهد. همچنین زن‌ها اجازه ندارند بر روی صندلی جلوی خودرو بنشینند و حتی اگر بخواهند به مکانی نزدیک هم بروند باید حتما بر روی صندلی عقب بنشینند.»

محدودیت و ممنوعیت تحصیل زنان

طالبان کمتر از یک‌ماه پس از سلطه بر افغانستان، دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی را تفکیک جنسیتی کرد. وزارت تحصیلات عالی طالبان در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ از اقدامی مشابه برای دانشگاه‌های دولتی خبر داد.

خبرنامه وزارت آموزش و پرورش در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ از دانش‌آموزان و معلمان مرد خواست که به مدارس بازگردند، اما درمورد دختران هیچ‌ نگفت. دانش‌آموزان سال تحصیلی خود را در ۲۳ ماس ۲۰۲۲ شروع کردند و بسیاری از دختران هم که طبق معمول می‌خواستند در مدرسه حاضر شوند، از حضور در سر کلاس درس منع شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا