آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

وصف حال بافت تاریخی پیرامون هتل‌های یزد

وصف حال بافت تاریخی پیرامون هتل‌های یزد

شمار زیادی از گردشگرانی که به شهر تاریخی یزد سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند در هتل‌هایی اقامت داشته باشند که دارای معماری سنتی هستند. زیرا اقامت در این هتل‌ها می‌تواند آن‌ها را به مردمانی که در گذشته زندگی می‌کردند، نزدیک‌تر کند و شرایطی را فراهم کند تا با آداب و رسوم، فرهنگ و نحوه زندگی مردم در خانه‌های سنتی یزد آشنا شوند. خانه‌های خشتی با دیوارهای کاهگلی که بر فراز آن‌ها بادگیرهای معروف شهر یزد قرار گرفته‌اند، فرصتی بی‌نظیر را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند تا پیوند تاریخی با این شهر باستانی برقرار کنند.

معرفی شهر یزد

شهر یزد در میانه فلات ایران و در ۲۷۰ کیلومتری جنوب شرق شهر اصفهان، نزدیک به جاده ابریشم واقع شده است. وجود سیستم قناتی پیشرفته و برداشت آب زیرزمینی در شهر یزد، گواهی زنده بر استفاده از منابع محدود برای بقا در بیابان است. معماری خاکی شهر یزد فارغ از نوسازی بناها، همچنان خانه‌های سنتی، قنات‌ها، حمام‌ها، بازارها، مساجد، کنیسه‌ها و معابد زرتشتیان را در کنار باغ‌های تاریخی خود، حفظ کرده است. بسیاری از هتل‌ های یزد نیز در همین بافت تاریخی قرار دارند. اغلب این هتل‌ها، خانه‌های تاریخی هستند که از خشت‌های گلی ساخته شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این هتل‌ها بد نیست کمی درباره هتل‌های یزد اطلاعات داشته باشید.

معماری هتل‌های یزد

در ابتدای این نوشتار اشاره کردیم که شهر یزد از روند مدرنیزاسیونی که بسیاری از شهرهای خاکی سنتی ایران را ویران کرده، تا حدی فرار کرده است. به همین خاطر معماری هتل‌های یزد همچنان مانند مناطق سنتی باقی مانده است. این شهر تاریخی همزیستی مسالمت آمیز سه دین اسلام، یهودیت و زرتشتی را شاهد بوده است. بنابراین، وجود بناهای تاریخی مربوط به تمام این ادیان در شهر یزد، امری عادی است.

هتل‌های امروزی شهر یزد که عمدتاً جزو هتل‌های معروف هستند، بازمانده‌ها یا خانه‌های سنتی بی‌نظیری هستند که بازسازی شده‌اند. دیوارهای خشتی، حیاط‌های دنج، بادگیرهای زیبایی که بر فراز این خانه‌ها قد کشیده‌اند، جزو ویژگی‌های اصلی این خانه‌های سنتی محسوب می‌شوند. معماری بعضی از این هتل‌ها مربوط به زمان صفوی می‌شود. اما بعضی دیگر از این هتل‌ها بازمانده معماری دوران قاجار هستند.

یکی از زیبایی‌هایی که هنگام ورود به هتل‌های سنتی یزد پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد، حوض‌های کوچک زیبایی است که داخل حیاط قرار گرفته‌اند و دور تا دور آن‌ها را گل‌های رنگارنگ پوشانده‌اند. پنجره‌هایی که سراسر پوشیده از شیشه‌های رنگی و درخشان هستند، شما را به استراحت در این خانه‌های سنتی، فرا می‌خوانند.

معماری بعضی از این هتل‌ها به‌قدری شگفت‌انگیز است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. اگر از دوردست‌ها به شهر یزد نگاهی بیندازید، خط افق این شهر با بادگیرها، مناره‌ها و گنبدهای بناهایی مانند مساجد معروف یزد، پوشیده شده است. این چشم‌انداز برجسته که هم از داخل شهر و هم از خارج این شهر تاریخی قابل مشاهده است، نشان از هنر معماری بی‌نظیر مردم این شهر دارد.

رزرو هتل‌های یزد

رزرواسیون هتل در یک شهر تاریخی مانند یزد، فرصت لمس زندگی در خانه‌های سنتی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. شهر تاریخی یزد در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. همین امر نشان می‌دهد که بافت سنتی و معماری بناهای قدیمی این شهر تا چه اندازه ارزشمند هستند. بنابراین، افرادی که برای استراحت و گشت و گذار در شهر یزد، هتل‌های سنتی این شهر را انتخاب کنند، فرصتی شگفت‌انگیز دارند تا در یک خانه تاریخی ۲۰۰ یا ۱۵۰ ساله زندگی کنند.

معمولاً امکاناتی که در بعضی از هتل‌های سنتی یزد به مسافران ارائه می‌شود در حد هتل‌های ۵ ستاره لوکس و مدرن نیست، اما خوابیدن در اتاقی که بادگیرهای سنتی آن وظیفه تهویه هوای اتاق را به عهده دارند، یک تجربه تکرار ناشدنی است. بادگیرهای بسیار قدیمی که در بافت تاریخی شهر یزد پراکنده شده‌اند و نماد شهر یزد محسوب می‌شوند، یکی از مهم‌ترین بخش‌های معماری این هتل‌ها و خانه‌های تاریخی هستند.

اتاق‌های این هتل‌ها عموماً کوچک و جمع‌وجور هستند و حیات آن‌ها دارای دیوارهای خشتی با پنجره‌های رنگارنگی است که رو به حوض کوچک وسط حیاط باز می‌شوند. بعضی از این هتل‌ها دارای چای‌خانه یا کافی‌شاپ بام هستند. طراحی دیوارها تزیین سقف و وسایل تزیینی که در اتاق‌ها قرار گرفته‌اند، عموماً حال و هوای سنتی دارند. بنابراین، اقامتی چند روزه در این هتل‌ها، خاطراتی فراموش نشدنی و منحصربه‌فرد را در ذهن شما به یادگار می‌گذارد.

نوشیدن یک فنجان چای درحالی‌که در رستوران بام یک هتل تاریخی در یزد نشسته‌اید و دارید منظره زیبایی از بادگیرهای شهر یزد را تماشا می‌کنید، زیباترین خاطره‌ای است که می‌توانید از سفر یزد با خودتان به ارمغان ببرید.

کلام پایانی

بافت تاریخی پیرامون هتل‌های یزد پوشیده از خانه‌های خشتی و گلی است که دیوارهای کاهگلی آن‌ها در اثر کوچک‌ترین رطوبت، بوی مطبوع خاک نم خورده را در هوا پراکنده می‌کنند. وقتی در خیابان‌های تاریخی یزد سربلند می‌کنید، می‌توانید بادگیرهای معروف شهر یزد را ببینید که قد برافراشته‌اند و به نماد فراموش نشدنی شهر یزد تبدیل شده‌اند. اگر قصد دارید در یزد اقامت کنید، هتل‌های سنتی می‌توانند فرصت زندگی در یک خانه تاریخی چند صد ساله را در اختیار شما قرار دهند.

Shape5 Shape4 Shape3

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا