فرهنگی

وزیر گردشگری: صنایع دستی ، مزیتی که تحریم پذیر نیست/ در صنایع دستی هم غرب‌زده شده بودیم

به گزارش خبرگزاری نقش نیوز از اسلامشهر، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعدازظهر امروز با افتتاح نمایشگاه دائمی صنایع دستی هنرمندان کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه بخش‌های صنایع دستی تقریباً در این مجموعه حضور دارند و کار تلفیقی بسیار خوبی که از هنرهای مختلف در صنایع دستی اتفاق می‌افتد را شاهد هستیم.

وی بر اهمیت کاربردی کردن صنایع دستی تأکید کرد و ادامه داد: برای بزرگ شدن بازار این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که هم اکنون محقق شده و تقریباً تمام ملزومات یک خانه ایرانی با طراحی و کیفیت فوق العاده زیبا اینجا طراحی می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: هویت ایرانی و اسلامی سال‌ها پس از انقلاب توسط مسؤولان به ویژه رهبر انقلاب مورد تأکید و توجه بود و خوشحالم همکاران، صنعتگران و هنرمندان این موضوع را به خوبی رقم می‌زنند و کالاها، طرح‌ها، اشیاء و محصولاتی را می‌بینیم که برگرفته از هویت ایرانی اسلامی است.

مونسان در ادامه تأکید کرد: صنایع ایرانی اسلامی را از گذشته داشته‌ایم و فکر می‌کردیم نشانه عقب ماندگی و دهاتی بودن باشد و به سمت طرح و اجناس اروپایی حرکت کردیم و در واقع در صنایع دستی هم غرب زده شده بودیم.

وی با بیان اینکه محصولات ما امروز با قیمت بالایی در قلب اروپا فروخته می‌شود و مورد توجه است، خاطرنشان کرد: در جامعه ایران هم این موضوع جاری و ساری شده است و تلاش می‌کنیم مارکت صنایع دستی کشور بزرگ و نقش بیشتری داشته باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر افزایش حجم بازار از تولیدات صنایع دستی تأکید کرد و گفت: بازار صنایع دستی ایران یکی از مزیت‌های ظرفیت داخلی کشور است که تحریم پذیر نیست و هیچ موردی اعم از ورشکستگی و بحران بر آن مؤثر نیست و در بدترین شرایط هم بهترین اتفاقات در حوزه صنایع دستی رقم می‌خورد.

مونسان یکی از مشکلات در این حوزه را جدا و کوچک کار کردن هنرمندان دانست و افزود: نیاز بود که در این عرصه سرمایه گذارانی در عرصه حاضر شوند تا با ایجاد هم افزایی و تولید بیشتر و متناسب با بازار تحولی در این صنایع ایجاد کنند.

وی در پایان درباره اثر کرونا بر بازار صنایع دستی نیز ابراز داشت: انصافاً دولت در بدترین شرایط مالی، کمک‌های مالی خوبی را به آسیب دیدگان کرونا اختصاص داد و نزدیک به ۵۰هزار میلیارد تومان در همین بخش سقف حمایتی بود و از ۱۰بخشی که مقرر شد توسط دولت حمایت شوند، ۳ بخش مربوط به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که یک بخش آن تولید و فروش صنایع دستی را شامل شد که شاید تنها بخشی که فروش هم در آن دیده شده، صنایع دستی است و همه فعالان در این بخش می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا