آخرین اخباراقتصادی

وزنه سنگین کرونا به پای نفت؛ بشکه‌ای زیر ۲۰ دلار دیگر توهم نیست

افزایش هراس‌ها از ادامه‌دار بودن تعطیلی جهان به دلیل شیوع ویروی کرونا تا چندین ماه دیگر و کاهش بیشتر تقاضای نفت، قیمت‌های طلای سیاه را امروز (دوشنبه) برای مقطعی به زیر ۲۰ دلار رساند.

به گزارش ایبِنابه گزارش نقش نیوز از رویترز، نفت خام برنت که شاخص جهانی بهای نفت محسوب می‌شود، با کاهش ۱.۹۲ دلاری یا ۷.۷ درصدی به هر بشکه ۲۳.۰۱ دلار رسید؛ این در حالی بود که کمی پیش از آن، هر بشکه ۲۲.۵۸ دلار دست به دست شد؛ رقمی که پایین‌ترین سطح آن از نوامبر ۲۰۰۲ محسوب می‌شد.

نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت اما با ۱.۰۳ دلار یا ۴.۸ درصد کاهش، هر بشکه ۲۰.۴۸ دلار معامله شد؛ این در حالی بود که اوایل معاملات امروز WTI به بشکه‌ای ۱۹.۹۲ دلار تنزل پیدا کرده بود.

تحلیلگران می‌گویند که قیمت نفت حالا به اندازه‌ای پایین است که فعال ماندن را برای بسیاری از شرکت‌های نفتی بی‌ثمر کرده است و از این رو برای تولیدکنندگان پرهزینه‌تر راهی جز توقف تولید باقی نگذاشته است؛ به ویژه اینکه ظرفیت ذخایر نیز تقریبا پر شده است.

«جیوانی استائونوو» تحلیلگر نفت بانک یوبی‌اس گفت: تقاضای جهانی نفت بدنبال محدودیت‌های مسافرتی مرتبط با کووید-۱۹ و همچنین مقررات حفظ فاصله اجتماعی، در حال ناپدید شدن است. در کوتاه مدت، قیمت‌های نفت باید زیر قیمت منحنی هزینه داد و ستد شود تا از طریق فروش زیرقیمت، جرقه فعالیت مجدد چاه‌های تعطیل شده، زده و از اشباع شدن انبارها جلوگیری شود.

بدنبال هجوم تولیدکنندگان به نفتکش‌ها برای ذخیره مازاد تولید خود، نرخ‌های حمل بار نفتکش‌ها برای دومین بار در ماه جاری افزایش پیدا کرد.

تحلیلگران بانک گلدساکس گفته‌اند که میزان تقاضا از سوی رفت و آمدکنندگان درون شهری و همچنین شرکت‌های هواپیمایی که روزانه حدود ۱۶ میلیون بشکه از تولیدات نفتی جهان را مصرف می کنند، شاید دیگر هرگز به سطوح پیشین خود باز نگردد.

قیمت‌های لحظه‌ای نفت به مراتب کمتر از قیمت‌های قراردادهای آتی آن است و در نتیجه تولیدکنندگان ترغیب شده‌اند نا تولیدات خود را ذخیره کرده و در بازار معاملات آتی به فروش برسانند.

«حسین ساعد» تحلیلگر FXTM می گوید: این بازی فرسایشی به احتمال زیاد قیمت‌ها را پایین‌تر هم خواهد کشید به طوری که در حال حاضر بشکه‌ای ۱۰ دلار هم دیگر غیرقابل توصر محسوب نمی شود.

بانک‌های مرکزی و دولت‌ها همچنان در تلاشند تا اقتصاد خود را حمایت کنند اما تحلیلگران بازدهی و تاثیرگذاری اقدامات آنها را زیر سوال برده‌اند.

بانک جی‌پی مورگان حالا پیش بینی می‌کند که تولید ناخالص جهان در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۰.۵ درصدی مواجه شود.

امروز، بانک‌های مرکزی چین و سنگاپور در اقداماتی جسورانه سیاست های پولی را تسهیل کردند و دولت مالزی نیز از بسته محرک ۵۸ میلیارد دلاری خود که در طول هفته عرضه می‌شود، رونمایی کرد.

فروپاشی قیمت‌های نفت موجب از دست رفتن درآمد تعدادی از تولیدکنندگان آفریقایی شده است؛ آن هم درست در برهه ای که برای مقابله با کووید-۱۹ بیش از هر زمان دیگری به پول نیاز دارند.

صندوق های ثروت ملی کشورهای تولیدکننده نفت که عمدتا در خاورمیانه و آفریفا واقع شده اند نیز در مسیر خالی شدن قرار گرفته اند به طوری که پیش بینی می‌شود دارایی خالص آنها تا ۲۲۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا