یادداشت

واکاوی مشکلات کارآفرینی در ایران

مشکلات کارآفرینی در ایران را می‌توان از دو منظر اجتماعی و اداری مورد بررسی قرار داد. برخی از مشکلات کارآفرینی حاصل ویژگی‌های اجتماعی و برخی دیگر ناشی از قوانین این حوزه است. در بخش قوانین اداری شاید مسئولین نقش اول را داشته باشند. ولی در بخش اجتماعی هریک از ما می‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

واکاوی مشکلات کارآفرینی در ایران

مشکلات کارآفرینی در ایران در دو حوزه مشکلات اجتماعی و مشکلات اداری قابل بررسی است. به عبارت دیگر بخشی از مشکلات کارآفرینی به ویژگی‌های فردی و اجتماعی ایرانیان و برخی دیگر به قوانین و روال اداری ارتباط دارد. البته کارآفرینی هنوز مفهوم نسبتاً تازه‌ای است و برای ایجاد و تثبیت فرهنگ کارآفرینی زمان بیشتری لازم است. اما برخی مشکلات کارآفرینی در ایران ناشی از شرایط اجتماعی است که هریک از ما می‌توانیم نقش مؤثری در رفع آنها داشته باشیم.

 

مشکلات کارآفرینی در ایران از منظر اجتماعی

عدم ریسک‌پذیری

ریسک بالا یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کارآفرینی است. راه‌اندازی یک کسب و کار جدید چنان ریسک بالایی دارد که عده بسیار کمی خطر آن را می‌پذیرند. این عده قلیل هم در واقع به دلیل ویژگی‌های شخصی خود چنین خطری را می‌پذیرند. حقیقت این است که ایرانی جماعت چه در سرمایه‌گذاری و چه در انجام کار ریسک‌پذیر نیستند. بنابراین کارآفرینان برای تأمین سرمایه، جذب نیرو و جلب همکاری دیگران با مشکلات زیادی مواجه هستند.

عدم وجود روحیه کار تیمی

روحیه کار تیمی از ویژگی‌هایی است که از دوران کودکی در انسان شکل می‌گیرد. یکی از مشکلات ما ایرانیان عدم آشنایی و انس با اصول کار تیمی است. در حالی که در راه‌اندازی یک کسب و کار جدید و پرورش یک ایده، کار گروهی اهمیت بسیار زیادی دارد.

عدم اعتماد به مشاوران کسب و کار

کارآفرین کسی است که با تکیه بر دانش و مهارت خود یک ایده نو را به کسب و کار تبدیل می‌کند. تصور اینکه تمام افراد بر اصول کسب و کار تسلط دارند قابل قبول نیست. در نتیجه کارآفرینان متعددی با ایده‌های جذاب در نهایت شکست می‌خورند. این شکست به خاطر ناآگاهی آنها از اصول کسب و کار است. اگر اعتماد به مشاوران کسب و کار در جامعه رواج یابد بسیاری از کسب و کارهای نوپا شکست نمی‌خورند.

 

 

 

مشکلات کارآفرینی در ایران

مشکلات کارآفرینی در ایران از منظر اداری

قوانین مخل کارآفرینی

در کمال تأسف برخی قوانین در کشور ما حقیقتاً قوانین مخل کارآفرینی هستند. این قوانین به گونه‌ای تدوین شده که گویا هدف آنها ایجاد مانع در برابر تولید و کارآفرینی است. در حالی که کارآفرینی می‌تواند معضلات بزرگی نظیر بیکاری را نیز مرتفع سازد. بنابراین موانع قانونی یا هم‌پوشانی قوانین سازمان‌های مختلف در این حوزه باید در اسرع وقت برطرف شود.

واردات محصولات مشابه

هدف اصلی کارآفرینی ارائه محصولات و خدمات جدید است. بدیهی است بسیاری از ایده‌ها در دنیا جدید نیست ولی در کشور ما تازگی دارد. گاه دیده می‌شود به محض مطرح شدن یک ایده تازه، واردات محصولات مشابه خارجی صورت می‌گیرد. در حالی که دولت باید هنگام صدور مجوز واردات، حمایت از کارآفرینان و حمایت از تولیدات داخلی را لحاظ نماید.

عدم رعایت قانون کپی‌رایت

هر روز که می‌گذرد مشکلات عدم رعایت قانون کپی‌رایت در کشور ما بیش از پیش نمایان می‌شود. ظاهراً به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی، اجرای این قانون در مورد محصولات خارجی ممکن نیست. اما اجرای این قانون در مورد محصولات داخلی و یا حداقل محصولات خلاقانه می‌تواند تمرین مناسبی در این حوزه باشد. وقتی ایده تازه‌ای به ثبت می‌رسد باید پشتوانه قانونی برای جلوگیری از کپی آن نیز در نظر گرفته شود.

 

منبع:تفاهم آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا