آخرین اخبار

همه ماجراهای بازار روغن/ چه کسانی از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند؟

به گزارش نقش نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ماجرای روغن در شهرستان‌های مختلف کشورمان با رویدادهای در نوع خود جالبی همراه بود، از کمبودها و صفوفی که ابتدای ماجرا شکل گرفت تا بازه زمانی که فروش روغن به خریداری سایر اقلام گره خورد.

حالا از برخی استان‌ها خبر می‌رسد که مشکل «حلب» روغن وجود دارد تا به پرونده این کالای اساسی برگه دیگری اضافه شود. اخبار متعدد از «احتکار» روغن چاشنی دیگر رویدادهای این حوزه بوده است و حتی طی روزهای اخیر شایعه توزیع با کارت ملی هم به فضای مجازی آمد و توسط متولیان تکذیب شد.

بررسی میدانی خبرنگاران مهر از استان‌های مختلف حکایت از آن دارد که تا حدودی التهاب موجود در بازار روغن رو به کاهش است اما همچنان ماجرا تمام نشده است.

برخی شهروندان از کمبود روغن حلبی خبر می‌دهند و تعدادی دیگر نیز از غالب کردن اجناس فروشگاه‌ها برای خرید روغن می‌گویند، اجناسی از تن ماهی و رب گوجه تا حتی خرید برنج‌های یک کیلویی!

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در آخرین اظهاراتش پیرامون وضعیت بازار روغن گفته است «توزیع روغن با کارت ملی یک شیطنت بوده و چنین چیزی را تکذیب می‌کنم.»

این مسئول که طی هفته اخیر اظهارات روغنی زیادی داشته معتقد است: میانگین مصرف ماهانه روغن در کشور حدود ۱۵۰ هزار تن است که در ماه گذشته بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن تولید روغن داشتیم، اما به جهت فضای روانی که در کشور ایجاد شد و برخی به آن اخبار در خصوص احتمال تغییر نرخ ارز و … دامن زدند که موجب هجوم مردم به فروشگاه‌ها و افزایش تقاضا و شکل‌گیری احتکار خانگی شد و وقفه‌هایی در تولید و توزیع به وجود آمد.

دبیر ستاد تنظیم بازار یادآوری می‌کند که مصرف اکثر خانوارها روغن مایع است و روغن جامد بیشتر مصرف صنعتی و صنفی دارد، اما افزایش تقاضای روغن مایع موجب شد بخشی از ظرفیت تولید روغن جامد نیز به این بخش تخصیص یابد که موجب کسری در تولید روغن جامد هم شد.

قبادی در حرف‌هایش که روز چهارم اسفندماه روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت وعده داده است که با تخصیص سهمیه به صنایعی که از روغن جامد استفاده می‌کنند و عرضه به میزان کافی آن، به‌زودی بازار روغن هم به تعادل می‌رسد.

اما کمبود روغن نیمه جامد هم واکنش دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران را به همراه داشت تا امیر هوشنگ بیرشک بگوید: مشکل روغن‌های نیمه جامد به‌زودی حل می‌شود، به‌هرحال حل این مسئله مقداری زمان‌بر است اما امیدوار هستیم که با همراهی کارخانجات در آینده‌ای نزدیک این مشکل حل شود.

«تولید روغن نیمه جامد رو به افزایش یافت» این را بیرشک تأکید کرده و البته در مورد موضوع «حلب» های جنجالی هم گفته است: مشکل کمبود ورق در حال برطرف شدن است، فولاد مبارکه تولید می‌کند، بخشی هم از طریق واردات تأمین می‌شود ضمن اینکه در این میان بحث قیمت و… نیز مطرح است.


باوجوداین وعده‌ها سری به استان‌های مختلف کشور می‌زنیم و خبرهای روغنی را از شمال تا جنوب و غرب و شرق ایران مرور می‌کنیم، از بازار پرالتهاب تبریز و اردبیل گرفته تا محتکران کرمانشاه و همدان.


به‌هم‌ریختگی بازار روغن در اردبیل / ‏ فروش اجباری محصولات

در هفته‌های اخیر و با افزایش ناکارآمدی در مدیریت بازار و جلوگیری از دلال‌بازی و سودجویی، توزیع روغن مایع در فروشگاه‌های مختلف به نحوی است که مردم برای خرید این محصول صف‌های طولانی تشکیل داده و در انتظار خرید یک عدد روغن هستند.

هرچند مدیران و مسئولان استان مدعی توزیع روزانه روغن مایع خوراکی در مناطق مختلف شهر هستند اما در گوشه و کنار شهرهای مختلف استان اردبیل خبرها حکایت از بستن صف‌های طولانی از سوی مردم برای خرید روغن و تهیه آن است که به معنای واقعی نشان‌دهنده نابسامانی در عرضه و توزیع این محصول اساسی برای مردم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در پی پیگیری‌های خبرگزاری مهر با حضور در یکی از فروشگاه‌های توزیع روغن به خبرنگار مهر گفت: توزیع روزانه روغن بر اساس سهمیه تعیین‌شده انجام می‌شود به‌طوری‌که هیچ فروشگاهی حق احتکار و یا گران‌فروشی این محصول را ندارد.

رامین صادقی اظهار کرد: بیش از ظرفیت استان روغن برای توزیع در فروشگاه‌ها تهیه‌شده که به نظر می‌رسد خود مردم نیز باید به میزان مصرف خود خرید را انجام دهند و از انباشت خرید این محصول در منازل جلوگیری کنند.

وی به حمل بیش از دو هزار و ۵۰۰ تن روغن به مقصد استان اشاره کرد و گفت: در ایام پایانی سال نه‌تنها در تهیه و توزیع روغن مشکلی وجود ندارد بلکه در بیش از ۴۵ نقطه شهر و فروشگاه‌های بزرگ توزیع روغن، شکر و سایر مایحتاج مردم انجام می‌شود و امیدواریم خود مردم به برخی از شایعات توجهی نکرده و به میزان نیازشان خرید را انجام دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به دریافت گزارش‌های مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ اشاره کرد و افزود: در روزهای گذشته با بیش از هفت فروشگاه عرضه روغن که در کنار آن سایر محصولات خود را به‌اجبار به مردم می‌فروختند برخورد شده به‌طوری‌که تعزیرات حکومتی اجازه نخواهد داد تا عده‌ای با احتکار و گران‌فروشی تعادل عرضه محصولات و مایحتاج مردم را در بازار به هم بزنند.

به‌رغم ادعای مسئولان و مدیران در هفته‌های اخیر افزایش سرسام‌آور قیمت روغن، مرغ، تخم‌مرغ و همچنین میوه و برخی از کالاهای ضروری مردم دغدغه و نگرانی‌ها را از بابت تهیه این کالاها در ایام پایانی سال افزایش داده که انتظار می‌رود ستاد تنظیم بازار استان اردبیل با تشکیل جلسات کارشناسی ضمن عارضه‌یابی این مشکلات، نسبت به حل آن‌ها با دیدگاه کارشناسی اقدام کرده و زمینه راحتی و آسودگی خیال مردم را از بابت تأمین مایحتاج ضروری به وجود آورند.

خبرنگار مهر در حال بررسی تخلف صورت گرفته از مراکز پخش مواد غذایی و فروشگاه‌های عرضه کننده روغن خوراکی در اردبیل است که به اجبار کالاهایی را به همراه روغن نباتی به مردم می‌فروشند، البته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل فروش اجباری محصولات به همراه کالاهای یارانه‌ای دولت را تخلف اعلام کرده است.


صف مردم برای خرید روغن نباتی جامد در تبریز / روغن داریم حلب نداریم!

روغن نباتی کمیاب شد؛ چند صباحی است که کمبود روغن نباتی بخصوص نیمه جامد در بازار، صف‌هایی پر از ازدحام جمعیت را در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها به راه انداخته است.

صف‌هایی که مردم ناچارند به خاطر تأمین نیازهای اساسی خود باکرونا همراه شده و ساعت‌ها به امید گرفتن یک حلب روغن نباتی در این صف‌ها حضورداشته باشند؛ این روزها نگرانی مردم از کمبود کالاهای اساسی از صف‌های متنوعی پیداست که هرروز در فضاهای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد.

پشت پرده کمبود برخی از اقلام اساسی خانوارها چیست و چرا باید برای تهیه آن‌ها یک صف طولانی در شهر به راه افتد؟ این سؤالیاست که ورد زبان تک‌تک افرادی است که برای اینکه شرمنده خانواده خود نباشند خطر شیوع ویروس کرونا را بر جان خریده و در این صف‌ها حضور می‌یابند.

یکی از شهروندان تبریزی می‌گوید اگر شانس بیاورید موفق به خرید یک حلب روغن نباتی خواهید شد در غیر این صورت باید میان انبوهی از جمعیت در انتظار بمانید.

تقی مونسی ادامه داد: قدری عجیب است که در این دوره و زمانه برای تهیه برخی از کالاهای اساسی خود باید باوجود خطر شیوع ویروس کرونا ساعت‌ها در صف بمانیم.

او به خبرنگار مهر گفت: به نظرم باید یک نظارت دقیق و همیشگی از سوی مسئولان ذی‌ربط در بازار وجود داشته باشد زیرا فروش یک حلب روغن نباتی با قیمتی متفاوت از قیمت درج‌شده بر روی آن اقدام منصفانه‌ای نیست و گویا برخی از افراد از این کمبود و فروش آن سوءاستفاده می‌کنند.

مونسی افزود: مردم در مقابل آشفتگی ناشی از کمبود روغن نباتی، چاره‌ای به‌جز تهیه آن با هزار مصیبت ندارند و این نیازمند یک بررسی همه‌جانبه است.

با چرخی در اغلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای جای خالی روغن نباتی به چشم می‌خورد؛ خبری از روغن جامد نیست که نیست اما روغن مایع به‌صورت محدود وجود دارد.

یکی از صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کلان‌شهر تبریز به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر روغن خوراکی جامد نداریم و در طول روز وقتی مشتری به نیت خرید یک حلب روغن به مغازه می‌آید دست‌خالی برمی‌گردد.

وی افزود: خریداران روغن نباتی نسبت به روغن مایع بیشتر است و اکنون کمبود اساسی‌ترین نیاز مردم، مشکلی بر مشکلات معیشتی آن‌ها اضافه کرده است؛ چاره این مشکلات کوتاه کردن دست دلالان و نظارت جدی‌تر مسئولان است.

تولیدکنندگان روغن نباتی حلبی به دلیل افزایش قیمت ورق و آهن آلات برای تهیه حلب دچار مشکلاتی هستند که البته این مشکل تنها شامل استان ما نمی‌شود بلکه این کمبود در تمام استان‌ها قابل مشاهده است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهرگفت: در حال حاضر کمبود روغن حلبی در بازار وجود دارد اما روغن مایع به‌وفور در تمام شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی و تبریز در اختیار مصرف‌کنندگان قرارگرفته است.

یوسف پایدار با اشاره به کمبود روغن نباتی حلبی و مشکلات کارخانه‌ها برای بسته‌بندی افزود: تولیدکنندگان روغن نباتی حلبی به دلیل افزایش قیمت ورق و آهن‌آلات برای تهیه حلب دچار مشکلاتی هستند که البته این مشکل تنها شامل استان ما نمی‌شود بلکه این کمبود در تمام استان‌ها قابل‌مشاهده است.

وی با تأکید به عدم وجود مشکل در تهیه و توزیع روغن‌های مایع در سطح استان به خبرنگار مهر گفت: به دلیل مشکلاتی در خط تولید و بسته‌بندی روغن‌های جامد در تمام استان‌ها با محدودیت تولید و توزیع روبرو هستیم.

پایدار افزود: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی به‌عنوان قطب شیرینی و شکلات در کل کشور نام‌گرفته، طی ماه‌های گذشته کمبودی به دلیل افزایش میزان روغن مصرفی در واحدهای صنفی و صنعتی وجود داشت اما بر اساس تمهیدات صورت گرفته روغن موردنیاز خارج از نوبت و سهمیه استانی برای رفع این مشکل در اختیار این واحدها قرار گرفت.


روغن تنظیم بازار آماده توزیع در گلستان / ‏ همچنان احتکار!

و اما در گلستان مسئولان وعده توزیع روغن داده‌اند، درویش علی حسن‌زاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در جلسه تنظیم بازار شهرستان گرگان گفته است: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با استفاده از ظرفیت بسیج اصناف و همکاری بخشداری‌ها آماده توزیع ۳۰۰ تن روغن تنظیم بازار به روستاییان استان است.

محمد حمیدی، فرماندار گرگان هم در این جلسه گفت: در توزیع اقلام اساسی مشکلی وجود ندارد؛ حضور انسجام بخش بسیج اصناف در عرصه همیاری نظارت بازار و همکاری کاسبان امین در جهت توزیع اقلام اساسی؛ فرصتی بسیار مهم جهت رفع چالش‌های بازار است.

سرهنگ پاسدار ابراهیم مهقانی، رئیس سازمان بسیج اصناف و مسئول دبیرخانه قرارگاه ۱۷ ربیع سپاه نینوا هم در این جلسه گفت: سازمان بسیج اصناف با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در جهت همیاری نظارت بر بازار ۵۰۰ نیروی بسیجی و در عرصه همکاری جهادی در توزیع اقلام اساسی؛ هزار کاسب امین را شبکه‌سازی کرده است.

در کنار وعده مسئولان برای توزیع روغن برخی خبرها در گلستان حکایت از احتکار روغن دارد. سرهنگ الیاس تازیکه فرمانده انتظامی شهرستان علی‌آباد کتول در اظهارنظری اخیراً گفته است: همکاران پلیس نظارت بر اماکن این شهرستان با همراهی تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و با مجوز قضائی موفق شدند ۵۷۰ حلب پنج کیلویی روغن جامد و ۲۷۰ بطری روغن مایع دو کیلویی که درمجموع شامل سه تن و ۴۲۰ کیلوگرم روغن بود را از این منزل مسکونی کشف کنند.


تخلفات روغنی در هرمزگان / ‏ پهلوگیری کشتی‌ها

در استان هرمزگان هم متولیان از برخورد با تخلفات در سطح واحدهای صنفی خبر داده‌اند. عبدالرضا پیروی منش معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان گفته است: کارشناسان و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بازرسی از مراکز خرید در سطح عرضه، برای بیش از ۵۰ واحد صنفی متخلف عرضه‌کننده روغن نباتی تشکیل پرونده داده و پرونده‌های متشکله جهت صدور رأی نهایی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

وی همچنین یادآوری کرده است: بازرسان از ۸۵۲ مورد بازرسی از واحدهای عرضه و توزیع روغن نباتی بازدید به عمل آوردند که منجر به کشف ۶۱ بند تخلف به ارزش ریالی یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال شده است.

پیروی منش همچنین بر ثبت همه موجودی کالاها در سامانه جامع انبارها تأکید کرده و گفته است: همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلّف و موظف به ثبت موجودی کالای خود در این سامانه هستند و در غیر این صورت، هرگونه گزارش و یا بازرسی، به‌عنوان کالای قاچاق و احتکار محسوب شده و حسب قانون با متخلفین برخورد می‌شود.

اما در کنار برخورد با متخلفان مسئولان هرمزگانی از پهلوگیری کشتی‌های حامل روغن هم خبر داده‌اند. مسعود دشوارگر مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان در جریان پهلوگیری کشتی محموله کشتی ۲۷ هزار تنی روغن خام خوراکی در بندرشهیدرجایی گفته است: محموله این کشتی پس از تخلیه به کارخانه‌های سراسر کشور برای تصفیه فرستاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این کشتی تا ۳ روز آینده تخلیه و برای کارخانه‌های سراسر استان هرمزگان بارگیری می‌شود، تصریح کرد: سهم روغن خام خوراکی استان نیز ماهانه به‌طور میانگین دو هزار و ۵۰۰ تن است که به تنها کارخانه روغن استان ارسال می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به اینکه بیش از ۱۳۵ هزار تن روغن خام هم در مخازن روغن بندر شهید رجایی ذخیره شد، اظهار کرد: روغن‌های خام خوراکی روزانه با صد تانکر حمل روغن و ۶۰۰ تن حمل ریلی به سراسر کشور ارسال می‌شود.

دشوارگر عنوان کرد: افزون بر این کشتی قرار است سه کشتی حامل روغن خام خوراکی تا پایان سال در بندر شهید رجایی پهلو بگیرد.


رد پای احتکار روغن در همدان و اصفهان و گیلان

در استان همدان هم وضعیت مشابهی حاکم است و برخی اخبار حکایت از احتکار روغن دارد. داریوش جودکی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان در اظهارنظری تازه گفته است: حسب گزارش‌های رسیده مبنی بر احتکار مقادیر زیادی مواد غذایی در یک انبار بزرگ در اطراف همدان اکیپی متشکل از تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و نیروی انتظامی تشکیل و پس از حضور در محل مشاهده شد بیش از ۴۰ تن روغن جامد و مایع، مقادیر زیادی مواد شوینده، شکر بسته‌بندی در این انبار نگهداری می‌شود که به دلیل عدم ثبت در سامانه انبارها پلمب شد.

وی ادامه داد: دستور توزیع روغن توسط تعزیرات حکومتی صادر شد که با نظارت سازمان صمت در شهرستان بهار و شهر همدان توزیع شد.

خبرهای احتکار از اصفهان هم به سر خط رسانه‌ها رفته است. سرهنگ حمیدرضا اکبری فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در این رابطه گفت: مأموران پایگاه اطلاعاتی پلیس اصفهان با انجام اقداماتی اطلاعاتی از دپوی ارزاق عمومی در یک انبار مطلع و وارد عمل شدند و پس از انجام هماهنگی‌های لازم از محل موردنظر بازرسی شد که یک‌تن و ۲۰۰ کیلوگرم روغن خوراکی، دو هزار ماکارونی و ۴۰۰ رب گوجه احتکار شده کشف شد.

فرمانده انتظامی گیلان هم از کشف ۷ تن و ۵۰۰ کیلوگرم روغن خوراکی احتکار شده از یک انبار در شهرستان فومن خبر داده است.


استمرار توزیع روغن از کهگیلویه و بویراحمد تا خوزستان

مشکلات و کمبودها در بازار روغن در کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان هم متولیان را دست‌به‌کار توزیع کرد. رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفته است: بیش از سه هزار تن روغن تنظیم بازار وارد بازار این استان شده است.

سالار حسین پور در گفتگو با خبرنگار مهر، یادآور شده است که «روغن تنظیم بازار بین فروشگاه‌های منتخب، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هدف توزیع و در اختیار مردم قرارگرفته است.»

در خوزستان هم سید قدرت الله موسوی رئیس اداره صمت اندیمشک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر خبر داده که توزیع ۳۰ تن روغن خوراکی در مناطق مختلف شهرستان اندیمشک با هدف پاسخگویی به نیاز شهروندان آغازشده است.


باید منتظر ماند و دید در روزهای پایانی سال اوضاع شیر تو شیر بازار روغن به ثبات خواهد رسید یا همچنان باید شاهد تمدید مستمر وعده‌های متولیان و ماهیگیری متخلفان در این بازار باشیم، سودجویانی که از مشکلات متعدد و متوالی بازار جیب خود را پر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا