آخرین اخباریادداشت

هلند از کشورهای پیشرو در پرورش گیاهان زینتی

محسن اعتمادی – کارشناس اقتصادی

 

موفقیت هلندی‌ها در حوزه پرورش گل و کارهای تخصصی انجام شده در این حوزه به عنوان یکی از عوامل مهم در توسعه و رشد صنعت گل و گیاهان زینتی در این کشور، قابل تحسین است. میزان درآمد هلند از پرورش و صادرات گل، به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل و گیاهان زینتی در جهان، بسیار قابل توجه است، صادرات گل و گیاهان زینتی هلند به کشورهای مختلف جهان از جمله اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و کشورهای خلیج فارس، درآمدهای قابل ملاحظه‌ای را برای این کشور به ارمغان آورده است.

هلند به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گل و گیاهان زینتی در جهان، با بهره‌برداری از فناوری‌های پیشرفته، تحقیق و توسعه، زیرساخت‌های حمل و نقل و بازاریابی موثر، راهکارهای آموزش و آماده ‌سازی نیروی کار ماهر و سیاست‌های حمایتی به منظور ایجاد یک صنعت گل و گیاهان زینتی محبوب و پرسود در صدر این صنعت جهانی قرار دارد.

عوامل متعددی در رشد و پیشرفت صنعت پرورش گل در هلند موثر بوده اند که بررسی و تحلیل آن ها برای بسیاری از کارآفرینان جوان مفید و البته الگوی مناسبی خواهد بود. هلند با داشتن زیرساخت ‌های حمل و نقل عالی، سیستم آبیاری پیشرفته، ساختمان‌های گلخانه مدرن ، مجهز و فناوری‌های پیشرفته در کنترل محیط گلخانه (مانند سیستم‌ های خنک‌ کننده، گرم‌ کننده، نور پردازی و کنترل میزان رطوبت)، محیطی مناسب برای رشد و پرورش گل و گیاهان زینتی فراهم کرده است.

در واقع هلند به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در پرورش گل و گیاهان زینتی، تنوع فراوانی از گونه‌ها و ارقام گل و گیاهان را پشتیبانی می‌ کند. خود این تنوع ، باعث جذب بازارهای مختلف در داخل و خارج از کشور شده است. مازاد بر اینکه صنعت گل و گیاهان زینتی هلند با تمرکز بر تحقیقات و توسعه به منظور بهبود کیفیت، عملکرد و مقاومت گیاهان، پیشرفت‌های ژنتیکی و استفاده از فناوری‌های نوین را ترویج داده است.

این تلاش‌ها به منظور ارتقای تولید، افزایش بازده و کاهش هزینه ‌ها صورت می‌گیرد. در این راستا برنامه‌های آموزشی جامع و کارآمدی را برای آموزش و آماده‌ سازی نیروی کار ماهر در حوزه گل و گیاهان زینتی ارائه شده است. برنامه ‌هایی شامل دوره‌های تخصصی در زمینه فناوری ‌های گلخانه ‌داری، مدیریت کیفیت، بازاریابی و مهارت‌ های کارآفرینی که هریک بطور مجزا بخش اعظمی از فرایند تجار صنعت گل هلند را ارتقاء می بخشد. در راستای همین آموزش‌ های تخصصی و البته دانش بنیان، نیروی کار متخصص و مجرب را در حوزه پرورش گل و گیاهان زینتی تربیت کرده است.

موفقیت هلندی‌ها در حوزه پرورش گل
موفقیت هلندی‌ها در حوزه پرورش گل

با وجود این بازار عظیم و البته فراگیر هلند به عنوان یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان گل و گیاهان زینتی در جهان، هرگز از مبحث بازاریابی و فروش غافل نبوده و استراتژی‌های بازاریابی قوی را برای تبلیغ و فروش محصولات خود به کار می ‌بندد. ایجاد شبکه‌ های تجاری قوی، حضور در نمایشگاه‌های بین ‌المللی، ارائه خدمات حمل و نقل و بسته بندی حرفه‌ ای موثر، از عوامل کلیدی در موفقیت صنعت گل و گیاهان زینتی هلند است. در این راستا صنعت گل و گیاهان زینتی هلند از همکاری نزدیک با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برخوردار است.

از تبادل دانش و تکنولوژی گرفته تا ایجاد پروژه‌های مشترک تحقیقاتی و حمایت مالی از پژوهش‌های جدید در حوزه گل و گیاهان زینتی همه و همه ، همچون بازوان توانمندی در راستای ارتقای این صنعت عمل می کنند. این همکاری‌ها به توسعه فناوری‌های جدید و بهبود روش‌های تولید و پرورش کمک کرده است. این تقاضا و استقبال از محصولات هلندی، به طور مستمر به رشد صنعت گل و گیاهان زینتی در این کشور کمک کرده است.البته در این میان نباید نقش پر رنگ دولت هلند را در راستای حمایت از این صنعت نادیده گرفت. دولت هلند، با ارائه تسهیلات مالی، کمک‌های مالی و ارائه برنامه‌های حمایتی، به ارتقای صنعت گل و گیاهان زینتی کشورش پرداخته است. تسهیلات وام با شرایط مقرون به صرفه، حمایت از تحقیق و توسعه، تسهیل در صادرات و واردات، و تشویق کارآفرینی و ایجاد شرکت‌های نوپا در این حوزه است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا