آخرین اخبارایران

هشدار سازمان هواشناسی : رگبار باران و کاهش دما در ۱۷ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر، بالا آمدن آب رودخانه‌ها در ۱۷ استان و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در جنوب و شمال کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ،  سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد ازفعالیت سامانه بارشی، رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد گردوخاک، کاهش نسبی دما و در ارتفاعات و نقاط سردسیر احتمال بارش برف از چهارشنبه تا یکشنبه ( ۲۶ تا۳۰ مهر) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، ارتفاعات و دامنه در گیلان و غرب مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان، پنجشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات زنجان، گیلان، مازندران، خوزستان، جنوب ایلام، چهارمحال و بختیاری، شمال کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان و ارتفاعات در نیمه‌شرقی هرمزگان و جنوب شرق سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این وضعیت جوی جمعه در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات در نیمه شرقی هرمزگان، شنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، شمال و شرق هرمزگان و یک‌شنبه در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و ارتفاعات در نیمه شرقی هرمزگان پیش‌بینی دور از انتظار نخواهد بود.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها به‌ویژه در جنوب شرق، وزش باد شدید موقتی، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال تاخیر در پرواز وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی ازاین شرایط جوی، خودداری از برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار سطح زرد دیگری از افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج، افزایش سرعت وزش باد بیشینه تا ۳۰ نات و افزایش ارتفاع بیشینه امواج به بیش از ۱.۵ متر در سواحل و دور از سواحل از پنجشنبه تا ظهر جمعه ( ۲۷ تا ۲۸ مهر) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس و جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر، در نواحی شمالی و مرکزی خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل و سکوهای نفتی در فراساحل دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی، شنا، شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار ازافزایش سرعت وزش باد بیشینه تا ۳۲ نات و افزایش ارتفاع بیشینه امواج بیش از ۱.۵ متر در سواحل و دور از سواحل دریای خزر به بیش از ۲.۵ متر از اواخر وقت پنج‌شنبه تا اوایل وقت شنبه( ۲۷ تا ۲۹ مهر) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان و شنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و دور از ساحل استان گلستان، در دریای خزر پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی، شنا ، شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل را توصیه می‌کند.

بر اساس این گزارش ، هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا