استان ها

هر بیمارمبتلاء به کرونا ۴۰۰ فرد سالم را درگیر می‌کند

به گزارش نقش نیوز، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی کردستان گفت: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت، هر یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند ۴۰۰ فرد سالم را مبتلا کند.

ابراهیم قادری در اولین جلسه شورای اداری سال جاری و بیست و دومین ستاد کرونا در بیجار با بیان اینکه کرونا یک ویروس جدید است که برای رسیدن به شناخت کامل آن ممکن است به ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان نیاز داشته باشیم،اظهار کرد: ایمنی که این بیماری ایجاد می‌کند فعلا از نظر کیفیت و کمیت نامشخص است.

قادری عنوان کرد: در این فصل از سال که علائم بیماری ویروسی آنفولانزا غیر قابل توجیه است، داشتن چنین علایمی به احتمال زیاد می‌تواند نشانه ابتلا به بیماری کرونا باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در سطح دنیا راهکار مهار کامل بیماری برای پیشگیری از شیوع آن مورد بررسی قرار گرفته که یکی از آنها قرنطینه کامل و سراسری است، افزود: این امر عملا غیر قابل اجراست و بازار اقتصادی جهان نمی‌تواند به مدت طولانی در قرنطینه بسر برده و فعالیت خود را تعطیل کند.

قادری ذکر کرد: دومین روشی که در دنیا مورد استفاده قرار گرفت، آزاد گذاشتن این بیماری ویروسی و صرفا هشدار به مردم است به عنوان مثال سوئد اولین کشوری بود که این روش را اجرایی کرده ولی متأسفانه تأثیرات منفی آن بر جامعه زیاد بود.

وی با اشاره به اینکه روش سوم که در بیشتر کشورها مورد استفاده قرار گرفته میانه ۲ روش است، بیان کرد: در مبارزه با این بیماری، فشار بر اپیدمی و سرکوب آن باعث کش دار شدن روند ابتلا و جلوگیری از پیک های شدید بیماری خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه در کردستان هیچ‌وقت نیاز نبود که بیش از ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستانی ویژه کرونا مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در صورت عدم خودمراقبتی و عدم رعایت پروتکل های وزارت بهداشت، هر یک نفر بیمار مبتلا به ویروس کرونا می تواند ۴۰۰ فرد سالم را مبتلا کند.

قادری شناسایی و قرنطینه خانگی افراد علامتدار را لازم و ضروری برشمرد و گفت: برای پیشگیری از شیوع بیشتر آن رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک تنها راه پیش روی مردم در طولانی مدت است تا زمانیکه واکسن مناسبی برای بیماری کشف شود.

وی با اشاره به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: استفاده از ماسک در اماکن عمومی اجباری و برگزاری مجالس شادی و عزا در این شرایط ممنوع است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ذکر کرد: در مواردی محلی که موجب تجمع افراد و خطر ابتلا به این بیماری باشد، در هر صورتی برای حفظ سلامت عموم باید تعطیل شود.

قادری افزود: شرایط شهرستان بیجار در بحث بیماری کرونا با ثبات بوده است اما روند رشد افراد مبتلا در این شهرستان نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه کیت‌های تست کرونا بر اساس جمعیت هر استان توسط شرکت‌های تولید کنند با محدودیت هر سه یا چهار روز عرضه می‌شود، افزود: با توجه به اینکه این نوع کیت ها هم درصدی خطا دارند و ۱۰۰ درصدی نیستند، خود مراقبتی و خود سنجی بهترین تست برای مراقبت و تشخیص این بیماری است.

وی خاطرنشان کرد: در خانه ماندن و خود مراقبتی کسانی که علائم بیماری را دارند می تواند به سرعت بهبودی کمک کند.

قادری در پایان یادآور شد: مسائل و مشکلات زیادی در راه تهیه لوازم و تجهیزات بهداشتی و درمانی برای همه جهان وجود داشت اما با همیاری و همکاری مردم، سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف می‌توانیم ‌افتخار دیگری از خود برجای بگذاریم و در آینده به مبارزه جانانه خود با بیماری کووید-۱۹ افتخار کنیم ولی این مسله همت عمومی و همکاری نزدیک دولت و مردم را می‌طلبد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا