استان هاخراسان جنوبیویژه

نیاز ۸۵ میلیارد ریالی برای تکمیل دو مرکز فنی و حرفه ای دراستان

خراسان جنوبی- رضابهنام-«محمدعلی عرب» اظهار کرد: آموزش های فنی و حرفه ای با هدف ارتقاء دانش افراد و ایجاد مهارت های لازم برای ایجاد اشتغال برای 18 گروه از مخاطبان شامل افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانور و زنان خانه دار، عشایر اتباع خارجی، سربازان، بنگاه های افقتصادی، دانشجویان، روستائیان، دانش آموزان و غیره در نظر گرفته شده است.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه تخصصی بودن برنامه‌های آموزشی از جمله ویژگی‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، گفت: این اداره در دو بخش دولتی و خصوصی ارائه آموزش های لازم را می دهد؛ استان خراسان جنوبی با دارا بودن تعداد 19 مرکز آموزش ثابت و شعب شهری، 102 کارگاه ثابت و 496 حرفه آموزشی در خوشه های مختلف فرهنگ، هنر و کشاورزی آموزش خود را رایگان ارائه می دهد.

عرب ادامه داد: همچنین در بخش خصوصی تعداد 182 آموزشگاه آزاد معادل فنی حرفه ای و 226 حرفه آموزشی شامل 109 آموزشگاه ویژه زنان و تعداد 6 آموزشگاه ویژه مردان و تعداد 67 آموزشگاه دو منظوره آموزش های مهارتی را طبق شهریه های مصوب به متقاضیان ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه در هفته ملی مهارت با ذی نفعان و دستگاه‌های همکار از جمله بسیج سازندگی، دفتر روستایی استانداری، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه تفاهم نامه های همکاری منعقد می‌شود، گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، غبارروبی مزار شهداء، برگزاری نشست با مقامات دستگاه‌های اجرایی استان و برگزاری جلسه با انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های آزاد استان از دیگر برنامه‌های این هفته است.

مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان جنوبی از افتتاح مراکز مدیریت و مشاوره شغلی دانشجویان، افتتاح آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی و حرفه‌ای، افتتاح مرکز جوار زندان شهرستان بیرجند، افتتاح کارگاه‌های آموزشی در حرفه‌ های نوین و نیاز استان از قبیل کارگاه فیبر نوری و انرژی خورشیدی در هفته ملی مهارت خبر داد.

عرب با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی کپسولی به صورت مجازی و وبیناری در هفته ملی مهارت، گفت: همچنین برگزاری جشنواره مهارت آموختگان برتر کارآفرین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و تجلیل از همکاران بازنشسته اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته ملی مهارت است.

وی در ادامه با اشاره به پروژه های عمرانی فنی و حرفه ای استان، گفت: مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌های خواهران طبس با یک‍‍‌هزار و 700 مترمربع؛ 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون 12 میلیارد ریال برای این پروژه اعتبار هزینه شده و برای تکمیل آن 15 میلیارد ریال دیگر نیاز است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی بیان کرد: مرکز فنی و حرفه‌ای زیرکوه با مساحت 900 مترمربع، تاکنون 9 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دو میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار هزینه شده است که برای تکمیل باید 70 میلیارد ریال تامین اعتبار شود.

عرب تصریح کرد: در حال حاضر دو مرکز در حال احداث فنی و حرفه‌ای زیرکوه و طبس برای تکمیل و پرداخت مطالبات پیمانکاران نیازمند 85 میلیارد ریال اعتبار هستند.

وی با بیان اینکه اداره کل فنی و حرفه ای استان در سال گذشته برای شهرستان های درمیان، سربیشه، بیرجند، قاین، نهنبدان، فردوس و سرایان در 10 روستا مهارت های فنی و حرفه ای را ارائه داده است، گفت: در این دوره ها تعداد 517 آموزش های لازم را فراگرفته اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال گذشته در بخش دولتی سه میلیون و ۵۴ هزار و ۵۰ نفر ساعت آموزش داشته‌ایم که در ۱۵ هزار و ۱۹۳ نفر دوره می‌شود.

عرب در پایان از راه اندازی دپارتمان ملی معدن و مرکز ثابت آموزش زندان در بیرجند طی هفته آینده در نهبندان خبر داد و گفت: در این دپارتمان آموزش های لازم برای ایجاد و حفظ اشتغال برای افراد فعال در معدن را برای خراسان‌جنوبی و استان‌های همسایه پیگیری می‌کنیم، همچنین افتتاح چند کارگاه را در هفته ملی مهارت در بیرجند خواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا