آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

نکات جالب در باره کرمانشاه و شهرهای مختلف آن

کرمانشاه یکی از استان‌های پهناور ایران در غرب کشور است و مردمانی غیور، تمدنی دیرینه و جاذبه‌های شگفت‌انگیز فراوانی دارد. هر روزه مسافران متعددی از این شهر به سایر استان‌ها به‌ویژه پایتخت سفر می‌کنند. اگرچه روش‌های رفت و آمد به کرمانشاه متنوع است؛ اما بسیاری از مردم این استان ترجیح می‌دهند با خرید بلیط قطار کرمانشاه تهران به پایتخت سفر کنند. در واقع، مسافرت ریلی بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای سفر از این استان به پایتخت است. در این مطلب نکات جالبی درباره استان کرمانشاه و شهرهای مختلف آن گردآوری کرده‌ایم.

نوشته های مشابه

معرفی کرمانشاه، سرزمین شگفتی‌های تاریخ و طبیعت

کرمانشاه به مرکزیت شهر کرمانشاه یکی از استان‌های بزرگ کشور است که در غرب قرار دارد. این استان دارای 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است. ارتباط زمینی از این استان با کشور عراق از طریق مرز خسروی واقع در شهرستان قصر شیرین صورت می‌گیرد. مرز خسروی قصر شیرین مهم‌ترین پایانه بین‌المللی غرب کشور محسوب می‌شود.

آب و هوای کرمانشاه

استان کرمانشاه در رشته‌ کوه‌های زاگرس واقع شده است؛ از این لحاظ آب و هوای کوهستانی و سرد دارد. شهرهای این استان در بهار و تابستان سرشار از سرسبزی و طراوت هستند و در فصل پاییز و زمستان با وجود سرما جنبه‌های دیگری از زیبایی‌های طبیعت را در این استان مشاهده خواهید کرد.

زبان مردم کرمانشاه

کرمانشاه یکی از استان‌های کُرد نشین ایران است که مردم آن با زبان کوردی و گویش‌های کوردی کرمانشاهی و کلهری صحبت می‌کند. البته سایر لهجه‌های زبان کوردی (سورانی، گورانی، سنجابی، کلیایی، هورامی و … ) در شهرهای مختلف این استان به کار برده می‌شود.

امکانات کرمانشاه

امکانات مدرن متعددی در کرمانشاه وجود دارد. از جمله می‌توانیم به هتل های لوکس تا اقتصادی کرمانشاه، بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و تخصصی و همچنین مکان‌های تفریحی و گردشگری، مراکز خرید و دانشگاه معتبر رازی در شهر کرمانشاه اشاره کنیم.

راه های دسترسی به کرمانشاه

با وجود راه‌های متنوع هوایی، جاده‌ای و ریلی، ورود و خروج به استان کرمانشاه بسیار آسان است. این استان فرودگاه بین‌المللی دارد و دارای خط راه آهن است. خط راه آهن این استان از قصرشیرین، قم، اصفهان و تهران عبور می‌کند و به راه آهن بغداد نیز متصل می‌شود.

مردم کرمانشاه برای سفر به نقاط مختلف ایران از جمله پایتخت، بسته به سلیقه و بودجه راه هوایی یا زمینی را انتخاب می‌کنند؛ با توجه به آمار بالای فروش بلیط قطار کرمانشاه تهران به نظر می‌رسد، مسافرت با قطار برای مردم کرمانشاه نیز جذاب و مقرون به صرفه است.

فرهنگ کرمانشاه

مردم کورد به وطن‌پرستی، احترام به خاک، سرزمین و طبیعت، مهمان نوازی و تأکید بر حفظ اصالت ایرانی خود مشهور هستند و این خصیصیه در میان مردم کرمانشاه نیز وجود دارد. مردم شهرهای این استان به موسیقی و رقص اهمیت زیادی می‌دهند و همبستگی خانوادگی که خصیصه اکثر مردم ایران است در میان کرمانشاهی‌ها نیز برجسته است.

شهرهای کرمانشاه

کرمانشاه از چندین شهر به نام‌های اسلام‌آباد غرب، جوانرود، سرپل ذهاب، سنقر، هرسین، صحنه، پاوه، روانسر، قصر شیرین، تازه‌آباد،گیلان‌غرب، کرند غرب، بیستون، گهواره، کنگاور، شاهو، کورزان، ریژآو، سرمست، باینگان، نوسود، گودین، سطر، ازگله، بانه‌وره، شاهو، نودشه و …. تشکیل شده است. در اکثر این شهرها جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شگفت‌انگیزی وجود دارد و طبیعت بسیاری از این شهرها به ویژه روستای باینگان و نودشه جذاب ترین مقاصد گردشگری طبیعی کرمانشاه محسوب می‌شوند.

جاذبه های گردشگری کرمانشاه

جاذبه‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی متعددی در استان کرمانشاه وجود دارد. از داستان‌ عاشقانه‌ حک شده در دل کوه بیستون گرفته تا آثار تاریخی باستانی پر راز و رمز به همراه طبیعت دل انگیز و مردمان غیوری که هزاران سال است اصالت ایرانی خود را حفظ کرده‌اند، هر انسان صاحب ذوقی را شیفته این سرزمین می‌کند.

تعداد مکانی های دیدنی کرمانشاه به قدری زیاد است که پرداختن به همه آنها در این مقاله کوتاه امکان‌پذیر نیست؛ لذا نام برخی از آنها به صورت فهرست‌وار ذکر کرده‌ایم. اکثر جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

  • کتبیه بیستون

  • مجموعه بیستون

  • مجسمه هرکول

  • تکیه معاون الملک

  • بازار سنتی کرمانشاه

  • گوردخمه صحنه

  • کلیسای قلب مقدس

  • حمام حاج شهباز خان

نکات و حقایقی درباره کرمانشاه

اگر بخواهیم کرمانشاه را معرفی کنیم، باید برای هر بخش از این استان اصیل مطالبی طولانی نگارش کنیم. منتها در این مقاله به ذکر حقایقی جالب توجه در خصوص این استان بسنده کردیم.

 براساس اسناد باستانی کشف شده، قدمت سکونت بشر در موقعیت جغرافیایی که اکنون کرمانشاه قرار دارد، به هزاره پیش از میلاد مسیح برمی‌‌گردد. در برخی از اسناد نیز اولین شهر ساخته شده در این منطقه را به قرن 9 پیش از میلاد نسبت به می‌دهند.

 دین مردم کرمانشاه زرتشت بوده است که پس از ورود اسلام به ایران برخی از آنها مذهب تشیع و بعضی از آنها مذهب تسنن را قبول کرده‌اند. اکنون جمعیت شیعیان کرمانشاه در اکثریت هستند و در جایگاه‌های بعدی مردم سنی مذهب و زرتشتیان قرار می‌گیرند. پیروان آیین‌های دیگری مثل یارسان نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که اعتقادات و باور آنها آمیزه‌ای از زرتشتی، بودایی و اسلام است.

 مردم کرمانشاه از ساکنان قدیم فلات ایران و یکی از شاخه‌های نژاد آریایی هستند که پیش از میلاد مسیح کوه‌های زاگرس را برای سکونت خود انتخاب کرده‌اند

 شهرداری کرمانشاه در اوایل قرن 13 شمسی و در زمان قاجار احداث شده است.

 نام باستانی کرمانشاه در زمان فرمانروایی کاسیان، الیپی بوده است. اما در دوره‌های تاریخی مختلف نام‌های زیادی برای آن برگزیده شد و سرانجام شاه بهرام ساسانی به دلیل فرمانراویی بر مناطق کرمان نام این منطقه را کرمانشاه نامید.

رزرو بلیط قطار کرمانشاه تهران از فلای تودی

در این مقاله، مطالب و نکاتی را در خصوص معرفی استان باستانی کرمانشاه ارائه دادیم. بدون شک سفر به این استان، تجربه متفاوت و منحصربه فردی از گردش و تفریح در دل تاریخ و طبیعت را برایتان رقم خواهد زد. پیش از سفر به کرمانشاه بهتر است با تک تک مناطق و جاذبه‌های آن آشنا شوید و برنامه سفرتان را برای بازدید از مناطق بیشتری تنظیم کنید. فلای تودی نیز به شما کمک می‌کند تا بلیط‌های قطار و هواپیما به این شهر را به آسانی خریداری نمایید.

فلای تودی مزایای زیادی را در اختیار مسافران می‌گذارد. برای مثال شما می‌توانید بلیط قطار تهران کرمانشاه و بلیط قطار کرمانشاه تهران را به طور همزمان در این سایت خریداری کنید و در ایام پرتقاضا، نگران اتمام یا گران شدن قیمت بلیط نباشید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا