آخرین اخباراجتماعی

نقش فناوری در زندگی افراد کم توان جسمی

 حدود ۱۶ درصد از جمعیت جهان با نوعی ناتوانی جسمی و معلولیت زندگی می‌کنند، شرکت های فناور برای کمک به تسهیل زندگی این افراد راهکارهای تازه‌ای فراهم کرده اند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «فایننشال اکسپرس»، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد حدود ۱.۳ میلیارد نفر یا ۱۶ درصد از جمعیت جهان «ناتوانی مهمی را تجربه می‌کنند». بنا بر آمار دولت هند، ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن از مردم این کشور دچار ناتوانی و معلولیت هستند. این یک حقیقت است که افراد دچار ناتوانی (PWDs) با تبعیض‌ها و سختی‌های بیشتری رو به رو هستند که می تواند در زمینه های مختلف مانند حرکت ، دسترسی به منابع و حتی مسائل پایه‌ای مانند آموزش باشد.

اما در اینجا فناوری یک نقش کوچک، اما در عین حال حیاتی و مهم برای کمک به تسهیل زندگی افراد ناتوان ایفا می‌کند. به مناسبت سوم دسامبر روز جهانی معلولان برخی از راههای کمک فناوری به افراد دچار ناتوانی جسمی را مرور می کنیم.

کمک برای تحرک بیشتر

شرکت «نئو موشن» از شرکت های استارتاپ وابسته به موسسه فناوری هند راه حل هایی برای حرکت صندلی‌های چرخدار در مسافت‌های طولانی‌تر ارائه می‌دهد. این کار با افزودن یک دستگاه انجام می‌شود که به بیرون یک صندلی‌چرخدار دستی متصل می شود و آن را به یک وسیله جابجایی در بیرون از خانه تبدیل میکند.

روز جهانی معلولان
روز جهانی معلولان

 

این دستگاه دو عنصر دارد. «نئوفلای» یک صندلی‌چرخدار است که با ارزیابی بالینی از فرد ساخته می شود؛ بطوری که کاملا مناسب حالت بدنی فرد باشد. عنصر دیگر «نئوبولت» است که در واقع دستگاهی است که افزوده می شود و صندلی چرخدار را به یک اسکوتر تبدیل می کند.

مدیر اجرایی شرکت «زوماتو» در ماه اوت اعلام کرد این شرکت بیش از ۱۶۰ مامور تحویل کالا با سطح مختلفی از ناتوانی جسمی دارد که با این وسایل نقلیه خاص سفارشات را تحویل می دهند.

 

کمک فناوری به افراد با نقص شنوایی

برای افرادی که دچار نقص شنوایی و گویایی هستند ، عمل ساده ارتباط با دیگران ممکن است یک چالش باشد و می تواند تاثیر مهمی بر آموزش، فرصت های شغلی و کیفیت کلی زندگی آنها داشته باشد.

شرکت «بلی‌تک» یک استارتاپ هندی است که راه حل هایی بر مبنای فناوری برای جامعه ناشنوایان ارائه می دهد. یکی از محصولات آنها «کتابخانه بلی تی‌وی» است که برای کودکان ناشنوا امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را به زبان اشاره هندی (ISL) فراهم می کند. همچنین «بلی‌بوکس» داستان ها و فعالیت هایی برای کودکان ناشنوا ارائه می دهد.

همچنین چندین اپلیکیشن از قبیل Ava برای ارائه خدمات به جامعه ناشنوایان وجود دارد. این اپلیکیشن رونوشت سازی (transcription) کلمات را بطور زنده ثبت می کند. برای این کار همه افراد در یک گروه این برنامه را نصب می‌کنند و گفت وگوها از طریق میکروفون نوشته می شود. این برنامه برای افرادی دارای نقص شنوایی بسیار مفید است.

کمک فناوری به افراد دچار لرزش دست

افرادی که به علت بیماری پارکینسون دچار لرزش دست هستند، برای انجام کارهای ساده ای مانند نگه داشتن یک قاشق و غذا خوردن مشکلات جدی دارند. در سال ۲۰۱۳ شرکت «لیفت لبز» در آمریکا و بنیانگذاری شده توسط یک دانشجوی دکتری دانشگاه میشیگان، قاشق هایی طراحی کرد که می تواند لرزش های دست را خنثی کند.

 معلولان و فناوری
معلولان و فناوری

برای این کار ابتدا لرزش دست از طریق یک شتاب‌سنج شناسایی می شود و سپس یک فعال کننده (actuator) به آن پاسخ می دهد. شرکت گوگل در سال ۲۰۱۴ آن شرکت را خریداری و همان سال قاشق‌های خاص خود را تولید کرد.

قابل دسترس ساختن خط بریل

شرکت «تینکربل لبز» با محصول خود موسوم به «آنی»، یادگیری خط بریل را قابل دسترس می کند. آنی یک وسیله خودآموز خط بریل است که به کودک یاد می دهد چگونه به خط بریل بخواند، بنویسد و تایپ کند. بنا بر اعلام این شرکت، ابزار آنی متشکل از ماژول‌های سخت‌افزاری لمسی است که برای آموزش طراحی شده و با یک صدای انسان برای راهنمایی دانش آموزان همراه شده است. آنی پاسخ های ارائه شده توسط دانش آموزان را ارزیابی می کند و بازخورد تصحیحی هوشمندی می دهد.

 معلولان و فناوری
معلولان و فناوری

علاوه بر اینها، فناوری می تواند کارهای انجام شده توسط یک ساعت مچی را متحول کند، اما هنوز به اندازه کافی بخصوص برای افراد نابینا فراگیر نیست. در اینجا «دات» یک ساعت مچی هوشمند بریل برای افراد نابینا وارد می شود. این ساعت به افراد اجازه می دهد صرفا با عمل لمس کردن با بریل به همه کارکردهای ساعت دسترسی پیدا کنند. این ساعت همچنین می تواند به یک گوشی هوشمند متصل شود و نشان دهد چه کسی تماس گرفته است. این ساعت مچی همچنین می تواند به سایر کارکردهای گوشی هوشمند قابل دسترسی با بریل مجهز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا